یکشنبه 9 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ظريف: تحريم‌های جديد شرايط را برای رسيدن به توافق دشوار می‌کند

محمدجواد ظریف، وزير امور خارجه ایران با بيان اين که تحريم‌های جديد شرايط را برای رسيدن به توافق دشوار می‌کند، گفت: اگر از خويشتن‌داری جمهوری اسلامی ايران سوء استفاده شود، در زمان مناسب به آن پاسخ خواهيم داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، «محمد جواد ظريف» روز يکشنبه در ديدار با «ارکی تيوميويا» وزير امور خارجه فنلاند که شامگاه گذشته به تهران سفر کرده است، افزود: اين اقدام آمريکا در تحريم های جديد با روح توافق ژنو و توافقات در تضاد است.

وی تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران اگر ضروری بداند به اين اقدام پاسخ می دهد.

رييس دستگاه ديپلماسی همچنين در پاسخ به سوالی درباره واکنش های ايران در برابر اين تحريم ها تاکيد کرد: تحريم های آمريکا برای راضی کردن گروه های فشاری است که با هر توافقی مخالف هستند.

ظريف ادامه داد: طرف آمريکايی با توسل به برخی ملاحظات فنی و ريزه کاری ها، تلاش می کند اقدامات خود را توجيه کند، اگر قرار باشد از اين شيوه ها استفاده کنند ايران هم می تواند با توسل به برخی ريزه کاری های فنی از توافق ژنو اقداماتی انجام دهد که خوشايند طرف مقابل نباشد.

وی تصريح کرد: ما نيازی به برطرف کردن نگرانی افرادی که خواهان توافق هستند، نداريم. جمهوری اسلامی ايران بر اساس نظرات رهبر معظم انقلاب در مذاکرات جدی است.

وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: اگرچه ديدگاه های مختلفی وجود دارد اما ما گروه فشاری نداريم که نخواهند به راه حل برسيم يا به دنبال دامن زدن به آشوب های منطقه ای باشند.

ظريف افزود: مردم ايران به دنبال راه حل هستند، جامعه ايران به دنبال درگيری و سلاح های هسته ای نيست اما می توانيم اقداماتی انجام دهيم که خوشايند طرف مقابل نباشد.

وی همچنين اظهارداشت: ما تاکنون خويشتنداری کرده ايم اما اگر از اين خويشتنداری سوء استفاده شود، در زمان مناسب به آن پاسخ خواهيم داد.

**آمريکايی ها تصور می کنند با فشار می توانند خواسته خود را پيش ببرند

وزير امور خارجه همچنين گفت: متاسفانه گرايشی در ميان دولتمردان آمريکايی وجود دارد که تصور می کنند با فشار می توانند خواسته خود را پيش ببرند.

ظريف افزود: ما از ابتدا گفته ايم که اين روش خطرناک و غيرسازنده است و حداقل با روح توافق ژنو و تعهدات آمريکا در اين توافق مغاير است.

وی با بيان اين که اين اقدامات فضا را برای رسيدن به راه حل دشوار می کند، گفت: حتما ايالات متحده آمريکا مسووليت اقداماتی که انجام می دهد را به عهده خواهد گرفت. ايران هم اگر ضرورت بداند اقدام متقابل انجام خواهد داد.

رييس دستگاه ديپلماسی تصريح کرد: ما تعهد داديم مذاکرات به نتيجه برسد، ما به دنيا نشان داديم که به دنبال رسيدن به راه حل هستيم اما به نظر می رسد آنها به دنبال روشی برای بر هم زدن مذاکرات هستند.

ظريف تاکيد کرد: آنها از اين روش نفعی نمی برند و اميد به آينده بهتر نخواهند داشت.

وی در پاسخ به سوال ديگری درمورد اقدام متقابل ايران توضيح داد: تحريم های آمريکا بيشتر برای راضی کردن گروه های فشاری است که با هر توافقی مخالف هستند بنابراين با روح توافق در تضاد است.

وی افزود: آنها با توسل به برخی ملاحظات فنی تلاش می کنند اقدامات خود را توجيه کنند اگر قرار به استفاده از ريزه کاری های فنی باشد ما نيز می توانيم اقداماتی انجام دهيم که خوشايند طرف مقابل نباشد.

وی تصريح کرد: البته ما نيازی به اين کار نداريم و قرار نيست نگرانی افرادی که خواهان توافق نيستند را برطرف کنيم.

**روابط با عربستان برای ايران اهميت دارد

وزير امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری درباره سفر «حسين امير عبداللهيان» معاون عربی و آفريقای وزارت امور خارجه به عربستان گفت: ايران همواره علاقه مند به حُسن همجواری با کشورهای همسايه است و با توجه به اين که عربستان نقش مهم و بااهميتی در منطقه و همچنين نفوذ گسترده ای در جهان اسلام دارد، روابط با اين کشور برای ما اهميت دارد.

وی از علاقه مندی خود به گفت و گو با سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان خبر داد و اظهار اميدواری کرد: در اولين فرصت امکان اين ديدار فراهم شود که می توانند در حاشيه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل باشد.

رييس دستگاه ديپلماسی تاکيد کرد: ايران و عربستان منافع و خطرات مشترکی دارند که بايد به صورت نيروی واحد در برابر آن عمل کنند.

ظريف با اشاره به سفر معاونش به عربستان و ديدار با وزير امور خارجه اين کشور گفت: در ديدار صورت گرفته با آقای سعود الفيصل گفت و گو های مثبت با نگرش به آينده صورت گرفته است و اميدواريم اين گفت وگو ها زمينه را برای همکاری و همفکری عربستان فراهم کند.

وی با بيان اينکه دو کشور منافع مشترک زياد و همچنين خطرات مشترک فراوانی هم دارند، اضافه کرد: مهمترين اين خطرات، افراط، خشونت و ترور در جهان اسلام است که منافع همه کشورهای منطقه و ايران و عربستان به عنوان دو کشور مهم را تهديد می کند.

ظريف از آمادگی خود برای سفر به عربستان خبر داد و افزود: همچنين از سفر وزير امور خارجه عربستان به تهران نيز استقبال می کنم.

وی گفت: با توجه به سوابق آقای فيصل، ايشان می توانند نقش بسيار مهمی در ساختن آينده بهتر در تعاملات دو کشور ايفا کنند.

** افراط و خشونت در منطقه محدود به منطقه نخواهد بود

ظريف در اين نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از حضور وزير خارجه فنلاند در تهران، روابط دو کشور را نزديک و با سابقه يک قرن توصيف کرد و افزود: در طول سال های گذشته، گفت و گو های مثبت و خوبی بين دو کشور صورت گرفت و روابط اقتصادی خوبی بين ايران و فنلاند برقرار شد.

وی افزود: علاوه بر اين روابط فرهنگی و پارلمانی دو کشور نيز قابل توجه بوده است که در طول سال گذشته اين روابط توسعه يافته است.

رييس دستگاه ديپلماسی با اشاره به ملاقات های سياسی مسوولان دو کشور در طی يک سال اخير اظهار داشت: در گفت و گو های امروز مسايل دو جانبه امکان گسترش همکاری های سياسی، اقتصادی، فرهنگی و پارلمانی بررسی و بخش خصوصی صورت خواهد گرفت.

وزير خارجه گفت و گو پيرامون مسايل منطقه ای را از ديگر موضوعات مورد بحث با همتای فنلاندی خود عنوان کرد و گفت: خطر افراط، خشونت و تروريسم در اين منطقه محدود به هيچ گروه و کشوری نخواهد بود و همه کشورهای خارج از منطقه را فرامی گيرد و می تواند جوامع مختلف از آسيا تا آمريکا را تهديد کند.

رييس دستگاه ديپلماسی اضافه کرد: درباره روش رسيدن به راه حل قابل قبول برای همه طرف ها در موضوع هسته ای نيز تبادل نظر و در خصوص ايجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورميانه گفت وگو کرديم.

وی با بيان اينکه نيازمند راه حل مشترک برای برخورد با معضلات جهانی هستيم، گفت: معتقدم در شرايط کنونی بين المللی ضرورت اين گفت وگوها و تبادل نظرها بيش از هر زمان ديگری بايد مورد توجه قرار گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016