چهارشنبه 26 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

"اعزام نیروی زمینی آمریکا برای مقابله با داعش منتفی نیست"


• باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا همواره تاکید کرده که از ارسال سربازان آمریکایی به جبهه‌های جنگ علیه نیروهای "دولت اسلامی" خودداری خواهد کرد. ژنرال دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ولی این امکان را منتفی نمی‌داند.

دویچه وله ـ ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ‌(۱۶ سپتامبر) در برابر "کمیسیون نیروهای دفاعی مجلس سنا" این کشور گفت، در صورتی که امکان دیگری وجود نداشته باشد، به اوباما توصیه خواهد کرد سربازان آمریکایی را به جبهه‌های جنگ با "دولت اسلامی" اعزام دارد. وی در عین حال تأکید کرد که "این اقدام ولی در شرایط کنونی ضروری نیست".

به گفته‌ی ژنرال دمپسی، تنها هنگامی که حمایت از نیروهای عراقی با پشتیبانی حملات هوایی یا اطلاعات ماموران امنیتی این کشور ناممکن شود، مسئله‌ی ارسال نیروی زمینی آمریکا به عراق در دستور روز قرار می‌گیرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در این راستا تصریح کرد: «وقتی ما به نقطه‌ای برسیم که من فکر کنم مشاوران ما باید نیروهای عراقی را در عملیات ویژه‌ای علیه مواضع "دولت اسلامی" همراهی کنند، آن‌وقت این راه‌کار را به رییس‌جمهور پیشنهاد خواهم کرد.» این که آیا اوباما چنین توصیه‌ای را بپذیرد یا نه، جای بحث دارد.

ژنرال دمپسی هم‌چنین یادآور شد که نیروهای نظامی آمریکا باید آماده‌ی انجام حملات هوایی علیه مواضع این گروه تروریستی در سوریه نیز باشند. به گفته‌ی وی این عملیات "به‌طور پیوسته و در درازمدت" صورت خواهند گرفت و با "عملیات سریع و کوتاه‌مدت" آمریکا در حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ تفاوت خواهند داشت. به نظر دمپسی، ساختار نیروهای نظامی "دولت اسلامی"، با "عملیات برق‌آسا" منهدم نمی‌شود.

سیاست اوباما

ژنرال مارتین دمپسی در چارچوب تشریح برنامه‌های استراتژیک جدید آمریکا برای نابودی گروه "دولت اسلامی" در برابر "کمیسیون نیروهای دفاعی مجلس سنا" این کشور حاضر شده بود.

بر اساس ارزیابی کارشناسان، سیاست اوباما اکنون بر تقویت نیروهای محلی از راه آموزش و ارسال تجیهزات نظامی متمرکز است. در شمال عراق، پیشمرگه‌های کرد و در سوریه، نیروهای معتدل مخالف دولت بشار اسد از جمله‌ی این نیروها هستند.
باراک اوباما چندی پیش در نطقی خطاب به ملت آمریکا استراتژی خود را برای مبارزه با افراط‌گرایان "دولت اسلامی"تشریح کرد و گفت که علاوه بر افزایش حمله‌های هوایی، شمار نیروهای آمریکایی در عراق را افزایش خواهد داد.

به گفته‌ی او وظیفه‌ی این نیروها دخالت مستقیم در جنگ نیست. این مشاوران نظامی قرار است نیروهای محلی را برای مبارزه با "دولت اسلامی" آموزش دهند.

شمار نظامیان آمریکایی در عراق اکنون به ۱۵۰۰ تن می‌رسد. حدود ۷۵۰ تن از آنان مسئولیت تأمین امنیت سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های مقیم عراق را به عهده دارند.

دولت آمریکا همچنین پیش‌تر اعلام کرده بود که به میزان ۲۵ میلیون دلار تجهیزات جنگی در اختیار ارتش عراق و نیروهای کرد قرار می‌دهد.

گذشته از آن اوباما یادآور شده بود که دامنه‌ی حمله‌های هوایی علیه مواضع "دولت اسلامی" را به خاک سوریه نیز گسترش خواهد داد. آمریکا ابتدا از حمله‌ی هوایی به این کشور پرهیز می‌کرد.

تصویب مجلس و تشکیل ائتلاف بین‌المللی

اجرای سیاست جدید اوباما مبنی بر تقویت "نیروهای معتدل" مخالف دولت بشار اسد در سوریه از طریق ارسال تسلیحات و آموزش نظامی، باید با موافقت نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان این کشور صورت گیرد. در حالی که برخی از نمایندگان سنا بیم آن دارند که تسلیحات آمریکایی به دست گروه‌های افراطی مخالف دولت سوریه بیفتد، برخی دیگر معتقدند که اجرای این سیاست گام بزرگی در راه مبارزه با نیروهای افراطی سنی است.

در این راستا بیش از ۲۰ کشور جهان در نشست یک‌روزه‌ی پاریس در روز دوشنبه (۱۵ سپتامبر) آمادگی خود را در جنگ با این گروه تروریستی از طریق کمک به دولت عراق اعلام کردند. در بیانیه‌ی مشترک رهبران این کشورها آمده است که دولت‌های متبوع آنان از "تمامی ابزارهای ضروری، از جمله کمک‌های نظامی در جهت حمایت از دولت عراق" استفاده خواهند کرد.

رئیس جمهور عراق در این رابطه هشدار داد که "اگر حمایت از عراق به تاخیر بیافتد، دولت اسلامی مناطق بیشتری را به تصرف خود در خواهد آورد".

گسترش حمله‌های هوایی

بنا بر گزارش رسانه‌های خبری هواپیماهای نظامی آمریکا روز دوشنبه (۱۵ سپتامبر)، برای نخستین بار پس از تصمیم باراک اوباما در جهت گسترش حملات هوایی این کشور به مواضع "دولت اسلامی"، مناطق جنوب غربی بغداد را نیز بمباران کردند.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در این روز اعلام کرد که این حملات "به‌شکلی گسترده‌تر و با هدفی فراتر از حفاظت از پرسنل و منافع آمریکا" انجام گرفته است. حملات هوایی آمریکا تا کنون تنها در محدوده‌ی شمال عراق صورت می‌گرفت.

به گفته‌ی مرکز فرماندهی ارتش این کشور در خلیج فارس، ارتفاعات "سنجار" در شمال عراق نیز هدف دیگر این حملات بوده است. در این منطقه ۶ خودروی نظامی نیروهای "دولت اسلامی" نابود شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016