سه شنبه 25 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فرمانده کل سپاه: ايران در عمليات آمرلی نقش "مستشاری" داشت

فرارو- فرمانده سپاه پاسداران تشکيل ائتلاف عليه داعش را "شو" خواند. او در يک نشست خبری از نقش مستشاری ايران در نبرد آمرلی سخن گفت.

نشست خبری سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سرلشکر جعفری در اين نشست که به مناسبت ۲۶ شهريورماه سالروز دستور حضرت امام(ره) مبنی بر تشکيل نيروهای سه گانه سپاه برگزار شده است، به تشريح مهمترين مسائل داخلی و خارجی و دستاوردهای سپاه پاسداران در حوزه امنيتی و دفاعی پرداخت.

گزيده سخنان فرمانده سپاه را در ادامه می خوانيد:

در خصوص ائتلاف آمريکا عليه داعش همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اين حرکت آمريکايی‌ها بيشتر به يک «شو» شبيه است و همه می‌دانند حمايت و پشتيبانی آنها و اسرائيلی‌ها اين تشکيلات وابسته را درست کرده تا مردم و مسلمانان منطقه را به جان هم بيندازند و يک مانع داخلی برای کشورها و مقاومت در برابر رژيم صهيونيستی باشند.

اين حرکت آنها نشان می‌دهد که آمريکايی‌ها از ايفای نقش مؤثر داعش و امثالهم در منطقه نااميد شدند و چون احساس خطر کردند که توسعه اين گونه گروه‌ها ممکن است روزی مانع توسعه خود آنها شود اين اقدامات را انجام می‌دهد و قطعا اگر از ايران دعوت هم می‌کردند ما در ائتلافی با محوريت آمريکا شرکت نمی‌کرديم.

ايران از روز اول با داعش و اين گروه‌ها مخالف بوده و به سوريه هم برای مقابله با آن کمک کرده است. آمريکايی‌ها برای اهداف خودشان اين ائتلاف را تشکيل می‌دهد و ما در اينکه هدف جدی برای نابودی داعش باشد، ترديد داريم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه آيا حضور آمريکا در پايگاهی در شمال عراق تهديدی برای ايران است يا خير، گفت: اين تهديدی برای ما نيست و ما معتقديم تهديد مستقيم ابرقدرت‌ها را پشت سر گذاشته‌ايم و هر چقدر که دشمنان بی‌فکر باشند و نتوانند آينده خود را پيش‌بينی کنند هم بحث تهديد مستقيم را منتفی می‌دانيم و اين اقدام آمريکايی‌ها برای حمايت از کردها در شمال عراق است که در منطقه اربيل مستقر شده‌اند.

هدفی که دشمنان در ايجاد مشکل در سوريه دارند از بين بردن نظام فعلی حاکم بر سوريه است و چون سوريه را در جبهه انقلاب اسلامی می‌دانند هر اقدامی برای تضعيف آن انجام می‌دهند.

هنوز گروه‌های مسلح و ترکيبی از معارضين در سوريه هستندو بخش‌هايی در دست شان است و تمام نشده اما گسترش بی‌رويه آنها برای دشمنان هم ايجاد نگرانی کرده و لذا برای جلوگيری از توسعه بخشی از آنها مثل داعش اعلام جنگ می‌کنند اما آمريکا هنوز از برخی ديگر از گروه‌های معارض حمايت می‌کند. به هر حال توسعه اقدامات اين گروه‌ها هنوز وجود دارد اما گسترش آن با توجه به توان ارتش سوريه و دفاع وطنی بعيد است.

عمليات آمرلی محدود به شهر آمرلی نبود و منطقه وسيعی از ارتفاعات استراتژيک حمرين، جنوب کرکوک، شرق تکريت و يک منطقه سوق‌الجيشی و حساس بود که داعشی‌ها با اتکا به اين روستا که در وسط اين منطقه است به آن مسلط شده بودند اما اکنون شهر به تصرف درآمده و پاکسازی شده است و عمليات آمرلی يک عمليات بزرگ وموفق بود که توسط نيروهای دفاع وطنی و ارتش عراق صورت گرفت.

نقش ايران در اين خصوص نقش مستشاری و کمک فکری بود و نيازی به ورود نيروی نظامی ايران نبوده است. و همانطور که شاهد بوديد ۲۰ هزار نفر (بدر) از عراقی‌ها که در زمان دفاع مقدس به ايران آمده بودند و تجربه زيادی دارند در کنار مردم عراق و جوانان غيور اين کشور با آنها مقابله کردند و نيازی به حضور ايران نبود. عمليات قطعا در شکست کلی داعش اثرگذار است.

سياست سپاه همکاری با همه دولت‌های وقت بخصوص در عرصه سازندگی است و اعلام کرده آماده کمک همه جانبه است و در اوايل اين دولت ابهاماتی وجود داشت اما بعد خود آنها متوجه توان سپاه در سازندگی کشور شدند و همکاری خوبی بين دولت و سپاه برقرار است.

عرصه کار بسيج در داخل کشور و برای مقابله با حرکت‌های ضد امنيتی و ضد انقلاب است، اما حوزه نيروی قدس سپاه حوزه خارجی و کمک به نهضت‌های اسلامی، توسعه انقلاب اسلامی و کمک به مقاومت و پايداری مظلومين در سراسر دنيا است و در کشورهايی مثل لبنان، سوريه و عراق که مردم به کمک نياز داشته باشند سپاه به وسيله نيروی قدس اين کمک‌ها را انجام می‌دهد.

اقرار دشمنان بهترين ارزيابی از عملکرد نيروی قدس است هر چه آنها بر ساقط کردن دولت سوريه يا ايجاد ناامنی در عراق تلاش کردند موفق نبودند و همچنين شاهد ايستادگی شيعيان جنوب لبنان بوديم اين حمايت‌ها و پشتيبانی‌ها مواردی است که کاملا روشن و شفاف است و همه می‌دانند البته اصل موفقيت در اين کشورها خود مردم هستند و کمک‌های فکری و يا آموزشی در اين عرصه توسط نيروی قدس بوده که موفق هم شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016