پنجشنبه 27 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مجلس آمریکا به تجهیز شورشیان سوری علیه "حکومت اسلامی" رای داد

مجلس نمایندگان آمریکا طرح دولت آن کشور برای تجهیز و آموزش شورشیان میانه‌روی سوری را، در جهت تلاش‌ها برای مقابله با گروه «حکومت اسلامی» که بخش‌هایی از خاک سوریه و نیز عراق را در کنترل خود گرفته است، پذیرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا ـ این طرح برای تجهیز برخی از شورشیان سوری است که از یک سو با نیروهای بشار اسد و از سوی دیگر با شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در نبرد هستند.

در میان قانونگذاران آمریکایی در مجلس نمایندگان که اکثریت در آن با جمهوری‌خواهان است، ۲۷۲ نماینده به این طرح «آری» گفتند و ۱۵۶ نمیانده نیز با آن مخالفت کردند.

مذاکره پیش از رای‌گیری برای این طرح ساعت‌ها به درازا کشید.

اصلاحیه‌ای که بر پایه آن بودجه‌ای جدید برای این کار در نظر گرفته نمی‌شود، در قانون دیگری که بودجه دولت را از یازده دسامبر مشخص می‌کند، گنجانیده شد، آنچه قانونا جلوی تعطیلی دولت را می‌گیرد.

اصلاحیه‌ای که رئیس کمیته نیروهای نظامی مجلس نمایندگان آن را ارائه کرده است، محدودیت‌هایی را برای رئیس‌جمهوری ایجاد می‌کند.

وال‌استریت‌جورنال می‌نویسد طی مذاکرات شش ساعته برای رای‌گیری در مورد این طرح، گروهی مخالف آن بودند، چرا که آن را به معنی آغاز دوباره عملیات نظامی آمریکا در منطقه‌ای که آن را ترک کرده‌ است، می‌بینند.

گروهی دیگر نیز نگران هستند که سلاح و تجهیزاتی که در اختیار «شورشیان میانه‌رو» قرار می‌گیرد، ممکن است به دست گروه‌هایی که نباید، بیافتد و همین خود تنش‌ها در خاورمیانه را افزایش دهد.

از سوی دیگر گروهی از جمهوری‌خواهان نیز معتقد هستند که راهکار دولت آمریکا علیه افراطیون تا جایی که لازم است پیش نمی‌رود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از قانون‌گذاران خواسته بود تا به طرح رای مثبت بدهند.

او البته با انجام عملیات زمینی نیروهای آمریکایی در منطقه مخالفت کرده است.

این موضوعی‌ست که بسیاری از نمایندگان آمریکا در هر دو مجلس آن کشور نگرانی خود را در مورد آن بیان کرده‌اند.

مخالفت مجدد باراک اوباما، یک روز پس از گفته‌های ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا، مطرح شد که از احتمال ارائه پیشنهاد اعزام نیرو به منطقه گفته بود.

در اصلاحیه مجلس نمایندگان نیز برای اعزام نیروهای جنگی به سوریه مجوزی صادر نشده است.

رهبران هر دو حزب اصلی جمهوری‌خواه (اکثریت) و دمکرات در مجلس نمایندگان آن کشور، طی روزهای گذشته در حال مذاکره با نمایندگان بر سر طرح جدید دولت آمریکا بوده‌اند.

نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان‌دهنده نگرانی مردم آن کشور -به ویژه پس از انتشار ویدئوهای قتل دو روزنامه‌نگار آن کشور- در مورد خطر افراطیون اسلام‌گرای گروه «حکومت اسلامی» است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016