شنبه 11 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تردید دربارۀ تاثیر تحریم های اروپا علیه روسیه

ناصر اعتمادی - رادیو فرانسه

تحریم های اقتصادی جدیدی که از امروز اتحادیۀ اروپا علیه روسیه وضع کرده فشارهای سنگینی به این کشور وارد خواهد آورد، هر چند تاثیر این فشارها بر تصمیم ولادیمیر پوتین در قبال بحران اوکراین ناروشن است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفتۀ تحلیلگران هر چند تحریم های مشابه طی دهه های گذشته تاثیری بر رژیم های کوبا یا زیمبابوه نداشته اند، اما، در نتیجۀ همین دست تحریم ها رژیم جمهوری اسلامی ایران مجبور به پذیرش مذاکره بر سر برنامۀ حساس اتمی اش شده است.
هدف اتحادیۀ اروپا از تحمیل مجازات های جدید علیه روسیه این است که رییس جمهوری این کشور، ولادیمیر پوتین، از الحاق "غیرقانونی" کریمه و پشتیبانی نظامی از جدایی طلبان شرق اوکراین چشم پوشی کند.
رییس شورای اروپا، هرمان فان رومپی، گفته است که اتحادیۀ اروپا آماده است که در صورت تلاش روسیه برای حل حقیقی بحران اوکراین در تصمیم خود مبنی بر اعمال تحریم های جدید علیه دولت مسکو تجدیدنظر کند.
از امروز تحریم های جدید اتحادیۀ اروپا علیه روسیه وارد مرحلۀ اجرا شده است. به موجب تحریم های جدید، دسترسی روسیه به بازارهای سرمایه های اروپا محدود و فروش سلاح و تجهیزات نظامی پیشرفته به این کشور ممنوع شده اند. تحریم های جدید همچنین دستیابی دولت مسکو به فن شناسی های حساس و تجهیزات پیشرفته در عرصۀ انرژی و به ویژه در عرصۀ حفر چاه های نفت در آب های عمیق و مناطق قطبی را محدود می سازد.

با این حال، کارشناسان بعید نمی دانند که برغم سنگینی تحریم های جدید، رییس جمهوری روسیه تغییری در سیاست هایش در قبال بحران اوکراین انجام ندهد. همین منابع می افزایند که اوکراین از جایگاه تاریخی مهمی برای روسیه برخوردار است و تحریم های اروپا برای اقتصاد روسیه دردناک خواهد بود، اما، فاجعه بار نخواهد بود. همین منابع می افزایند : به همین دلیل از اقدام های رییس جمهوری روسیه در واکنش به تحریم های جدید اتحادیۀ اروپا ایجاد شکاف در صفوف کشورهای عضو این اتحادیه است.

خبرگزاری فرانسه در پایان مطلبی که به همین موضوع اختصاص داده تصریح کرده که اتحادیۀ اروپا در پی سقوط هواپیمای مسافربری مالزی بر فراز شرق اوکراین که به کشته شدن قریب 300 تن از سرنشینان آن شد تصمیم گرفت تا موضع خود را در قبال روسیه شدت ببخشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016