دوشنبه 27 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
27 مرداد» وزير علوم: استيضاح رای آورد از ايران می‌روم
27 مرداد» جلسه استيضاح فرجی دانا روز چهارشنبه
پرخواننده ترین ها

باهنر به صف استيضاح کنندگان وزير علوم پيوست


خبرگزاری تسنيم: برآورد گروه نزديک به وزارت علوم نشان می دهد که فرجی دانا از ۶۰ درصد رای نمايندگان مردم برخوردار نيست و اکنون بايد فرصت استيضاح و تريبون مجلس را به ايجاد التهاب و افشاگری هايی شبيه احمدی نژاد اختصاص دهد.

به گزارش گروه "رسانه‌های ديگر" خبرگزاری تسنيم، جلوگيری از بازگشت عناصر جريان نفاق، پژاک و جدايی طلب در قالب استاد و دانشجو به دانشگاهها، جلوگيری از توقف رشد علمی کشور، ايجاد فضای آرامش علمی در آموزش عالی کشور از دلايلی است که استيضاح کنندگان فرجی دانا دنبال می کنند و سازماندهی گسترده ای از طرف حاميان و مخالفين استيضاح در دست پيگيری است.

* سه گروه حاميان فرجی دانا/ ايجاد جو امنيتی پليسی عليه دانشجويان
در ميان حاميان فرجی دانا اکنون سه دسته هستند. گروه نزديک به مديران وزارت علوم، گروه حزب اعتدال و توسعه و گروه مجيد انصاری.
برآورد گروه نزديک به وزارت علوم نشان می دهد که فرجی دانا از ۶۰ درصد رای نمايندگان مردم برخوردار نيست و اکنون بايد فرصت استيضاح و تريبون مجلس را به ايجاد التهاب و افشاگری هايی شبيه احمدی نژاد اختصاص دهد.
پيش از اين فرجی دانا شخصا به اين جمع بندی رسيده بود که برای جلوگيری از استيضاح در جمع نمايندگان، متعهد شود تمام استعلامهای وزارت اطلاعات در مورد انتصاباتش را بپذيرد و برکناری «مجتبی صديقی» معاون وزير علوم و رييس جديد سازمان امور دانشجويان و «جعفر ميلی منفرد» معاون آموزشی وزارت علوم را پذيرفته بود اما به دليل فشار تيم نزديک به وزارت علوم که وضعيت استيضاح خوب نيست بايد به گونه ای ديگر رفتار کرد از تصميم خود منصرف شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين گروه درصددند تا تجمعی در حمايت از فرجی دانا را در دانشگاه تهران با کمک انجمن اسلامی دانشگاه تهران سامان دهند که در حال فراخوان نيروهای خود از استانها هستند. قرار است اين تجمع بدون توجه به کارت دانشجويی برگزار شود. علت عدم برگزاری تاکنون، ابهام در برآورد دقيق از جمعيت مورد نياز است.
از طرفی تيم نزديک به وزارت علوم برای جلوگيری از اعتراض برخی دانشجويان انقلابی به بهانه های واهی تلاش کرده اند با ايجاد جو امنيتی و پليسی دانشجويان را به کميته انضباطی بکشانند.
گروه حزب اعتدال و توسعه(نوبخت، ترکان و..) بر اين باور بودند که بايد فرجی دانا کلا آرايش انتصابات خود را عوض کند با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ديدار و به آنها اطمينان دهد که به قوانين و مصوبات اين شورا احترام می گذارد و در جلسه ای با رييس مجلس از وی به دليل بی توجهی به وساطتهايش عذرخواهی کند. اين درخواست حزب اعتدال و توسعه مورد توجه وزير قرار نگرفت و اکنون اعضای اين حزب در موضع انفعال نسبت به استيضاح قرار دارند.
گروه سوم، تيم مجيد انصاری است. وی بر اين باور است که تاکنون برآوردها نشان می دهد فرجی دانا مورد اعتماد نماندگان مردم قرار نخواهد گرفت ليکن می توان با تهديد، (...)، مذاکره گسترده و فشار بر نمايندگان تا روز استيضاح ۲۰ تا ۳۰ نماينده را با خود همراه ساخت. وی تمامی معاونين پارلمانی و استانهای وزارتخانه ها و دستگاههای دولتی را روز گذشته ساعت ۱۵ فراخوان کرده با تقسيم کاری هر کدام را موظف به مذاکره با نماينده ها به صورت کميسيونی و استانی کرده است.
البته وی از طريق معاون وزارت علوم، فشار از طريق رييس کل دانشگاه آزاد و پيام نور و روسای واحدهای اين دو دانشگاه پر شعبه را از هفته گذشته آغاز کرده است.

* لاريجانی، حداد عادل، نادران، باهنر و توکلی از مخالفين استمرار مديريت تنش زای فرجی دانا بر دانشگاهها
به گزارش «پارس»، در جريان افرادی که فرجی دانا را شايسته برای اداره وزارت علوم نمی دانند نيز اکنون هيچ آرايش سياسی وجود ندارد. به طوری که اکنون علی لاريجانی، غلامعلی حداد عادل، الياس نادران، محمدرضا باهنر و احمد توکلی نيز از مخالفين جدی مديريت تنش زای فرجی دانا بر دانشگاهها هستند. البته باهنر و نادران از اين جمع رايزنی برای اقناع نمايندگان را از روز گذشته آغاز کرده اند.
برای ارايه استدلال منتقدين از تريون مجلس، افراد اصلی گروه پايداری در مجلس(کريمی قدوسی، کوچک زاده، رسايی، حسينيان) سخن نخواهند گفت و چهرهای علمی چون نبويان(يا زارعی)، نادران، زاکانی و چند نفر از چهره های علمی و فعال فراکسيون رهروان نيز سخن خواهند گفت. قرار شده سخنرانان در مقابل بحث انحرافی بورسيه ها اعلام کنند که وزارت علوم تمام بورسيه ها از ابتدای انقلاب تاکنون را در سايت اينترنتی اين وزارتخانه منتشر نمايد و متخلفين از ضوابط بورسيه به دستگاه قضايی معرفی شوند.
نادر قاضی پور نيز ابراز تمايل کرده است در صورتی که وقت لازم در اختيار وی قرار گيرد و جلسه ای با علی لاريجانی داشته باشد وی نيز گزارشی از مشکلات دانشگاهها در مناطق محروم و استانهای آذری زبان ارايه نمايد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016