شنبه 8 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کنگره آمريکا: کاهش ۶۵ ميليارد دلاری درآمد نفتی ايران به دليل تحريم

• توقيف ۸۰ ميليارد دلار پول ايران در بانک های جهان

به گزارش عصر ايران به نقل از روزنامه العربی الجديد چاپ لندن، در اين گزارش آمده است: درآمدهای نفتی ايران از ۱۰۰ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۱ به رقم ۳۵ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۳ کاهش يافت. اين ارقام نشان دهنده کاهش ۶۵ ميليارد دلاری درآمد نفتی ايران به دليل تحريم هاست.

برپايه گزارش کنگره، تحريم ها عليه ايران توانست ۴ نتيجه مهم را در برداشته باشد تا فشارها عليه تهران اعمال شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين چهار نتيجه شامل اين موارد هستند: اول: کاهش درآمدهای نفتی ايران به بيش از ۵۰ درصد يعنی از ۱۰۰ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۱ به ۳۵ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۳. در اين مدت توليد نفت ايران نيز به شدت کاهش يافت و از رقم ۲.۵ ميليون بشکه در روز به يک ميليون بشکه در روز کاهش يافت.

دوم: کاهش ارزش ريال ايران به ۳۷ هزار ريال مقابل يک دلار. با اين حال با آمدن حسن روحانی به عنوان رئيس جمهور ايران وضعيت ارزش واحد پول ملی ايران بهبود يافت. ارزش پول ملی ايران از ۳۷ هزار به ۲۹ هزار ريال در برابر يک دلار افزايش يافت.

کاهش ارزش ريال ايران به دليل کاهش درآمدهای ارزی دولت تهران به سبب کاهش توليد و صادرات نفت است.

سوم: کاهش ميانگين رشد اقتصادی ايران به ميزان ۵ درصد در سال ۲۰۱۳.

چهارم: تحريم ها باعث شد دولت ايران از دست يابی به پول فروش نفت اش محروم شود. به دليل تحريم ها ايران نتوانسته است از درآمدهای نفتی اش در قالب دلار برای خريد کالا استفاده کند البته استثنائاتی نيز شامل خريد دارو يا کالاهای انسان دوستانه وجود دارد.

در اين گزارش ميزان پول مسدود شده ايران در بانک های خارجی ۸۰ ميليارد دلار اعلام شده است.

همچنين از زمان تشديد تحريم ها عليه ايران در اواخر ۲۰۱۲ ميلادی، هر ماه ۱.۵ ميليارد دلار از پول نفت ايران در حساب های بانکی خارجی سپرده گذاری می شود که تهران قابليت دسترسی به اين پول را ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016