یکشنبه 9 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فروش زنان ايزدی توسط "دولت اسلامی"

• سازمان ديده‌بان حقوق بشر سوريه خبر از "فروش ۲۷ نفر از زنان ايزدی که قبلا در عراق ربوده شده‌اند" توسط نيروهای گروه تروريستی "دولت اسلامی" می‌دهد. اين زنان با اجبار به تغيير دين، به عنوان "عروس" فروخته شده‌اند.

دویچه وله ـ گروه ديده‌بان حقوق بشر سوريه روز شنبه (۳۰ اوت/ ۸ شهريور) اعلام کرد گروه تروريستی "دولت اسلامی" تعدادی از زنان ايزدی را که پيش از اين در شمال عراق ربوده بود به سوريه منتقل کرده و پس از اجبار به تغيير دين، آن‌ها را به شبه‌نظاميان فروخته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ سازمان ديده‌بان حقوق بشر سوريه می‌گويد اطمينان دارد که "دولت اسلامی" دست کم ۲۷ زن ايزدی را به مبلغ حدودا هر کدام هزار دلار به شبه‌نظاميان گروه خود فروخته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ديده‌بان حقوق بشر سوريه می‌گويد مطلع است که حدود ۳۰۰ زن ايزدی تا کنون از سوی گروه تروريستی "دولت اسلامی" ربوده شده و به سوريه منتقل شده‌اند با اين‌همه اين گروه تنها توانسته از ازدواج اجباری ۲۷ زن اطمينان حاصل کند.

ديده‌بان حقوق بشر در بيانيه‌ای می‌نويسد که "در هفته‌های اخير حدود ۳۰۰ زن و دختر ايزدی‌مذهب که در عراق دزديده شدند به عنوان غنايم جنگی در ميان جنگجوهای دولت اسلامی تقسيم شده‌اند."

به گزارش اين سازمان، زنان ربوده‌شده در سوريه به عنوان "عروس" به مردان "دولت اسلامی" فروخته می‌شوند. ديده‌بان حقوق بشر سوريه فروش زنان ايزدی را تا کنون در حلب٬ رقه و حسکه ثبت کرده است.

اين گزارش می‌گويد تعدادی از مردان عرب و کرد سوريه تلاش کرده‌اند تا زنان را خريده و آزاد کنند اما به آن‌ها گفته شده اين زنان تنها به اعضای "دولت اسلامی" فروخته می‌شوند.

ديده بان حقوق بشر سوريه می‌گويد از سرنوشت ديگر زنان ربوده و منتقل شده به سوريه خبری در دست نيست. اين سازمان "فروش زنان ايزدی" را شديدا محکوم می‌کند.

ربوده شدن زنان ايزدی در شمال عراق پيش از اين به تاييد سازمان ملل متحد و ديگر ايزدی‌هايی که موفق به فرار شده‌اند رسيده‌ است. آن‌ها اعلام کرده بودند هدف از اين آدم‌ربايی‌ها٬ فروش زنان در شکل ازدواج است.

اعدام زنان ايزدی

هاينر بايلفلت٬ مسئول حقوق مذاهب سازمان ملل٬ در اين ماه نسبت به اعدام و آدم‌ربايی زنان توسط داعش هشدار داد. به گفته وی "گزارش‌هايی مبنی بر اعدام زنان" وجود دارد. وی همچنين از گزارش‌های "تاييد نشده‌ای" سخن گفت که بر اساس آن‌ها داعش صدها زن و بچه ايزدی را دزديده و بسياری از نوجوان‌ها را مورد آزار جنسی قرار داده است و زنان را برای ارائه يا فروش به نيروهای خود داده است.

محمد شياع السودانی٬ وزير حقوق بشر عراق٬ پيش از اين در اوايل ماه اوت به نقل از آوارگان ايزدی گفته بود که حدود سيصد زن ايزدی توسط "دولت اسلامی" ربوده و به کنيزی گرفته شده‌اند.

شمار ايزيدی‌ها را در سراسر جهان حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر تخمين می‌زنند. ايزدی‌ها يا ايزديان، اقليت مذهبی کردی هستند که در شمال عراق، سوريه، جنوب شرقی ترکيه، قفقاز و ايران زندگی می‌کنند. آيين آن‌ها ايزديه؛ آميزه‌ای از عقايد و اديان پيش از اسلام و عقايد اسلامی است. داعش ايزدی‌ها را "شيطان‌پرست" می‌خواند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016