چهارشنبه 26 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

چه کسانی در لیست سیاه بخش فارسی صدای آمریکا هستند؟ مجید محمدی

مجید محمدی
مدیران و سردبیران صای امریکا عزم جزمی در حذف کسانی دارند که در یک موضوع اشتراک نظر دارند: این که جمهوری اسلامی قابل اعتماد و اصلاح نیست و یک خطر امنیتی جدی برای منطقه و دنیا به شمار می رود

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم ستاره درخشش در پاسخ به خبرنگار سایت فری بیکن که مطلبی در مورد ممنوعیت حضور من در برنامه‌های این شبکه منتشر کرده می گوید "لیست سیاهی در صدای امریکا وجود ندارد" و اصل موضوع را سوء تفاهم می داند. من نمی دانم چگونه اعلام صریح قرار گرفتن رد لیست سیاه از سوی سردبیر صدای امریکا به من می تواند سوء تفاهم باشد.

بعد از انتشار مطلب بی بی سیزاسیون صدای امریکا در سایت گویا و نیز انتشار مطلب اَدَم کِرِدو در سایت فری بیکن تماسهایی از سوی افرادی که از برنامه‌های صدای امریکا در یکی دو سال اخیر حذف شده‌اند داشتم که آنها را در این مطلب می آورم. لازم به تذکر است که از تک تک کسانی که مطالبی در اینجا آورده‌ام برای انتشار یادداشتهایشان اجازه گرفته ام. اگر هم یادداشتشان به زبان انگلیسی بوده اصل آن را آورده و ترجمه کرده ام.

اسماعیل نوری علا (نویسنده و شاعر)
ایشان در یادداشتی برای من نوشته است: "به نظرم می رسد که آنها از يک سال پيش مرا هم درليست سياه خود قرار داده اند. اگر بخاطر داشته باشيد، سال پيش ما اولين کنگرهء سکولار دموکرت های ايران را در واشنگتن برقرار کرديم که البته از حضور يافتن شما در آن محروم شديم. قبل از برگزاری کنگره آقای دهقان پور از من خواست که چند نفری از برگزار کنندگان را در روز پس از پايان کنگره به برنامهء ايشان ببرم که چنين کرديم. در برنامه پرسيده شد که دست آوردهای شما چه بوده و من گفتم شما در ابتدای برنامه در مورد کابينهء آقای حسن روحانی گفتيد که بايد يک سال به ايشان وقت داد اما فردای پايان کنگرهء ما می پرسيد دست آورد ما چه بوده؟ و پيشنهاد کردم که سال بعد، در جريان و يا پس از پايان کنگره دوم از ما بپرسيد که در سال گذشته چه کرده ايم تا جواب دهيم. با اين پيشنهاد موافقت شد. امسال هم از يک ماه قبل از تشکيل دومين کنگره در بوخوم من مراتب را اطلاع دادم وخواستار وفای به وعده شدم که ديگر خبری نشد و صدای امريکا در مورد اين گردهمائی سکوت کرد. در طول سال گذشته هم ديگر مرا برای شرکت در هيچ برنامه ای دعوت نکردند. بنظر می رسد که آن ده درصد اثرش خيلی بيش از آن نود در صد ذکر شده در مقالهء ارسالی شما است".

رامین احمدی (پزشک)
رامین احمدی که سال‌ها در برنامه‌های صدای امریکا حضور می یافت و یک فعال حقوق بشر است برای من نوشته است: "


As you know I have been on that black list for a while now. I was repeatedly asked not to wear green shirt and tie or show victory sign (as it was popular in the days of green movement) before I start in the program. I was told that if I continue to do so I would be banned. I explained that every guest has their style and worldview and VOA staff can't dictate to me what my style or political views should be.

There were other warnings as well. I was warned about using the word "Akhound" instead of "Rohani". I explained to them that I was raised in Rafsanjan among very religious families, Rafsanjanis and Marashi's are my relatives, and they always referred to each other as Akhound. I am more comfortable with the term and find it more accurate. But clearly there was much sensitivity about not offending the Iranian regime. The pro-Iranian government bias was obvious in recent years and they did not hide it.

My position has always been that if you invite me I will speak my mind. My analysis will be mine and not one directed and produced by VOA's IR-friendly staff. I told them they have the liberty of not inviting me if they want IR-friendly analysts. And that is what they did. I guess you can call it a mutually agreed ban.

"همان طور که می دانی من مدت‌هاست در آن لیست سیاه هستم. بارها از من خواستند که پیراهن و کراوات سبز نپوشم یا در آغاز برنامه علامت پیروزی نشان ندهم (که در روزهای جنبش سبز بسیار مورد توجه بود). به من گفته شد که اگر به این کار ادامه دهم از حضور در برنامه ها منع خواهم شد. من به آنها توضیح دادم که هر میهمانی سبک و جهان بینی خاص خودش را دارد و کارکنان صدای امریکا نمی توانند به من دیکته کنند که سبک و دیدگاه‌های سیاسی من چه باید باشد.

اخطارهای دیگری هم بود. به من اخطار شد که از آخوند به جای روحانی استفاده نکنم. توضیح دادم که من در رفسنجان در خانواده‌هایی مذهبی بزرگ شدم و رفسنجانی‌ها و مرعشی‌ها اقوام ما هستند و آنها به همدیگر آخوند می گویند. من با این کلمه راحت ترم و آن را درست تر می دانم. اما به روشنی در باب عدم توهین به رژیم ایران حساسیت داشتند. تمایل به سوی حکومت ایران در سال های اخیر (در صدای امریکا) واضح است و این را پنهان هم نمی کنند.

موضع من همیشه این بوده که اگر مرا دعوت می کنید من حرف خودم را می زنم. تحلیل من از آن خودم خواهم بود نه چیزی که کارکنان صدای امریکا که با جمهوری اسلامی رفتاری دوستانه دارند مرا بدان هدایت می کنند یا آن را تولید می کنند. من بدان ها گفتم که آنها آزادند مرا دعوت نکنند اگر تحلیل‌های دوستانه با جمهوری اسلامی می خواهند و این همان کاری است که آنها کردند. گمان می کنم می توان این را یک ممنوعیت که دو طرف بر آن توافق دارند نامید."

حسن زارع زاده اردشیر (وکیل)
آقای زارع زاده برای من نوشت:


They terminated my contract and eliminated some staff for only opposing Iranian regime and having successful programs

"آنها به قرارداد من خاتمه داده و کارکنان دیگری را صرفا به خاطر مخالفت با رژیم و داشتن برنامه‌های موفق کنار گذاردند."

تفی مختار (روزنامه نگار)
آقای مختار برای من نوشته است: "من از همان زمان‌ها که چالنگی و خرسندی و دیگران حذف شدند ظاهرا در لیست سیاه قرار گرفتم که البته ملالی نبود و نیست چون راستش من زیاد از رسانه های دولتی خوشم نمی آید؛ همینطور از روزنامه نگارانی که به استخدام دولت‌ها در می آیند و بیشتر شبیه کارمندان وزارت اطلاعات هستند تا کارکنان یک رسانه آزاد."

***

افرادی مثل حسن داعی، محسن سازگارا، علیرضا نوری و زاده شکوه میرزادگی مدتهاست در برنامه‌های صدای امریکا به عنوان میهمان ظاهر نشده‌اند. افراد دیگری که به نحوی کنار گذاشته شده و همه از آن خبردارند جمشید چالنگی، احمد باطبی و دهها مجری و گزارشگر دیگر بوده‌اند. اینها حاکی از عزم جرم مدیران و سردبیران بخش فارسی صدای امریکا در حذف کسانی است که در یک موضوع اشتراک نظر دارند: این که جمهوری اسلامی قابل اعتماد و اصلاح نیست و یک خطر امنیتی جدی برای منطقه و دنیا به شمار می رود.

وقتی مجری رسانه‌ی رسمی ایالات متحده مرعوب یک روحانی شیعه‌ی اسلامگرا است و پس از دروغگویی وی او را به چالش نمی کشد و بر خلاف همه‌ی برنامه‌های معمول تحلیلی او را به تنهایی (و نه در کنار دیگر تحلیلگرانی با آرای متفاوت) دعوت می کند می توان انتظار داشت که چنین کادرمرعوبی در برابر روحانیت شیعه و اسلامگرایی چنین رفتاری را با مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016