شنبه 22 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ماموران ‌تجسس ارتش اسرائيل: ديگر عليه فلسطينی‌ها جاسوسی نمی‌کنيم

• شماری از افراد "واحد نظامی ويژه‌ی تجسس ۸۲۰۰" اسرائيل از انجام "ماموريت‌های تحقيقی" خود عليه فلسطينی‌ها سرباز زدند و اعلام کردند که ديگر حاضر نيستند "حقوق ميليون‌ها فلسطينی را زير پا بگذارند و عليه آنان جاسوسی کنند."

بنا بر گزارش پايگاه خبری اسرائيلی ynet، ۴۳ مامور تجسس اسرائيلی در نامه‌ای خطاب به بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير و موشه يالون، وزير دفاع اين کشور نوشتند که از انجام وظايف "تجسسی" خود، خودداری خواهند کرد. به نوشته‌ی اين گروه، از نتايج تحقيقات و بررسی‌های اين واحد "به زيان غيرنظاميان بی‌گناه فلسطينی استفاده می‌شود". اين افراد يادآور شده‌‌‌اند که ديگر نمی‌توانند "با وجدان راحت به همکاری با اين دستگاه" ادامه دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ابزار تحکيم قدرت نظامی

بنا بر گزارش پايگاه خبری ynet، اعضای "واحد نظامی ويژه‌ی تجسس ۸۲۰۰" موظف به جمع‌آوری اطلاعات در مورد گفت‌وگوهای تلفنی، مراسلات الکتريکی و اخبار ديگر فلسطينی‌ها در مناطق اشغالی هستند. اين ماموران ويژه‌ی تجسس در نامه‌ی خود يادآور شده‌اند که «گردآوری اطلاعات از سوی اين واحد، سبب پی‌گردهای سياسی افراد بی‌گناه و ايجاد شکاف درجامعه‌ی فلسطين می‌شود.»

اين گروه، ضمن انتقاد از سياست شهرک‌سازی اسرائيل در مناطق اشغالی، تاکيد کرده: «هر چند تصور می‌شود که مرکز اطلاعاتی ارتش، مسئول جلوگيری از اعمال خشونت غيرقانونی است، ولی ما تجربه کرده‌ايم که سرويس اطلاعاتی ارتش جزء جدايی‌ناپذير کنترل نظامی است.» اين ماموران اداره‌ی تجسس ارتش تاکيد کرده‌اند که ديگر نمی‌خواهند، "به عنوان ابزاری در جهت تحکيم ساختار نظامی در مناطق اشغالی بکار برده شوند."

در گزارش ynet آمده است که اين نامه از جمله به امضای يک سرگرد، دو سروان و يک ستوان رسيده است. اما نام اين چهارتن و ساير امضاکنندگان در اين گزارش منتشر نشده است.

جاسوسی تمام عيار

امضاکنندگان نامه، با اشاره به گستره‌ی تحقيقات ارتش تصريح کرده‌اند که "دستگاه نظامی اسرائيل، تمامی زوايای زندگی غيرنظاميان فلسطينی را، عرصه‌ی تجسسات خود قرار داده و اطلاعات به دست آمده را در جهت رديابی و دستگيری فلسطينيان به‌کار می‌بندد."

در نامه‌ی ماموران واحد تجسسی ارتش اسرائيل هم‌چنين آمده است: «استفاده از داده‌های گردآوری‌شده، ادامه‌ی کنترل ميليون‌ها انسان و دقيق‌تر کردن اطلاعات در باره‌ی آنان را ممکن می‌سازد.» به نظر امضاکنندگان، اين روند «جريان روزمره‌ی زندگی عادی فلسطينی‌ها را مختل می‌سازد و از شانس پايان دادن به درگيری‌ها می‌کاهد."

کارشناسان معتقدند که از مفاد نامه‌‌ی منتشرشده در ynet نمی‌توان دريافت که آيا امضاکنندگان آن نسبت به صدور فرمان خاصی اعتراض دارند يا اصولا، خدمت در ارتش را مورد انتقاد قرار می‌دهند. در هر حال انتظار می‌رود که دادگاهی نظامی اين افراد را محاکمه و به زندان محکوم کند.

اعتراض به سياست‌اسرائيل

سياست اسرائيل در نوار غزه و کرانه‌ی باختری رود اردن، مدت‌هاست که از سوی بسياری از کشورها و سازمان‌های بين‌المللی مورد انتقاد قرار می‌گيرد. سازمان ديده‌بان حقوق بشر، چندی پيش اين کشور را متهم کرد که در جريان درگيری‌های غزه، احتمالا مرتکب "جنايات جنگی" شده است. اين سازمان در بيانيه‌ای در ۱۱ سپتامبر، نتايج بررسی‌های خود را در رابطه با بمباران سه مدرسه ‌در نوار غزه منتشر کرد و نوشت که در اثر اين حمله، ۴۵ تن، از جمله ۱۷ کودک کشته شدند.

جنگ ۵۰ روزه‌ی نوار غزه ميان اسرائيل و حماس در روز ۲۶ اوت با توافق بر سر يک "آتش‌بس نامحدود" پايان يافت. در اين درگيری‌ها بيش از ۲۱۰۰ فلسطينی و ۷۳ اسرائيلی که ۶۷ تن از آنان نظامی بودند، جان باختند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016