چهارشنبه 19 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

استراتژی اوباما علیه داعش: تشدید عملیات هوایی

چگونه می‌توان «داعش» را تضعیف و نابود کرد؟ این محور نطقی است که اوباما بامداد پنجشنبه ۱۱ سپتامبر ایراد می‌کند. محافل نزدیک به دولت آمریکا می‌گویند گسترش عملیات هوایی در عراق و هم‌چنین سوریه بخش اصلی این استراتژی خواهد بود.

باراک اوباما در نطق ملی خود در چهارشنبه ۱۰ سپتامبر، طرح‌‌ مقابله با «داعش» را ارائه می‌کند. جزییات این طرح عجالتا با نمایندگان ارشد کنگره در میان گذاشته شده است. اوباما اختیارات قانونی کافی را برای هر تصمیم علیه «داعش» دارد اما می‌خواهد در رایزنی‌ها، موافقت و همراهی کنگره را نیز جلب کرده باشد.

طبق نظرسنجی انجام شده در شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، سه چهارم مردم آمریکا با ادامه عملیات هوایی علیه «داعش» موافقند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اوباما تصمیم دارد حملات هوایی علیه مواضع داعش در سوریه را نیز گسترش دهد و این مستلزم آماده کردن افکار عمومی در این زمینه است. مشارکت نظامی ایالات متحده در مناقشات منطقه به ویژه مشارکت طولانی مدت، منتقدانی دارد. حضور نظامی آمریکا در عراق از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ بیش از ۴۴۰۰ سرباز عراقی را به کشتن داد. اوباما تاکنون پیوسته تکرار کرده که ارتش ایالات متحده در رویارویی با «داعش» به نیروی زمینی متوسل نخواهد شد.

روز دوشنبه ۸ سپتامبر، نشریه «نیویورک تایمز» به نقل از استراتژیست‌های پنتاگون نوشت عملیات مقابله با داعش تا سه سال به طول می‌انجامد.

نطق اوباما به وقت اروپای مرکزی، در ساعت سه بامداد پنجشنبه ۱۱ سپتامبر و چند روز پس از معرفی کابینه جدید عراق ایراد می‌شود. حیدر عبادی، نخست وزیر عراق نیز برای هرگونه مشارکت در راندن «داعش» از کشورش، اعلام آمادگی کرده است.

در این میان کسانی چون زبیگنیو برژینسکی، اوباما را به خویشتن‌داری و احتیاط دعوت می‌کنند. این استراتژیست سیاسی می‌گوید دلایل بسیاری برای پرهیز آمریکا از ورود منفرد به عملیات نظامی هوایی و زمینی در منطقه وجود دارند و بهتر است این مأموریت به یک ائتلاف بزرگ سپرده شود.

باراک اوباما یکشنبه ۷ سپتامبر در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» عنوان کرد که ایالات متحده برای مبارزه با نیروهای جهادی، صرفا در چارچوب ائتلافی بین‌المللی وارد عمل می‌شود.

جان کری در جده

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز قرار است برای جلب حمایت هر چه بیشتر کشورهای عربی و جذب آنها به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، به اردن و عربستان سفر کند.

مقامات مصری گفته‌اند که نمایندگان شش کشور خلیج فارس همراه با نمایندگانی از عراق و مصر و اردن و لبنان در ملاقات با کری در جده، شرکت خواهند کرد. وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر خواستار ورود فعال اعضای اتحادیه عرب به «ائتلاف ضد داعش» شده بود.

طرح ائتلاف ده‌گانه در اجلاس ناتو در ولز کلید خورد و ایالات متحده امیدوار است کشورهای عرب و سنی منطقه را نیز وارد این ائتلاف کند

هم‌زمان این امیدواری وجود دارد که کابینه جدید عراق با حضور وزیران سنی و کرد، بتواند بر شکاف‌های سیاسی موجود در این کشور غلبه کند. این کابینه روز سه‌شنبه ۹ سپتامبر نخستین جلسه خود را تشکیل داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016