پنجشنبه 13 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نحوه جديد جذب و آموزش در سپاه پاسداران و نيروی مقاومت بسيج، امضا محفوظ


مقدمه

بعد از تغيير حکومت در بهمن سال ۱۳۵۷ و به قدرت رسيدن حکومت اسلامی، سازمان ها و نهادهای مختلفی برای حفظ قدرت و منافع انقلاب در ايران روی کار آمدند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله آن هاست.

در دوم ارديبهشت ماه سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب که از سوی آيت الله خمينی فرمان تاسيس سپاه را دريافت کرده بود، شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تشکيل داد که با تصويب اساسنامه ای ۴۹ ماده ای در پنح فصل(۱۵/۰۶/۱۳۶۱) ، گام اساسی را در جهت سازماندهی اين نهاد انقلابی را برداشت.
قانون اساسی درباره سپاه چنين ميگويد:
"سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستين روزهای پيروزی اين انقلاب تشکيل شد، برای ادامهٔ نقش خود در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پا برجا ميماند. حدود وظايف و قلمرو مسؤوليت اين سپاه در رابطه با وظايف و قلمرو مسؤوليت نيروهای مسلح ديگر با تأکيد بر همکاری و هماهنگی برادرانه ميان آنها به وسيله قانون تعيين ميشود."

همچنين فصل دوم اساسنامه سپاه که مأموريت سپاه پاسداران را مشخص ميکند، ميتوان به سادگی دريافت که هدف از تأسيس اين سازمان چيزی به جز حفظ و حراست از انقلاب اسلامی و حاکمان آن نمی باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سازمان بسيج مستضعفين که با نيروی مقاومت بسيج هم شناخته ميشود با فرمان روح الله خمينی در ۵ آذر ۱۳۵۸ تشکيل شد و در ۲۸ دی ۱۳۵۹ با تصويب ۳ ماده قانون در ادغام سپاه پاسداران درآمد.

فصل چهارم اساسنامه سپاه هدف از تأسيس سازمان بسيج مستضعفين را اين گونه بيان می کند:
"هدف از تشکيل واحد بسيج مستضعفين ايجاد تواناييهای لازم در کليه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی به منظوردفاع از کشور، نظام جمهوری اسلامی و همچنين کمک به مردم هنگام بروز بلايا و حوادث غير مترقبه با هماهنگی مراجع ذيربط ميباشد."

به اعضای اين سازمان بسيجی ميگويند و طبق ماده ۱۳ قانون مقررات استخدامی سپاه، بسيجی به فردی اطلاق ميشود که داوطلبانه جهت تحقق ارتش ۲۰ ميليونی تحت پوشش سپاه در ميآيد.

در زمان جنگ ايران و عراق از بسيجيان با عنوان نيروهای داوطلب در خط مقدم جبهه استفاده کردند که عدم آموزش کافی نظامی باعث کشته شدن بسياری از اين افراد گرديد.

در سال های بعد از جنگ، سپاه پاسداران برای به دست آوردن نفوذ و قدرت بيشتر با در اختيار گرفتن بسياری از فعاليت های اقتصادی کلان کشور حضور فعالی داشته است به طوری که تخمين سهم سپاه از توليد ناخالص داخلی ايران غير ممکن به نظر می رسد، اما گمانه زنی ها حاکی از يک سوم تا دو سوم توليد ناخالص داخلی است.

همچنين نيروی مقاومت بسيج با ايجاد تشکل ها و هسته های مختلف بسيج در اقشار مختلف مردم، درقالب فعاليت های آموزشی و ... سعی در نفوذ و کنترل قشرهای مختلف مردم را دارد.

بسيج دانش آموزی، دانشجويی، فرهنگيان، مهندسين، پزشکان، حقوقدانان و سازمان های بسيج ادارات و کارگری از جمله تشکيلات بسيج می باشد.

حلقه های شجره طيبه صالحين روش جديد جذب و تربيت درمعاونت تربيت و آموزش سپاه پاسداران می باشد. در نشست های حلقه های صالحين که متشکل از سرگروه و ۱۵-۲۰ نفر ديگر می باشد، به ترويج استانداردهای تربيتی، عقيدتی و سياسی مطلوب حکومت و سپاه پرداخته ميشود. همچنين بهترين روش برای شناسايی مخالفان حکومت می باشد.(در آينده به توضيح بيشتر در مورد حلقه های صالحين پرداخته خواهد شد)

به راستی اگر پايه و اساس حکومتی بر پايه قانون و عدالت باشد، چرا بايد اينگونه هراسان از فروپاشی، در صدد کنترل مردم خويش برايد؟

در اين مقاله با ارائه اسناد به صورت گزارش، دستورالعمل اجرايی آموزش ارتقاء عضويت عادی به فعال بسيج به شماره ۳۴۵ – ۱/ م تاريخ ۲۹/۰۱/۱۳۹۱ نحوه احراز ويژگی ها و شاخص های اعضای فعال بسيج در ۴ سطح ( نوجوانان دوره راهنمايی ، نوجوانان دوره متوسطه ، جوانان و بزرگسال ) شرح داده خواهد شد.

الف ) استنادات:

۱- ابلاغ شماره ۱۰۲۲۳ – ۱ / م تاريخ ۱۸/۱۲/۱۳۸۹ مبنی بر تعاريف و ويژگی های لايه های مختلف بسيج.

۲- ۲- ابلاغ شماره ۲۳ – ۱/م – ط تاريخ ۸/۱/۱۳۹۰ مبنی بر مسير مراحل عضويت عادی و ارتقاء به عضويت فعال و کادر.

۳- دستورالعمل اجرايی آموزش ارتقاء عضويت عادی به فعال بسيج به شماره ۳۴۵ – ۱ /م تاريخ ۲۹/۱/۱۳۹۱ .

۴- ابلاغ شماره ۱۷۰ – ۵۱/۱۴۰/م – ط تاريخ ۸/۵/۱۳۹۰ معاونت نيروی انسانی بسيج مبنی بر موارد تکميلی سير مراحل جذب و ارتقاء عضويت های بسيج.

ب ) فرايند آموزش و احراز ويژگی ها و شاخص ها :
۱ – فرايند تربيت و آموزش عضويت عادی بسيج در دو بخش آموزش و کسب ويژگی ها و شاخص های اين لايه از عضويت در بسيج به ترتيب زير محقق می گردد :

۱/۱ – بخش آموزش : بخش آموزش مربوط به مباحث عمومی سازمانی و مديريتی است که در قالب برنامه درسی پيوست دستورالعمل اجرايی آموزش ارتقاء عضويت عادی به فعال بسيج ( شماره ۳۴۵ تاريخ ۲۹/۱/۱۳۹۱) به صورت حضوری و در قالب کلاس های آموزشی اجرا می گردد.

آموزش پس از معرفی فرد توسط نيروی انسانی و عضويت در حلقه عام صالحين قابل اجرا می باشد. ضمن اينکه اين بخش می تواند قبل ، حين و يا بعد از کسب ويژگی ها و شاخص ها که در حلقه خاص صالحين توسط سرگروه مربوطه احراز می گردد اجرا شود .در پايان اجرای آموزش برای فراگيرانی که موفق به طی دوره شده اند گواهی پايان آموزش توسط تربيت و آموزش رده صادر می شود.

اين دوره به صورت حضوری قابل اجرا است و صرفاً برای افراد خاص ( اقشار تخصصی ) که امکان حضور در کلاس آموزشی را ندارند به شکل غير حضوری انجام می گردد.

اما بخش اردو ( قرائت ميثاق نامه و برپايی نماز شکر به شکرانه توفيق حضور در بسيج ) لزوماً به صورت حضوری اجرا می گردد.

۲/۱-بخش کسب ويژگی ها و شاخص ها : اين بخش مربوطه به مباحث معرفتی ، بصيرتی و تربيتی است که به منظور کسب ويژگی ها و شاخص های تعيين شده برای اين لايه از عضويت در بسيج پيش بينی شده است و در قالب جلسات معرفتی ، تربيتی و بصيرتی حلقه های خاص صالحين توسط سرگروه مربوطه اجرا می گردد(شستشوی مغزی نوجوانان در همين مرحله انجام ميگيرد).

سرفصل های آموزشی و تربيتی اين بخش در دو بخش حضوری و غيرحضوری تقسيم شده است که مباحث بخش غيرحضوری جزء ضروريات است.لذا متربيان برای رسيدن به شاخص های مورد نظر بايد اين بخش را لزوماً از طريق فضای مجازی يا ارائه جزوات و لوح های آموزشی طی نمايند.

مدت زمان پيش بينی شده برای احراز ويژگی ها و شاخص ها برای اين لايه از عضويت در بسيج حداقل ۳ ماه است و در شرايط عدم احراز تا يک سال می باشد . اما در موارد خاص ، متربيانی که در بدو ورود به حلقه خاص صالحين دارای ويژگی ها و شاخص های لازم باشند بنا به تشخيص و تأييد سرگروه تربيتی که براساس ضوابط ابلاغی و فرايند نحوه احراز ويژگی ها و شاخص ها صورت می پذيرد و می توانند با گذراندن بخش آموزش و اخذ کارنامه احراز ويژگی ها وگواهی پايان دوره مفتخر به عضويت فعال بسيج شوند.

پايان بخش اول


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016