دوشنبه 10 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

با ورود نیروهای دولت مرکزی عراق محاصره "آمرلی" شکسته شد

رادیو زمانه ـ به گفته منابع عراقی محاصره شهر ترکمن‌نشین «آمرلی» در استان کرکوک عراق شکسته شد. آمرلی بیش از هفتاد روز بود که در محاصره نیروهای «دولت اسلامی» قرار داشت.

حملات اخیر برای پایان دادن به محاصره آمرلی با حمایت هواپیماهای جنگنده آمریکایی صورت گرفته بود.

یک منبع امنیتی در عراق با اعلام این خبر افزود که نیروهای ی پیشمرگه کرد، شبه‌نظامیان شیعه و ارتش عراق که در این عملیات علیه دولت اسلامی(داعش) شرکت داشته‌اند، مورد استقبال مردم این شهر شیعه نشین قرار گرفته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفته می شود بیش از ۲۰ هزار نفر از ساکنان آمرلی، طی این مدت با کمبود غذا و دارو در محاصره بوده‌اند.

پیشتر سازمان ملل متحد نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در این منطقه هشدار داده بود و آیدین سلیم معروف و سالار محمود، نمایندگان پارلمان کردستان عراق نیز در گفت‌وگو با «زمانه» از احتمال تکرار فاجعه شنگال در منطقه ترکمن‌نشین و شیعی آمرلی ابراز نگرانی کرده‌ بودند.

حصر آمرلی

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، حملات آمریکا در نزدیکی آمرلی برای حمایت از عملیات مشترک و گسترده نیروهای پیشمرگه کرد، شبه‌نظامیان شیعه و ارتش عراق برای شکستن حصر این شهر ترکمن‌نشین بود. جان کیربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، روز یکشنبه ۳۱ اوت در پیوند با این حملات گفت که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای جلوگیری از یورش نیروهای «دولت اسلامی» به شهر و برقراری امکان کمک‌رسانی هوایی با عملیات نظامی «محدود» موافقت کرد.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، مقامات رسمی روز شنبه اطلاع داده‌ بودند که هواپیماهای آمریکایی، بریتانیایی، فرانسوی و استرالیایی برای محاصره‌شدگان آمرلی از طریق هوایی بسته‌های کمکی پرتاب کرده‌اند.

بنابر این گزارش نیروهای شبه‌نظامی شیعه نیز با هلیکوپتر خود را به شهر آمرلی رسانده‌ بودند و در کنار مردم این شهر علیه نیروهای دولت اسلامی جنگیده‌اند. این در حالی بود که بیرون از شهر، ستون‌های نظامی پیشمرگه، ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه در حال پیشروی به سمت صفوف نیروهای داعش بوده‌اند.

حملات هوایی آمریکا برای پایان محاصره «آمرلی»

دیروز آمریکا مواضع گروه دولت اسلامی (داعش سابق) را در اطراف شهر شیعه‎نشین آمرلی و سد موصل، هدف حملات هوایی خود قرار داده بود.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور روز شنبه ۳۰ اوت، مواضع داعش را که اکنون خود را «دولت اسلامی» می‌خواند، در نزدیکی اربیل، پایتخت اقلیم آزاد کردستان و نیز سد موصل، هدف قرار داده است.

در این اطلاعیه آمده است که جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) به کار گرفته شده در این حمله‌های هوایی، همگی سالم از مناطق جنگی خارج شده‌اند.

سد موصل

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، حملات نزدیک موصل با ترکیبی از جت‌های جنگنده و پهپاد صورت گرفته است.

بر اساس اطلاعیه ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، در این حملات یک خودروی نظامی دولت اسلامی، شماری سلاح‌، سنگرهای نظامی و یک ساختمان متعلق به گروه داعش در نزدیکی سد موصل منهدم شده است.

سد موصل بزرگترین سد عراق است که بیش از یک ماه در کنترل کامل پیکارجویان دولت اسلامی قرار داشت. حملات نیروهای پیشمرگه و ارتش عراق تحت حمایت حملات هوایی آمریکا برای بازپس‌گیری این سد از دو هفته پیش آغاز شد و طی این مدت، بارها هر یک از طرفین مدعی شده‌اند که کنترل سد را در اختیار گرفته‌اند.

همچنین اطلاعیه ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا می‌افزاید که تا کنون مجموعاً ۱۱۵ حمله هوایی از سوی ارتش آمریکا در سرتاسر عراق انجام شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016