سه شنبه 28 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مدير بازداشت شده نفتی کيست؟

ماجرای پرونده بابک زنجانی و فروش نفت در حالی هنوز به نتيجه مشخصی نرسيده که روز گذشته سخنگوی قوه قضائيه برگ جديدی از اين پرونده را ورق زد، برگی که از دستگيری يکی از مديران نفتی که هنوز دارای مسووليت است درباره اين پرونده خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، آنطور که اعلام شده تاکنون ۷ نفر در ارتباط با پرونده بابک زنجانی بازداشت شده‌اند که همه آنها ارتباط مستقيمی با موضوع پول در پرونده نداشته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته حجت الاسلام محسنی اژه ای يکی از افرادی که در ارتباط با اين پرونده بازداشت شده، از مديران نفتی بوده که در حال حاضر مسئوليت داشته و حدود دو سه نفر ديگر در ارتباط با اين پرونده بازداشت شده‌اند.

اظهار نظر سخنگوی دستگاه قضا درباره دستگيری يکی از مديران نفتی درحالی مطرح شده که برخی گزارش‌های غير رسمی حاکی از اين است که مدير نفتی بازداشت شده پيش‌تر مسووليت مهم‌ترين شرکت‌ زيرمجموعه نفت در خصوص تامين مالی پروژه‌های نفتی و مراودات مالی خارجی صنعت نفت را بر عهده داشته است.

به گزارش ايسنا، نام بابک زنجانی از زمانی که در ليست تحريم‌های آمريکا و اروپا قرار گرفت مطرح شد و اين در حالی بود که اتحاديه اروپا و آمريکا به ندرت يک فرد غيردولتی و غيرنظامی ايرانی را در فهرست تحريم‌های خود قرار داده است.

در فهرست تحريم‌های اروپا با اشاره به تاريخ تولد ۱۲ مارس ۱۹۷۱ بابک زنجانی آمده بود : "بابک زنجانی در حال کمک به نقض مقررات مربوط به تحريم‌های اتحاديه اروپا عليه ايران و در حال فراهم کردن کمک‌های مالی به دولت ايران است. زنجانی يکی از عناصر کليدی ايران در معاملات نفتی و نقل و انتقال پول‌های نفتی ايران است. زنجانی مالک گروه سورينت در امارات بوده و برخی از شرکت‌های تحت مديريت وی به عنوان کانالی برای پرداخت نفتی ايران مورد استفاده قرار می‌گيرند."

زنجانی در ۱۱ آوريل ۲۰۱۳ نيز در فهرست تحريم‌های آمريکا قرار گرفت. ديويد کوهن، معاون وزارت دارايی آمريکا در امور تروريسم و اطلاعات مالی در اين باره گفت: "ما در خنثی کردن تلاش های ايران از طريق بابک زنجانی بيرحمانه اقدام خواهيم کرد."

بر اين اساس نوزدهم شهريورماه گذشته نيز بيژن زنگنه، وزير نفت اعلام کرد که بابک زنجانی دو ميليارد دلار از پول نفت را واريز نکرده است.

پس از آن جليل جعفری عضو کميسيون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت "دو ميليارد دلار نيست، بلکه دو ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار است.

اما زنجانی سخنان زنگنه را تکذيب کرد و گفت اين پول در حساب شرکتی وابسته به وزارت نفت در خارج از کشور است و عدم انتقال اين پول به وزارت نفت ربطی به او ندارد.

زنجانی گفته بود که نقش او در اين ماجرا صرفاً کمک به افتتاح حساب برای يکی از شرکت‌های وزارت نفت در بانکی بوده که او در آن کار می‌کرده است. به گفته او اين شرکت در هنگ کنگ به ثبت رسيده است. از آنجايی که اين شرکت به دليل تحريم‌ها نمی‌توانسته برای نقل و انتقالات پولی خود حسابی در خارج از کشور داشته باشد، او صرفاً کمک کرده که اين شرکتی بتواند حسابی در خارج از کشور باز کند تا پول عايد از فروش محصولات خود را دريافت کند.

وی همچنين اعلام کرده بود که به دليل تحريمهای عليه او و بانکی که او در آن فعال بوده و شرکت زير مجموعه وزارت نفت در آن حساب داشته، انتقال اين پول به ايران فعلاً با مشکلاتی همراه است.

زنجانی همچنين گفته بود که در دو - سه سال گذشته بيش از ۱۷ ميليارد از درآمد حاصل از فروش نفت را به ايران منتقل کرده است. اما بعدا مشخص شد که گواهی بانک ملی تاجيکستان معتبر نيست.

عبدالغفار قربان اف، سخنگوی بانک ملی تاجيکستان نيز در اين باره گفت: «نهاد ما هيچ گونه گواهی را در مورد انتقال ۲ ميليارد دلار در اختيار بابک زنجانی نگذاشته است و اگر سند تقلبی در اين مورد باشد، بانک ما به آن هيچ دخلی ندارد.»

بنا به اين گزارش زنجانی در تاريخ ۹ دی ۱۳۹۲ توسط دادستانی کل کشور بازداشت شده است و طبق آخرين توافق صورت گرفته وزارت نفت قبول کرده که به جای بدهی خود از بابک زنجانی، اموال او را بگيرد.

اکنون با انتشار خبر دستگيری اين مدير ارشد نفتی ماجرای پرونده بابک زنجانی وارد فاز جديدتری شده است؛ فازی که می‌تواند ابعاد يکی از جنجالی‌ترين پرونده‌های مالی چند سال اخير را گسترده تر از چيزی کند که زمانی پيش‌بينی می‌شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016