دوشنبه 27 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

صالحی: برای بازديد برخی مراکز توسط آژانس تفاهم کرده‌ايم

رئيس سازمان انرژی اتمی گفت: در نشست روز يکشنبه با مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع چاشنی های انفجاری (EBW) اعتراضمان را به آقای آمانو اعلام کرديم.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، علی اکبر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ما در جلسات گذشته تفاهم کرده بوديم با توجه به پاسخی که به پرسش های آژانس درباره EBW داده بوديم، آنان اين موضوع را خاتمه يافته تلقی کنند اما اين کار را نکردند يعنی می خواهند به طور نيم بند آن را خاتمه يافته تلقی کنند که ما اعتراض کرديم.

وی افزود: درباره EBW قبلاً بيشتر از دو تا سه سؤال مطرح نبود اما ناگهان تبديل به ۶۰ سؤال شد که ما اعتراض کرديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صالحی همچنين گفت: البته اکنون آقای آمانو اين قول را داده است همچنان که در بيانيه ای که خواند توجه بيشتری به اين موضوع شد که EBW در جهت حل و فصل باشد و قدم‌های مؤثری در اين جهت برداشته شده است.

وی ابراز اميدواری کرد که موضوع EBW هر چه زودتر خاتمه يابد زيرا اگر چنين شود راه را برای ديگر موارد هموارتر می کند.

رئيس سازمان انرژی اتمی تصريح کرد: همه هدف ما اين است که هر چه زودتر به نتايج مورد نظر برسيم و نمی خواهيم اين فرايند طولانی شود زيرا به نفع هيچ کس نيست.

صالحی گفت: ما درباره فعاليت های صلح آميز هسته ای خود اطمينان داريم، اين طرف مقابل است که بايد با اين اطمينان خاطری که به آنان می دهيم ديگر بسنده کند و هر از چندگاه پرسش های جديد پيش نيايد زيرا تا به حال به ۱۳ پرسش پاسخ داده ايم و در شرف پاسخ دادن به پنج پرسش ديگر هستيم.

وی با اعتراض ديگرش به آمانو در نشست روز يک شنبه افزود: دو سه کشور ديگر شامل دو کشور آسيايی و يک کشور آفريقايی هست که نام نمی برم که با استناد به پرونده آنان از آقای آمانو سوال کردم چگونه آن کشورها ، مشکلاتشان سريع حل شد؟ .

صالحی گفت: به آقای آمانو گفتم معلوم است که حل و فصل مسائل خيلی متاثر از امور سياسی است و ابراز اميدواری کردم اين بار هم آژانس عقب نيفتد .

وی افزود: ما با ۱+۵ عملاَ مسائل را از بعد سياسی و با آژانس از بعد فنی و حقوقی پيش می بريم ، اميدوارم اين بار آژانس پا به پای ۱+۵ پيش بيايد زيرا اگر ما با ۱+۵ به نتيجه برسيم اعضاء تشکيل دهنده شورای حکام عمدتا همين کشورها هستند و در مجموع نظر نهايی آژانس توسط اين شورا جمع‌بندی می‌شود.

رئيس سازمان انرژی اتمی تاکيد کرد: بر اين اساس اگر در بعد سياسی به نتيجه برسيم آژانس لاجرم بايد اين مسئله را مد نظر قرار دهد و جمع بندی که با ۱+۵ می کنيم بهتر است آژانس نيز در اين مورد زودتر عمل کند .

وی ادامه داد: البته ما انتظار توجه ويژه به خواسته مان نداريم، انتظار داريم آژانس به شکل غير جانبدارانه و حرفه ای کارش را پيش ببرد و ما نيز آماده پاسخگويی هستيم اما مدام پرسش ها را افزايش ندهند .

رئيس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره محدوده زمانی پاسخ به ۵ پرسش مورد نظر آژانس نيز گفت : تا ۲۵ اوت قرار بود اين پرسش ها را پاسخ دهيم که برخی را اقدام کرديم و برخی مانده است البته اگر موضوع ای . بی . دبليو را زودتر اعلام نظر می کردند که خاتمه يافته است قطعا در موضوع اين ۵ پرسش هم تسريع می شد .

صالحی تاکيد کرد : اعتماد بايد متقابل باشد اينگونه نيست که ما همه قدمها را برداريم و طرف مقابل بخواهد با تانی قدم بردارد؛ تفاهم شده است تا بتوانيم به گونه ای عمل کنيم که رضايت طرفين جلب شود .

وی در پاسخ به اين پرسش که علاوه بر خبرهای رسمی از ديدارهايش با آمانو آيا نکات ديگری نيز وجود دارد گفت : مذاکرات مهمی مانند مذاکرات جمهوری اسلامی ايران و ۱+۵ و مکمل آن ، مذاکره با آژانس پيچيده و دربرگيرنده مسائل مختلف و متعددی است که نمی شود همه را بازگو کرد و بالاخره زمانی می توان اينها را بازگو کرد که به سرانجامی رسيده باشد .

صالحی در گفتگوی اختصاصی خود با واحد مرکزی خبر افزود: اکنون بياييم بگوييم در مذاکراتی که با آقای آمانو حدود يک ساعت و نيم داشتيم دقيقا چه گفتگوهايی انجام شد ؟ چه اعتراضاتی داشتيم ؟ چه خواسته هايی داشتيم ؟ چه خواسته هايی انان داشتند ؟ آيا انتظار است همه جزئيات را قبل از اينکه به نتيجه رسيده باشد ، بگوييم ؟.

وی گفت: قطعا اين صواب نيست و ممکن است روند را با مشکل روبرو کند به همين علت تلاش می کنيم مواردی را با رسانه ها مطرح کنيم که تقريبا به سرانجام مورد نظر رسيده و اطمينان حاصل شده باشد و بعد اعلام می کنيم به نتيجه رسيديم يا نرسيديم .

معاون رئيس جمهور همچنين گفت : در جمع بندی کلی می توانم بگويم مذاکرات ما با آژانس از آبان گذشته تا کنون رويه ای جدی تر درخصوص همکاری با اين نهاد داشته و آژانس هم رويه مثبت تری در اين باره در پيش گرفته است .

صالحی اظهار کرد: ما تاکنون به ۱۳ سوال آژانس پاسخ داده ايم و ۵ پرسش ديگر دارند که در اين باره تفاهم کرده‌ايم که برخی پرسش و برخی خواسته ( تقاضا) است ، مانند بازديد از برخی مراکز که درباره آنها نيز تقريبا تفاهم کرده ايم که انجام شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016