پنجشنبه 27 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ظريف: رسيدن به نوعی توافق اتمی بهتر از هيچ توافقی است

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران، در گفت‌وگويی با راديو ان‌پی‌آر آمريکا، طی سفر اخير خود به نيويورک گفته است "اگر رسيدن به هر توافقی اتمی را با نرسيدن به هيچ توافقی مقايسه کنيد، ترجيحا رسيدن به نوعی توافق بسيار بهتر است".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش رادیو فردا، اين گفته‌ در حالی‌ست که کسانی مانند جان کری، وزير خارجه آمريکا، تاکيد کرده‌اند هدف رسيدن به يک توافق کامل است.

آقای کری سال گذشته گفته بود: «ما نياز به يک توافق خوب در اين زمينه (برنامه اتمی ايران) داريم و توافق خوب بدين معنی است که کاملا معتبر باشد، به گونه‌ای که صلح‌آميز برنامه هسته‌ای ايران با اقداماتی محک زده شود».

او در مهر ماه گذشته نيز گفته بود توافق نکردن با ايران، بهتر از يک مصالحه ضعيف و ناکافی با اين کشور است.

محمد جواد ظريف در گفت‌وگوی روز ۲۶ شهريور ماه خود می‌گويد تهران برای رسيدن به توافق آماده است؛ «اشتباهات را در گذشته آزموده‌ايم» و «همچنان معتقدم اين (توافق) ممکن است».

به گفته ظريف، مسئله اين است که اين موضوع چگونه برای مصرف داخلی عرضه خواهد شد؛ «اول از همه در آمريکا و حتی کشورهايی در اروپا» چرا که «برخی تمايلی به رسيدن به هيچ توافقی [با ايران را] ندارند».

عرضه برای مصرف داخلی چيزی است که آمريکا نيز در مورد تهران از آن استفاده کرده است. در بهمن ماه سال گذشته، زمانی که حسن روحانی، توافق اتمی ژنو را پيروزی بر قدرت‌های جهانی توصيف کرد، کاخ سفيد گفته بود اين سخنان تنها مصرف داخلی دارند.

تازه‌ترين سخنان محمد جواد ظريف در مورد برنامه اتمی و مذاکرات در اين مورد در حالی‌ست که طرف‌ها دو تازه‌ای از گفت‌وگوها را در نيويورک آغاز می‌کنند.

وزير خارجه ايران، خود، بعد از ظهر چهارشنبه با کاترين اشتون، مسئول ارشد سياست خارجی اتحاديه اروپا، ديداری سه ساعت و نيمه داشته است.

اين ديدار در خانه سفير ايران در سازمان ملل انجام شده و هدف از آن آماده‌سازی برنامه گفت‌وگوهای ايران و ۵+۱ بود که رسما از روز جمعه آغاز خواهد شد.

گفت‌وگوی آقای ظريف با راديو ان‌پی‌آر، پيش از ديدار با خانم اشتون، انجام شد.

وزير خارجه ايران در گفت‌وگو با ان‌پی‌آر تاکيد کرده است که تحريم‌های غرب عليه تهران بی‌حاصل بوده است. به گفته او در زمان آغاز تحريم‌ها ايران چند صد سانتريفيوژ داشت در حالی که شمار آنها، اکنون به ۲۰ هزار می‌رسد.

ايران و طرف‌های گفت‌وگو در گروه موسوم به ۵+۱ توافق کرده‌اند تا گفت‌وگوها ميان خود را تا آغاز آذر ماه تمديد کنند. در هفته‌های پايانی توافق موقت، همچنان گفته‌های سياستمداران دو طرف حاکی‌ست که مسائلی مانند «ظرفيت غنی‌سازی» در ايران بر مذاکرات سايه انداخته است.

وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمريکا و از اعضای هيئت مذاکره‌کننده آن کشور با ايران بر سر برنامه اتمی، در سخنانی تازه گفته است تهران نمی‌تواند به جهان بقبولاند که توانايی فعلی‌اش برای غنی‌سازی اورانيوم، مورد پذيرش قرار گيرد.

انتظار می‌رود طی نشست عمومی سازمان ملل در نيويورک که مذاکرات اتمی در حاشيه آن انجام می‌شود، وزيران خارجه نيز ديدارهايی داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016