یکشنبه 9 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ولايتی: ايران و آمريکا برای مقابله با داعش ائتلاف تشکيل نداده اند


• من کار مذاکرات هسته ای را کار مهم و بسيار حساسی می دانم. تلاش هايی که تاکنون صورت گرفته، حداقل اين را به جهان اثبات کرده که ايران حسن نيت دارد و قصدی جز استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای ندارد. اين برای افکار دنيا اثبات شده و تلاش های قبلی آمريکايی ها و متحدانشان را که تبليغات سوء عليه ايران می کردند و مدعی می شدند که ايران قصد استفاده نظامی دارد، خنثی کرده است؛ و مردم دنيا فهميده‌اند که بنای ايران بر حل مساله هسته‌ای، با حفظ حقوق قانونی ايران در استفاده از انرژی هسته‌ای به صورت صلح آميز است.

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) : علی اکبر ولايتی طی گفتگويی با شبکه العالم، درباره امکان تشکيل ائتلافی بين ايران و آمريکا برای مقابله با داعش گفت: ممکن است به طور اتفاقی برخی اهداف مشترک به وجود بيايد، اما اين امر بدان معنا نيست که از قبل تصميمی گرفته شده باشد، و با يک تصميم قبلی، ايران و آمريکا درباره مقابله با داعش تفاهم کرده باشند.

به گزارش «انتخاب»، دکتر ولايتی که رياست مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام را نيز برعهده دارد، خاطرنشان کرد: ايران داعش را يک گروه افراطی مزدور بيگانه می‌داند، مانند همان گروه بلاک واتری که آمريکايی‌ها درست کردند که برای آدم کشی پول می گيرند.

وی افزود: تعداد زيادی از اين‌ها (تروريستهای داعش) آمريکايی يا اروپايی هستند.

ولايتی با اشاره به اقدام تروريستهای داعش در قتل شيعيان و اهل تسنن و خودداری از حمايت از مردم فلسطين در مقابل حملات رژيم صهيونيستی گفت: معلوم است که اينها گروهی وابسته هستند و آمريکايی‌ها آنها را به وجود آوردند؛ تا بهانه و مستمسکی برای دخالت در کشورهای اسلامی پيدا کنند.

دکتر ولايتی تأکيد کرد: اينگونه گروه‌های افراطی را آمريکايی‌ها به وجود آورده‌اند تا بهانه و مستمسکی برای دخالت در کشورهای اسلامی پيدا کنند. به عنوان مثال طالبان را به وجود آوردند و اکنون هواپيماهای آنان به بهانه طالبان، بدون اجازه دولت پاکستان، اين کشور را بمباران می‌کنند، همين کار را در عراق انجام می‌دهند و می‌خواهند همين شيوه را در سوريه نيز به کار گيرند اما دولت سوريه هشدار داده است که اين هواپيماها نمی توانند بدون اجازه دولت سوريه، به بهانه حمله به داعش، حريم هوايی اين کشور را نقض کنند.

رويکرد ايران در مقابل داعش

ولايتی خاطرنشان کرد: اما رويکرد ايران، اين گونه نيست؛ ايران به اين دليل با داعش مقابله می‌کند که داعش، يک گروه افراطیِ مشکوکِ وابسته به بيگانگان است که عناصر آن از مرتجعين عرب پول می گيرند و از طرف غرب حمايت سياسی می شوند و غربی ها برای ايجاد اختلاف ميان امت اسلامی و تخريب چهره اسلام با کارهای وحشيانه‌ای که اين افراد انجام می دهند، به آن ها طرح و برنامه می‌دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هيچ مشورتی بين ايران و آمريکا درباره داعش نيست

دکتر ولايتی ادامه داد: بنابراين ايران و آمريکا به هيچ وجه به يکديگر مشورتی در اين رابطه نکردند، و من تصور نمی کنم با اهدافی که آمريکايی ها دارند، در آينده نيز مشورتی صورت گيرد؛ زيرا آمريکايی ها، خودشان به وجود آورنده داعش هستند. همه می دانيم که (هيلاری) کلينتون در کتاب خاطراتش گفته است که "داعش را ما به وجود آورديم". به اين ترتيب، ايران چگونه می‌تواند با کشوری که داعش را به وجود آورده است، مشورت کند تا بتواند عليه داعش، اقدامی انجام دهد؟

پيروزی بزرگ مقاومت فلسطين

مشاور امور بين الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی، درخصوص پيروزی مقاومت در غزه گفت: اين يکی از بزرگترين پيروزی‌های مسلمين عليه صهيونيست‌ها است، مردم فلسطين توانستند با مقاومت و پايداری و شجاعت جنگی حدودا ۵۰ روزه را اداره کنند و درآن پيروز شوند؛ و در نهايت اسرائيل به همه شرايطی که فلسطينی‌ها برای قبول آتش بس مطرح کرده بودند، تن دادند؛ و اين پيروزی بزرگی بود.

وی در مصاحبه با برنامه "من طهران" شبکه العالم، با اشاره به استفاده رژيم صهيونيستی از همه امکانات خود در حمله به غزه، اظهار داشت: حمايت‌های بين المللی آمريکا و متحدانش از صهيونيست‌ها بسيار قوی بود، و آن‌ها از هيچ نوع حمايتی فروگذار نکردند؛ و از اين طرف هم، برای اولين بار بود که فلسطينی‌ها توانستند به مدت ۵۰ روز آتش در برابر آتش ايجاد کنند.

سهم ايران در پيروزی مقاومت فلسطين

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، در پاسخ به سؤالی درباره سهم ايران در پيروزی مقاومت فلسطين، تأکيد کرد: دوست و دشمن، همه می‌دانند که آنچه سلاح در فلسطين به کار برده شده است، بسياری از آن از جانب ايران به فلسطينی‌ها داده شده يا از سوی ايران کمک شده تا آن‌ها بتوانند اين (سلاح‌ها) را درست کنند و روسای جناح‌های مبارز چه حماس و چه جهاد اسلامی به اين مساله اقرار کرده‌اند.

وی افزود: آقای عماد اعلمی اعلام کرد که ما موشک‌های والفجر را از ايران گرفتيم و آقای زياد نخاله معاون آقای رمضان عبدالله هم تصريح کرد که ما اين سلاح‌ها را از ايران گرفتيم و هيچ کشور اسلامی ديگری نيست که چنين جرات و عزم و جسارتی داشته باشد که بگويد به فلسطينی ها کمک کرده است زيرا

می‌دانند که اگر چنين کاری بکنند، مورد تبنيه حاميان صهيونيست‌ها قرار می گيرند، اما ايران از اين بابت هيچ نگرانی ندارد.

ولايتی اظهار داشت: از اول انقلاب و از زمانی که حضرت امام (رض) از سال ۱۳۴۰ مبارزه را عليه شاه، استبداد شاه ، استعمار خارجی و صهيونيسم شروع کردند، درباره خطر صهيونيسم هشدار دادند؛ از آن زمان کمک به فلسطينی‌ها از سوی ايران شروع شد و هنوز هم ادامه دارد و اين مساله را هم دوستان ما در منطقه می‌دانند و هم دشمنان ما.

ولايتی تأکيد کرد: بدون کمک ايران امکان تهيه چنين موشک‌هايی با چنين بردهايی و چنين دقت هايی نبود و نمی‌شود اسرائيلی‌ها با تانک به غزه که منطقه کوچکی است، حمله کنند و اين ها نتوانند از خود دفاع کنند و بعد هم پيروز شوند.

هوشياری و دقت مراکز دفاعی در ايران

ولايتی درباره سرنگونی پهپاد رژيم صهيونيستی گفت: سقوط اين هواپيمای اسرائيلی بدون خلبان نشان داد که در ايران، مراکز و سيستم دفاعی بسيار هوشيار و حساس و دقيق است، که توانست چنين هواپيمايی را ساقط کند.

وی افزود: قبل از اينکه صهيونيست ها اينکار را بکنند ، فلسطينی‌ها يک پهباد را فرستادند که از نقاط مختلف سرزمين های اشغالی عکس گرفت و تهيه چنين وسايل و امکاناتی بدون کمک مستقيم يا غيرمستقيم ايران ممکن نبود؛ و به نظرم (سرنگونی پهپاد رژيم صيهونيستی) درس خوبی بود برای اينکه اين ها بدانند که اين گونه نيست که آسمان ايران بدون دفاع باشد و اتفاقا از دفاع گسترده و عميق و جدی برخوردار است.

تغييری در راهبرد ايران درقبال عراق به وجود نيامده

مشاور امور بين الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی، با تاکيد بر اين که با وجود تغييرات ِ به وجود آمده در ساختار حکومتی عراق، هيچ تغييری در راهبرد ايران در قبال عراق به وجود نيامده است، خاطر نشان کرد: ما بسيار خوشحاليم که دموکراسی در عراق، به امر جا افتاده ای تبديل می شود، و مردم اين کشور، خودشان، حکومت خود را تعيين می کنند. در اين کشور، انتخاباتی برگزار شده و نمايندگانی انتخاب شده اند و پس از گفت وگو با يکديگر با وجود اختلافاتی که با هم داشتند، بر اختلافات فائق آمدند و نخست وزير قانونی مشخص شد.

دکتر ولايتی تاکيد کرد: آقای حيدر العبادی سابقه خوبی در مبارزه دارد و فرد مسلمان و متدين و علاقمند به استقلال و پيشرفت عراق است؛ و جناب مالکی هم خدمات بسيار ارزنده ای به عراق کرده است. ما به عنوان همسايگان عراق، خوشبختی مردم اين کشور را خواهانيم بنابراين هر تصميمی که مردم اين کشور بگيرند، برای ما محترم خواهد بود، به همين دليل، سياست ما، حسن همجواری با عراق و کمک کردن به اين کشور، در زمانی است که به کمک ما نياز داشته باشد ما همچنين از تماميت ارضی عراق حمايت می کنيم و از مبارزه عراق با سلطه جويان هم پشتيبانی می کنيم.

وی اظهار داشت: يکی از اصول اساسی ايران در تعامل با عراق، حمايت از حفظ تماميت ارضی اين کشور و جلوگيری از تجزيه آن است. برای انجام اين کار، بايد با همه اقوام موجود در عراق، اعم از کرد، شيعه و سنی رابطه داشته باشيم.

دليل سفر ظريف به کردستان عراق

مشاور امور بين الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی، درباره سفر اخير وزير خارجه کشورمان به کردستان عراق گفت: آقای بارزانی سال‌ها در ايران بوده و در زمان مبارزه، از حمايت دولت ايران برخوردار بوده، بنابراين اگر وزير امور خارجه کشورمان به کردستان عراق رفته است، بايد توجه داشت که ايشان هم به بغداد رفته، هم به نجف اشرف رفته است و خدمت مراجع هم رسيده است و هم با نخست وزير و رئيس جمهور و ديگر مسؤولان ديدار کرده، و با آقای بارزانی هم ملاقات کرده است.

ولايتی افزود: اين ملاقات، بسيار مفيدی است برای اين که هم به عراق هم به همسايگان هم به منطقه و عرصه بين المللی نشان می دهيم که ما طرفدار رابطه داشتن با همه طرف هايی هستيم که در عراق صاحب نفوذند؛ تا آن ها را به يکپارچگی فراخوانيم.

ولايتی با بيان اينکه حمايت از يکپارچگی عراق اقتضا می کند با همه کسانی که به نوعی در کار سياست دخالت دارند، ملاقات صورت گيرد، خاطرنشان کرد: به همين دليل دکتر ظريف با آيت الله سيستانی، آقای مالکی، آقای جعفری، آقای حکيم، آقای عبادی، آقای مالکی، آقای بارزانی ديدار کرد.

سفر اميرعبداللهيان به عربستان قدم مثبتی است

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، درباره سفر اخير حسين اميرعبداللهيان معاون وزير خارجه کشورمان به عربستان، گفت: بدون ترديد رفت و آمدها، اثر مثبت دارد، ما و عربستان سعودی همسايه هستيم و ميان دو کشور رفت و آمد صورت می گيرد. مسؤولان سياسی دو کشور بايکديگر رفت و آمد دارند. مردم ما به حج می روند و شيعيان عربستان برای زيارت بارگاه امام رضا عليه السلام به ايران می آيند. علاوه بر همسايگی، ما دين مشترک و تاريخ مشترک داريم و بنای جمهوری اسلامی ايران، بر حسن همجواری با همسايگانش از جمله عربستان سعودی است.

وی افزود: سفر آقای اميرعبداللهيان هم قدم مثبتی است و ان شاء الله، بتوان بر تنش هايی که گاهی به وجود می‌آيد، غلبه کرد و همچنان مثل گذشته، حسن همجواری ميان ايران و عربستان همچنان برقرار باشد.

اثبات حسن نيت ايران در مذاکرات با گروه ۱+۵

دکتر ولايتی درباره عملکرد وزيرخارجه کشورمان در مذاکرات هسته ای با گروه ۵+۱ نيز گفت: آقای دکتر ظريف و همکارانشان، نهايت تلاششان را کرده‌اند؛ آن ها در چارچوبی که توسط مقام معظم رهبری تنظيم شده، مذاکره می‌کنند و در مذاکرتشان موفق بودند.

دکتر ولايتی اظهار داشت: البته اين مذاکره، کار آسانی نيست ولی در عين حال بايد عرض کنم که اميدواری به اين هست که در مذاکراتی که در پيش داريم، گام هايی به جلو برداشته شود اما اين در صورتی است که طرف مقابل به ويژه طرفی که حول محور آمريکا هستند - با توجه به اين که برخی کشورها نظير روسيه و چين مواضع مختلفی با آمريکا دارند - اگر آن کشورها واقع بين باشند، بايد فهميده باشند که ايران حاضر نيست در قضيه منافع قانونی خود، دست از فعاليت‌های صلح آميز هسته‌ای بردارد؛ اگر اين مساله را بپذيرند، به نظر من همه چيز حل می‌شود.

وی افزود: من کار مذاکرات هسته ای را کار مهم و بسيار حساسی می دانم. تلاش هايی که تاکنون صورت گرفته، حداقل اين را به جهان اثبات کرده که ايران حسن نيت دارد و قصدی جز استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای ندارد. اين برای افکار دنيا اثبات شده و تلاش های قبلی آمريکايی ها و متحدانشان را که تبليغات سوء عليه ايران می کردند و مدعی می شدند که ايران قصد استفاده نظامی دارد، خنثی کرده است؛ و مردم دنيا فهميده‌اند که بنای ايران بر حل مساله هسته‌ای، با حفظ حقوق قانونی ايران در استفاده از انرژی هسته‌ای به صورت صلح آميز است.

روابط رو به رشد ايران و روسيه

ولايتی درباره سفر قريب الوقوع رئيس جمهور کشورمان به روسيه و روابط دو کشور اظهار داشت: رابطه ايران و روسيه، رابطه‌ای رو به رشد است و اين می تواند مبدأ تحولی در موازنه‌های منطقه ای شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016