شنبه 29 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
29 شهریور» ترکیه‌ای‌های ربوده شده به دست «حکومت اسلامی» آزاد شدند
28 شهریور» کوبانی در محاصره داعش
پرخواننده ترین ها

کری: ایران هم می‌تواند در اقدام جهانی علیه داعش نقش داشته باشد

آمریکا می‌گوید هرچند ایران به ائتلاف نظامی مبارزه با 'داعش' خوانده نشده است، اما همچنان می‌تواند در تلاش جهانی علیه گروه موسوم به دولت اسلامی نقش داشته باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی٬ جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفته است ائتلاف برای از میان بردن "داعش"، صرفا نظامی نیست و جنبه‌های مختلفی دارد که "تقریبا همه کشورهای جهان می‌توانند در آن نقش داشته باشند از جمله ایران".

مطالب مرتبط
ظریف: 'داعش' تنها با حمله‌های هوایی نابود نمی‌شود
ایران در جبهه های عراق: از پیروان ولایت فقیه تا پیشمرگان کرد
موضوعات مرتبط
روابط ایران-آمریکا، عراق

آقای کری که ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده داشت، در این جلسه گفت نباید اجازه داد یک فرقه پیکارجو، خود را در لباس یک جنبش دینی جا بزند.

در روزهای گذشته تهران و واشنگتن درباره همکاری ایران در مبارزه با گروه افراطی "دولت اسلامی" اظهارنظرهای متفاوتی مطرح کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در آخرین آنها، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، این گروه را به هیولایی تشبیه کرد که "برخی کشورها آن را خلق کرده‌اند و اکنون برای خودشان دردسرساز شده است."

آقای ظریف در نیویورک و در نشست یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی کلیک گفت نمی‌توان "داعش" را تنها با حمله‌های هوایی شکست داد.

در عین حال او اضافه کرده که ایران از مداخله نظامی خارجی در عراق حمایت نمی‌کند.

غایب ِ پاریس

در روزهای گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، گفته بود که ایران بارها درخواست مقام‌های آمریکایی برای مذاکره درباره "داعش" را رد کرده است.
به گفته آقای خامنه‌ای، همزمان با تشدید حملات شبه‌نظامیان دولت اسلامی، سفیر آمریکا در عراق از سفیر ایران خواسته بود که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در مورد داعش داشته باشند، اما او مخالفت کرده است. کلیک بیشتر بخوانید.

آمریکا در واکنش به این اظهارات گفت این که در حاشیه مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگوهایی با ایران درباره مقابله با داعش داشته، پنهان نبوده است.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پس از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفت جا برای همکاری ایران در مقابله با داعش همچنان باز است.

با این حال در نشستی که به میزبانی فرانسه برای هماهنگی در اقدام علیه گروه افراطی "دولت اسلامی" برگزار شد، ایران حضور نداشت.

عراق از این بابت که ایران به نشست پاریس دعوت نشده بود، کلیک ابراز تاسف کرد.

پیش از این نشست وزیر خارجه آمریکاکلیک گفته بود دعوت از ایران به این نشست ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش، به‌جا نیست.

هم‌زمان یک مقام عالی نظامی ایران هم گفته بود که اساسا همکاری تهران و واشنگتن در این باره "امکان‌پذیر" نیست.

این اظهارنظرها در شرایطی مطرح می‌شود که ایران و آمریکا هردو گروه داعش را یک تهدید می‌شمرند و در عراق از مبارزه ارتش و گروه‌های محلی علیه این شبه‌نظامیان حمایت می‌کنند.

نفیسه کوهنورد، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی، از نقش ایران در شکست نیروهای شبه‌نظامی "دولت اسلامی" در برخی مواضع گزارش داده است. کلیک این‌جا مفصل بخوانید.

پیش‌تر هم گزارش‌هایی درباره همکاری تهران و واشنگتن در مبارزه با "داعش" کلیک مطرح شده بود اما هردو آن راکلیک تکذیب کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016