سه شنبه 14 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نمایندگان پارلمان بریتانیا: ناتو برای خطر روسیه آماده نیست

بی بی سی - گروهی از نمایندگان با نفوذ مجلس عوام بریتانیا هشدار داده‌اند که سازمان ناتو برای مقابله با حمله احتمالی روسیه به کشورهای عضو این پیمان آمادگی کامل ندارد.

کمیته امور دفاعی پارلمان بریتانیا گفته است که بحران اخیر اوکراین "نقطه ضعف های جدی" در آمادگی ناتو برای مقابله با خطر روسیه را برملا کرده و برطرف کردن این کاستی‌ها، نیازمند "اصلاحات اساسی" است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این کمیته پارلمانی افزوده است که خطر وقوع حملات نظامی متعارف هنوز هم چندان جدی نیست ولی در مورد روشهای دیگر مثل جنگ سایبری و یا استفاده روسیه از شبه نظامیان هشدار داده است.

سازمان ناتو اعلام کرده که گزارش و مطالعات کمیته امور دفاعی پارلمان بریتانیا را بررسی خواهد کرد.

این کمیته خواستار تغییراتی به این شرح شده است:

تثبیت حضور دایمی نیروها و تجهیزات نظامی ناتو در جمهوری‌های "آسیب پذیر" ناحیه بالتیک از جمله لیتوانی، لتونی و استونی.

افزودن تهدیدهای نامتعارف از جمله استفاده از شبه نظامیان و روشهای جنگ سایبری به مجموعه تهدیدهای نظامی مندرج در ماده پنج اساسنامه ناتو که براساس آن در صورت حمله به یکی از کشورهای عضو سایر اعضا پیمان باید به آن کشور کمک کنند.

بهبود "قابل ملاحظه" نیروهای واکنش سریع که در حال حاضر زیر فرمان ناتو هستند.

انجام رزمایش‌های نظامی بزرگ که مقامات ارشد سیاسی و نظامی کشورهای عضو ناتو در آن حضور داشته باشند.

کمیته امور دفاعی مجلس عوام بریتانیا در عین حال هشدار داده است که "ناتو ممکن است اراده واحد سیاسی برای انجام اقدامات مشخص و با هدف مقابله با خطرات را نداشته باشد." آنها می افزاید که افکار عمومی کشورهای عضو ناتو ممکن است از اقدام نظامی طبق ماده پنج اساسنامه این پیمان برای مقابله با خطر روسیه حمایت نکنند."

در بخشی از گزارش این کمیته گفته شده:"در حال حاضر ناتو برای مقابله با خطر احتمالی روسیه علیه کشورهای عضو پیمان آمادگی لازم را ندارد. به خصوص مقابله با روشهای غیرمتعارف روسیه برای نفوذ از زیر سیستم های دفاعی ناتو کار دشواری خواهد بود."

"اطمینان بیش از حد"

روری استوارت از اعضای محافظه کار مجلس عوام که در ماه مه به عنوان رییس کمیته امور دفاعی انتخاب شده است گفت:"خطر حمله روسیه به کشورهای عضو پیمان ناتو ناچیز ولی بسیار مهم است. ما مطمئن نیستیم که ناتو برای مقابله با این خطر آمادگی کافی دارد."

او افزود: "ناتو در مورد خطرات روسیه بیش از حد به خود اطمینان داشته و آمادگی کافی را ندارد. بدتر از همه اینکه طبیعت تاکتیک های روسیه با سرعت در حال تغییر است و اکنون از شیوه هایی نظیر جنگ سایبری، جنگ اطلاعاتی و حمایت از گروههای شبه نظامی استفاده کرده و این روشها را با حمایت از غیرنظامیان مسلح و استفاده از واحدهای مخصوص ارتش خود که بدوت نشان رسمی عمل می کنند، ترکیب می کند."

روری استوارت که سوابق نظامی دارد و به عنوان یک دیپلمات نیز در ناحیه بالکان، عراق و افعانستان فعالیت کرده است افزود:"در ماههای اخیر نحوه استفاده از این تاکتیک ها توسط روسیه و گروههای وابسته به آن را در اوکراین دیده ایم که هدف آن بی ثبات کردن یک کشور عضو ناتو، جدا کردن بخشهایی از خاک آن کشور و فلج کردن توان دفاعی آن بوده است."

در بخش دیگری از گزارش کمیته امور دفاعی مجلس عوام بریتانیا گفته می شود که ناتو طی ۲۰ سال گذشته روسیه را یک خطر جدی برای دفاع از حریم خود تلقی نمی کرده اما حوادث ماههای اخیر به این معناست که از این پس ناتو باید خطر روسیه را جدی بگیرد.

جت‌های جنگنده مدل تایفون متعلق به نیروی هوایی بریتانیا در رزمایش های ناتو که در شرق اروپا برگزار شده شرکت کردند

در این گزارش گفته می شود:"حملات سایبری روسیه به استونی در سال ۲۰۰۷، اشغال بخشی از خاک گرجستان در سال ۲۰۰۸ و حوادث مربوط به اوکراین که در ماههای اخیر روی داده است زنگ خطری جدی برای ناتو هستند. این موارد کاستی های هشدار دهنده ای را در میزان آمادگی ناتو برملا کرده اند که برطرف کردن آن کار ساده ای نیست."

کمیته امور دفاعی مجلس عوام بریتانیا از دولت این کشور خواسته است که در اجلاس سران کشورهای عضو ناتو که قرار است در ماه سپتامبر در این کشور برگزار شود نقش فعال و پیشگامی ایفا کند. در بخشی از این گزارش گفته می شود:"دولت بریتانیا برای جلب توجه سایر اعضا به این تهدیدها و انجام اقدامات مشخص و سیستماتیک برای برطرف کردن کاستی های سازمان ناتو باید نقش پیشرویی را به عهده بگیرد."
انطباق با تغییرات

روری استوارت رییس کمیته امور دفاعی پارلمان بریتانیا گفت که دولت باید بودجه نظامی این کشور را حداقل به دو درصد از تولید ناخالص ملی افزایش دهد.

مایکل فالون وزیر دفاع بریتانیا در مصاحبه ای با بی بی سی گفت که دولت در حال حاضر به هزینه کردن این دو درصد در عرصه های دفاعی متعهد است و اظهار امیدواری کرد که دولت آینده بریتانیا نیز در زمان بررسی دراز مدت هزینه های بخش عمومی این میزان را حفظ کند. او افزود که دولت بریتانیا به طرح مربوط به رزمایش های بزرگ نظامی در سطح اروپا نیز پایبند است.

اوانا لونگچسکو سخنگوی ناتو گفت:"از ماه مارس و آغاز بحران در نواحی شرقی اوکراین، آندرس فو راسموسن دبیرکل ناتو اقدامات نظامی روسیه در اوکراین را برای ناتو و جامعه بین المللی یک زندگ خطر جدی توصیف کرد."

سخنگوی ناتو افزود:"او در عین حال تاکید کرده است که ناتو باید خود را با تغییرات اخیر در فضای امنیتی انطباق دهد و اجلاس سران در ماه سپتامبر نقطه عطف مهمی در این راستا خواهد بود. سازمان ناتو از هم اکنون اقدامات مشخصی را برای تقویت دفاع مشترک به خصوص در کشورهای شرق اروپا به اجرا گذاشته است. هواپیماها و کشتی های بیشتری به این مناطق اعزام شده و رزمایش های بیشتری اجرا می شوند."

بحران اوکراین "نقطه ضعف های جدی" در آمادگی ناتو برای مقابله با خطر روسیه را برملا کرده

اوانا لونگچسکو تاکید کرد که تمام ۲۸ کشور عضو و به خصوص بریتانیا در حفاظت از حریم هوایی کشورهای بالتیک و انجام رزمایش ها در لهستان نقش فعالی به عهده دارند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو که در سال ۱۹۴۹ تاسیس شد براساس تضمین های امنیتی مشترک بین اعضای آن بنا شده و عمل می کند.

مرزهای این پیمان در ۱۵ سال اخیر به شکل چشمگیری گسترش یافته و تعدادی از کشورهای هم مرز با روسیه از جمله لیتوانی، لتونی و استونی که سابقا جزء جمهوریهای اتحاد شوروی بودند، به این پیمان پیوسته اند.
تهدیدهای آینده

اخیرا اعلام شد که دولت بریتانیا قرار است یک واحد رزمی شامل ۱۳۵۰ نفر پرسنل را برای شرکت در رزمایشی که قرار است به نشانه حمایت از کشورهای شرقی عضو پیمان در خاک لهستان برگزار شود به منطقه اعزام کند. این بزرگترین مشارکت نظامی بریتانیا در اقدامات دفاعی ناتو در این بخش از اروپا از سال ۲۰۰۸ به این سو است.

حزب کارگر بریتانیا، حزب مخالف دولت این کشور نیز اعلام کرده که گزارش اخیر کمیته امور دفاعی مجلس عوام براین نکته تاکید دارد که ناتو هسته اصلی سیاست های دفاعی بریتانیا و " تنها سازمان برای تنظیم فعالیت‌های نظامی مشترک" است.

سخنگوی امور دفاعی این حزب گفت:"دولت بریتانیا در اجلاس ماه سپتامبر سران ناتو باید نقش هدایتگر و پیشرو خود در عرصه های بین المللی را نشان دهد. تجدید سازمان ناتو به عنوان یک پیمان و اتحاد سیاسی و نظامی باید از اولویت های دولت فعلی باشد که تحت نخست وزیری دیوید کامرون نتوانسته است یک راهکار درست برای آینده دفاعی بریتانیا ارائه دهد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016