دوشنبه 3 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: افکار منحط نمی دانند آزادی در دانشگاه يعنی چه، جای فرجی دانا خالی است

مهر ـ رئيس هيات امنای دانشگاه آزاد با بيان اينکه جای فرجی دانا خالی است، گفت: جای فرجی دانا در اين جلسه خالی است چون در اين جامعه عده ای افکار منحط وجود دارد که نمی داند آزادی در دانشگاه يعنی چه.

به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی امروز در نخستين جشنواره علوم پزشکی دانشگاه آزاد با عنوان «لقمان حکيم» در ارتباط با توسعه تحصيلات تکميل و دانشگاه سازی در کشور گفت: يکی از آرزوهای مهم و بسيار قديمی من امروز در اين جشنواره در حل محقق شدن است و شاهد آن بودم. اين آرزو حال از مباحث مقدماتی خارج شده و هم اکنون از حضور فرهيختگان بزرگ علمی کشورمان در اين جشنواره فاخر بهره مند می شويم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: عليرغم اين که در سال های دور با فعاليت و گسترش بخش خصوصی در عرصه علمی مخالفت هايی می شد اما امروز همين نهادهای قوی و غيردولتی در کشور تشکيل شده اند.

رئيس هيات امنای دانشگاه آزاد با بيان اين که تمام بخش های مختلف اين جشنواره به جز قسمتی از آن که به من مربوط می شد برايم دلنشين بود، ادامه داد: اگر می توانستم آن قسمتی را که به من مربوط می شد را قطع می کردم چون برايم دلنشين نبود و من غافلگير شدم.

آيت الله هاشمی رفسنجاين در ادامه با بيان اين که دانشگاه آزاد همانند جرقه ای بود که امروز آذرخش آن فضا را گرفته است به فعاليت هايش در اوايل انقلاب برای گسترش اين دانشگاه اشاره کرد.

وی ادامه داد: همان اوايل انقلاب می دانستم که به خاطر جنگ و بازسازی کشور دولت به اين زودی ها نمی تواند امکانات لازم را برای گسترش تحصيلات تکميلی فراهم کند همان طور که تا کنون هم در اين زمينه چندان موفق عمل نکرده است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: پس از آن شاهد بوديم که عده ای از افراد که نمی توانستند از ديوار کنکور بالا بروند اگر امکانات لازم را داشتند می توانستند به خارج از کشور بروند و بقيه مجبور بودند در داخل بمانند اما ما کار را به جايی رسانديم که هم اکون در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد ظرفيت پذيرش دانشجو به اشباع رسيده است و حال بايد تمام ظرفيتمان را برای گسترش مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تجميع کنيم.

وی بار ديگر درباره مخالفان اين دانشگاه به برخی موارد اشاره کرد و اظهار داشت: مخالفان غيردولتی ها را بر نمی تابيدند و ما حتی برای اساسنامه دانشگاه آزاد در شورای عالی اقنلاب فرهنگی عده ای مخالف داشتيم. خيلی ها از دادن اساسنامه به ما دوری می کردند.

جاسبی تاريخ دانشگاه آزاد را می نويسد

هاشمی در بخش ديگری از سخنان خود درباره جاسبی گفت: جاسبی هم اکنون در حال نگارش تاريخ دانشگاه آزاد است که اين شجره طيبه به فراموشی سپرده نشود. هرچند که دولت احمدی نژاد او را از بودن در دانشگاه آزاد باز داشت ولی جاسبی هم اکنون در هيات موسس و هيات امنای دانشگاه آزاد حضور دارد اما با کمک ميرزاده در حال گسترش کيفی دانشگاه آزاد هستيم.

جای فرجی دانا خالی است

هاشمی رفسنجانی در بخش ديگری از سخنان خود واکنشی هم به استيضاح فرجی دانا نشان داد و گفت: جای فرجی دانا در اين جلسه خالی است چون در اين جامعه عده ای افکار منحط وجود دارد که نمی داند آزادی در دانشگاه يعنی چه. اصلاً فعاليت در دانشگاه خفه وجود ندارد و می دانيم که دانشمندان و استادان مان اگر ميدان داشته باشند بسيار درخشان حاضر می شوند و افتخارآفرينی می کنند.

شهريه های پزشکی کم است

وی همچنين در بخش ديگری از سخنان خود با تاکيد بر اين که بخش پزشکی دانشگاه آزاد بسيار پرهزينه است اظهار داشت: شهريه هايی که برای دانشکده های پزشکی از دانشجويان دريافت می شود بسيار کم است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگری از سخنانش به برخی آيات قرآن اشاره کرد که به تفکر و تعمق و حتی پژوهش تاکيد شده است.

وی در اين باره تاکيد کرد: ما امروز به تفکر، پژوهش می گوييم و تفکر در واقع عميق شدن در مسايل است که هرچند آمدن تفکر به کشور با انتقال ترجمه شروع شد اما ما بايد تفکر را در کشور خودمان تعميق دهيم و دنباله روی غربی ها نباشيم. مثلاً همين ۱۰ سال پيش آنها ماهواره خود را برای کشف کهکشانی به فضا فرستادند و همين يک سال پيش بود که اين ماهواره به کهکشان مورد نظر رسيد و حالا مدتی ديگر بايد کاوشگرش را در آنجا رها سازد.

هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت: به خاطر مسيرهای سطحی صوفی نمايان از دين دور شديم در حالی که دين برای همه امور است و اگر ما حکومت اسلامی هستيم بايد زمينه های تحصيل را در جامعه فراهم کنيم.

وی با يادآوری اين که هنوز هم بسياری از دانشگاه های بزرگ دنيا غيردولتی هستند ابراز اميدواری کرد که دانشگاه آزاد هم همانند ساير دانشگا های طراز اول کشورمان بتواند در آينده نزديک درخشان تر ظاهر شود.

نبايد دنباله روی کارهای تکراری دنيا باشيم

رئيس هيات امنای دانشگاه آزاد همچنين بر تجاری سازی محصولات دانش بنيان و توسعه شرکت های دانش بنيان توسط دانشگاه آزاد در کشور تاکيد کرد و گفت: ديگر نبايد دنباله روی کارهای تکراری دنيا باشيم چون ايران می تواند خودش اين کارها را انجام دهد.

وی درباره پذيرش دانشجو در دانشگاه آزاد گفت: ما پذيرش دانشجو در دانشگاه همانند اسمش آزاد گذاشته ايم و تمامی افراد با هر سن و شرايطی و بدون هيچ محدوديتی می توانند وارد اين دانشگاه شوند و تحصيل کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016