سه شنبه 14 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اسلامگرایان جان ٤٠ کودک کرد-عراقی را گرفتند

در نتیجۀ حملات نیروهای داعش در منطقۀ "سنجار"، ٤٠ کودک طی چهل و هشت ساعت گذشته جان خود را از دست دادند. سازمان ملل با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام این مطلب تصریح نموده است که کودکان کشته شده از اقلیت ایزدیان عراق بوده و حملات و خشونت های دو روز گذشته نیروهای "داعش" یا "خلافت اسلامی" آوارگی، گرسنگی، تشنگی و سپس مرگ ده‌ها تن از کودکان را باعث شده است



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فرانسه - یکشنبه گذشته، نیروهای "خلافت اسلامی" شهر "سنجار" را که تاکنون در کنترل نیروهای نظامی اقلیم کردستان عراق بود به تصرف خود درآوردند. شهر سنجار که میان مرز سوریه و موصل واقع شده مرکز اقلیت دینی ایزدیان عراق است که شامل بخشی از کردهای این کشور می شود.

شهر سنجار پیش از این پناهگاه هزاران آوارۀ دیگر عراقی بود که در نتیجۀ پیشروی و خشونت های اسلامگرایان سنی ناگزیر از ترک خانه و زادگاه خود شده بودند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، حملات بنیادگرایان سنی ٢٠٠ هزار تن از ساکنان مناطق شمالی عراق را آواره کرده است.

سازمان ملل در گزارشش تصریح نموده که این آوارگان از جمله ٢۵ هزار کودک که عمدتاً در مناطق کوهستانی پناه گرفته‌اند نیاز فوری به آب و کمک‌های دارویی و غذایی دارند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی جداگانه نوشته است که نیروهای نظامی اقلیم کردستان عراق که پس از حملات داعش دامنۀ نفوذ خود را تا ٤٠ درصد افزایش داده بودند، اکنون با مشکلات عدیده ای برای جلوگیری از پیشروی و خشونت‌های اسلامگرایان سنی روبرو هستند.

به گفتۀ ناظران، گسترش دامنۀ نفوذ اقلیم خودگردان کردستان عراق، پیشمرگه های کرد را با مشکلات جدیدی در دفاع از مواضع خود به ویژه در مناطق عرب زبان روبرو ساخته است.

دو مشکل قوای کرد عراقی در رویارویی با نیروهای "خلافت اسلامی"، مالی و کمبود تجهیزات لازم نظامی است. در نتیجۀ این مشکلات طی روزهای گذشته پیشمرگه های کرد ناگزیر از عقب نشینی در مقابل حملات اسلامگرایان سنی بوده ‌اند؛ به همین دلیل پیشمرگه‌های کردستان سوریه برای یاری رساندن به کردهای عراق وارد این کشور شده اند و نوری المالکی، نخست وزیر دولت بغداد، نیز از نیروی هوایی کشورش خواسته است که از کردهای عراقی در مقابل نیروهای "خلافت اسلامی" پشتیبانی هوایی کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016