سه شنبه 4 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
30 تیر» نرخ بيکاری زنان ۲۰ تا ۲۴ سال ۵۴ درصد
29 تیر» بيکاری شهرها ۲.۳ برابر روستاها شد
پرخواننده ترین ها

۵۲ درصد جمعيت ايران کار نمی کنند

طبق آخرين بررسی‌های مرکز آمار ايران، بيش از ۴۰ ميليون ايرانی با اينکه در سن کار هستند اما به دليل اينکه مشارکت اقتصادی ندارند جزء جمعيت غيرفعال اقتصاد ايران محسوب می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش اقتصاد نيوز، اين تعداد حدود ۵۲ درصد از کل جمعيت ۷۷ ميليون نفری ايران هستند. اين افراد بين ۱۰ تا ۶۵ سال سن دارند اما به دلايلی نه شاغلند و نه بيکار. در واقع اين تعداد ايرانی اصلا جزء جمعيت فعال ايران به حساب نمی‌آيند.

مرکز آمار ايران نيز اين گروه را اين طور می‌شناسد: تمام افراد ۱۰ ساله و بيشتر که در هفته تقويمی قبل از هفته آمارگيری(هفته مرجع) طبق تعريف کار، در توليد کالا و خدمات مشارکت نداشته يا از قابليت مشارکت برخوردار نبوده‌اند.

اين در حالی است که از نگاه مرکز آمار ايران کسانی که تنها هفته‌ای يک ساعت هم کار کنند شاغل محسوب می‌شوند. همچنين از نگاه مرکز آمار حتی کارکنان فاميلی بدون مزد، کارآموزان، محصلان مشغول به کار، نيروهای مسلح و سربازان هم جزء شاغلان هستند.

از سوی ديگر کسانی هم که آماده به کار و جويای شغلی باشند نيز جزء بيکاران کشور محسوب می‌شوند. اما غير از اين‌ها، ديگر افراد غيرفعال در اقتصاد ايران خواهند بود. اين گروه بيشتر شامل زنان خانه‌دار، دانشجويان و کسانی هستند که توانايی انجام کار را ندارند.با افزايش اين تعداد در اقتصاد ايران نرخ مشارکت اقتصادی ايران افت خواهد کرد. چرا که نرخ مشارکت اقتصادی را از درصد نسبت جمعيت فعال به جمعيت در سن کار محاسبه می کنند. اين رقم در آخرين گزارش مرکز آمار ايران يعنی بهار امسال ۳۷.۱ درصد گزارش شده است.

اين در حالی است که در ابتدای فعاليت دولت نهم اين نرخ ۴۱ درصد بود و در سال‌های اخير به تدريج اين نرخ کاهش يافت.

نرخ مشارکت ۳۷.۱ درصدی و جمعيت فعال ۲۳.۶ ميليون نفری گزارش شده توسط مرکز آمار ايران برای بهار امسال گويای اين است که تعداد کل جمعيت در سن کار کشور به ۶۳.۶ ميليون نفر رسيده اما ۴۰ ميليون نفر از اين گروه، اصلا در گروه بيکاران و شاغلان جايی ندارند.

از سوی ديگر توليد ناخالص داخلی ۹۴۲ هزار ميليارد تومانی سال ۹۲ که بانک مرکزی گزارش داده و جمعيت فعال ۲۳.۸ ميليون نفری گزارش شده توسط مرکز آمار ايران برای سال گذشته نشان می‌دهد که هر جمعيت فعال ايران پتانسيل اين را دارد که ۳۹.۵ ميليون تومان به توليد ناخالص داخلی ايران اضافه کند.

البته اگر اين ميزان را با توجه به تعداد شاغلان کشور در سال گذشته محاسبه کنيم آن وقت می‌توان برآورد کرد که با توجه به جمعيت

۲۱.۴ ميليون نفری هر شاغل ايرانی، هر ايرانی که شاغل شود پتانسيل اين را دارد که ۴۴ ميليون تومان به توليد ناخالص داخلی اضافه کند.

حال با احتساب اين ارقام اگر آن ۴۰ ميليون جمعيت غيرفعال ايرانی به نوعی جمعيت فعال شوند می‌‌توانند ۱۵۸۰هزار ميليارد تومان معادل ۵۲۶ ميليارد دلار (با احتساب هر دلار سه هزار تومان) به توليد ناخالص داخلی اضافه کنند. اگر هم اين افراد بتوانند شغلی کسب کنند آن وقت ۱۷۶۰ هزار ميليارد تومان معادل ۵۸۶ ميليارد دلار(با احتساب هر دلار سه هزار تومان) به توليد ناخالص داخلی کشور اضافه می‌کنند.

در واقع با فعال شدن جمعيت در سن کاری که اکنون بيشتر آنها زنان خانه‌دار و دانشجويان و اقشاری مانند آنها هستند اما غيرفعالند می‌‌توان توليد ناخالص داخلی کشور را از ۹۴۲ هزار ميليارد تومان (معادل ۳۱۴ ميليارد دلار) به ۲۵۲۲ هزار ميليارد تومان (معادل ۸۴۰ ميليارد دلار) رساند. به عبارتی با فعال شدن جمعيت ۴۰ ميليون نفری جمعيت غير فعال کشور می‌توان توليد ناخالص داخلی کشور را ۲.۶ برابر کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016