پنجشنبه 9 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کردها بخشی از مواضع داعش در سوریه را تصرف کردند

رادیو زمانه ـ کردهای سوریه در پی درگیری‌های خونینی که ۴۹ کشته به جای گذاشت، مواضع جهادگران داعش (دولت اسلامی) در شمال این کشور را به تصرف خود درآوردند.

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، روز پنجشنبه ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه ضمن اعلام این خبر افزود درگیری‌هایی نیز در شرق سوریه میان یک قبیله اهل سنت با نیروهای داعش صورت گرفته است. اعضای این قبیله از این درگیری به‌عنوان «قیام» علیه جهادگران یاد کرده‌اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است، درگیری کردها و داعش چهارشنبه ۸ مردادماه / ۳۰ ژوئیه در منطقه کردنشین عین‌العرب، واقع در مرز سوریه و ترکیه رخ داده و در جریان آن ۱۴ تن از شبه‌نظامیان کرد «واحد دفاع از مردم (YPG)» و ۳۵ تن از جهادگران گروه داعش کشته شدند. همچنین ده‌ها نفر از دو طرف زخمی شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در جریان این درگیری‌های نظامی که در استان حلب رخ داد، جنگجویان کرد موفق شدند چندین تپه را که در اشغال داعش قرار داشت آزاد کنند.

در حال حاضر وضعیت در این منطقه «آرام» گزارش شده است.

در نیمه ماه ژوئیه ۸۰۰ تن از جنگجویان کرد به ترکیه رفتند تا بتوانند با جهادگران داعش که عین‌العرب را در محاصره خود داشتند نبرد کنند.

از سوی دیگر در استان دیرالزور در شرق سوریه که بخش بزرگی از آن در اشغال داعش است، قبیله شیطت با شبه‌نظامیان داعش درگیر شد. این درگیری زمانی رخ داد که نیروهای داعش قصد داشتند سه تن از اعضای این قبیله را دستگیر کنند.

این درگیری توافق قبلی قبیله شیطت و گروه داعش را نقض کرد. طبق این توافقنامه قبیله شیطت قول داده بود در صورتی که با اعضای این قبیله برخورد خشونت‌آمیز صورت نگیرد آنها نیز با داعش درگیر نشوند.

قلمرو این قبیله اهل سنت شامل سه روستای ابو حمام، کشکیه و قرانیج است. اعضای این قبیله بر روی صفحه توئیتر خود نوشته‌اند: «شیطت علیه دولت اسلامی قیام می‌کند.»

پنج جهادگر داعش، از جمله یک بلژیکی، در جریان این درگیری‌ها کشته شدند.

گروه داعش پس از تصرف مناطق گسترده‌ای از خاک عراق موفق شده است رقبای خود را در استان نفت‌خیز دیرالزور بیرون براند.

داعش در مناطقی که تسخیر می‌کند قوانین شریعت اسلامی، از جمله مجازات سنگسار و قطع دست و پا را به اجرا می‌گذارد و به‌عنوان یکی از تندروترین گروه‌های اسلامگرا شناخته می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016