چهارشنبه 19 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وقتی دلواپسان نگران فيلترينگ می‌شوند


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاونت مطبوعاتی اين روزها در حالی به دليل اقدام اخيرش درخصوص محدود کردن دسترسی به سايت‌های بدون مجوز، از سوی برخی گروه‌ها مورد انتقاد قرار می‌گيرد که اين اقدام از مدت‌ها قبل به جريان افتاده بود و در ميان سايت‌های فيلتر شده، نام چند سايت طرفدار دولت هم به چشم می‌خورد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدتی است با استناد به ماده ٧ قانون مطبوعات، به شناسايی سايت‌های خبری بدون مجوز اقدام کرده است. اين اقدامات معاونت مطبوعاتی که به مسدود شدن تعدادی از سايت‌ها منجر شده، از جانب برخی گروه‌ها به‌ شدت مورد انتقاد واقع شده است. منتقدان ادعا می‌کنند اين اقدام دولت صرفا گامی است برای حذف سريع رسانه‌های منتقد دولت. اين درحالی است که در زمان اجرای اين قانون در دولت گذشته، همين جريان‌های فکری مخالفتی از خود بروز نمی‌دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ميان اظهارات منتقدان، حتی تهديدهايی چون کشاندن وزير ارشاد به مجلس برای پاسخگويی هم ديده می‌شود.

ادعای منتقدان درخصوص حذف سريع رسانه‌های اصولگرا در حالی از جانب گروه‌های طرفدار مطرح می‌شود که هیأت نظارت بر مطبوعات از حدود يک سال پيش با اعلام ضرب‌الاجل، برای چندمين‌بار، از پايگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی بدون مجوز درخواست کرده که از هیأت نظارت بر مطبوعات مجوز دريافت کنند.

چند هفته پس از به پايان رسيدن ضرب‌الاجل نيز روز چهارم اسفند ماه سال گذشته، علاءالدين ظهوريان، دبير هیأت نظارت بر مطبوعات در گفت‌وگويی اعلام کرده است که «ضرب‌الاجل ۳ماهه هیأت نظارت بر مطبوعات پايان دی به اتمام رسيد و ازآن‌جا که پرونده تعدادی از پايگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی در نوبت طرح قرار داشت، اين زمان عملاً تمديد شد اما ظرف روزهای آينده اقدام قانونی به عمل می‌آيد. ازآن‌جا که پايگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی تحت پوشش قانون مطبوعات قرار دارند، فعاليت بدون مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات، تخلف محسوب می‌شود و حکم آن‌ها شبيه نشرياتی است که بدون مجوز منتشر می‌شوند.»

از سوی ديگر به نظر می‌رسد اين ادعا که محدود شدن دسترسی به سايت‌های خبری بدون مجوز، از اقدامات دولت برای حذف رسانه‌های منتقد است، نادرست باشد؛ چراکه در جريان مسدود شدن سايت‌های بدون مجوز، دست کم سه سايت خبری طرفدار دولت نيز مسدود شده‌اند: روحانی‌نيوز، شريان و لحظه‌آنلاين.

از طرفی معاونت مطبوعاتی اين امکان را در اختيار سايت‌های بدون مجوز قرار داده که با ثبت‌نام در سامانه الکترونيکی ثبت تقاضاها، درخواست خود را ثبت و کد رهگيری دريافت کنند؛‌ البته ثبت در سامانه ساماندهی يا نفس ارايه درخواست از هیأت نظارت به منزله مجوز انتشار نيست، اما اين اطمينان به اهالی رسانه داده شده که روند رسيدگی به اين درخواست‌ها تسريع يابد.

معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است به‌زودی فهرستی از سايت‌های خبری بدون مجوز را منتشر کند؛ فهرستی که می‌تواند بر حقانيت اين نهاد درخصوص «جلوگيری از رفتار غيرقانونی، غيراخلاقی، غيرحرفه‌ای و غيرشفاف، صيانت از حقوق شهروندی و حمايت از رسانه‌های قانونی» صحه بگذارد.

حال اين پرسش از منتقدان اين روند قانونی قابل طرح است که واقعا علت بی‌ميلی دست‌اندرکاران برخی سايت‌های خبری به شناسنامه‌دار بودنشان چيست؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016