شنبه 29 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گزارش آژانس اتمی از ادامه پایبندی ایران به تعهدات توافق تمدیدی

هم‌زمان با مذاکرات ایران و ۱+۵ در نیویورک، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود تایید کرده که ایران در مسیر اجرای تعهداتش در توافق تمدیدشده با شش قدرت جهانی است.

به گزارش بی‌بی‌سی٬ در همین حال آلمان هشدار داده است که مذاکرات به مرحله تعیین‌کننده‌ای رسیده و ایران نمی‌تواند بیش از این "وقت تلف کند".

از زمان توافق اولیه ایران و کشورهای ۱+۵، آژانس اتمی به طور ماهانه گزارشی درباره میزان پایبندی تهران به این توافق تهیه می‌کند و به کشورهای عضو می‌دهد.

خبرگزاری رویترز که نسخه‌ای از این گزارش را به دست آورده است، نوشته که این اعلام آژانس اتمی "غیرمنتظره" نبوده است اما می‌تواند به مذاکرات جاری ایران و قدرت‌های جهانی در نیویورک کمک کند.

دور قبلی مذاکرات ایران و آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان در وین برای رسیدن به یک توافق نهایی هسته‌ای به جایی نرسید و این هفت کشور توافق کردند که مهلت مذاکرات برای دست‌یابی به چنان توافقی را تا ٣ آذر/۲۴ نوامبر تمدید کنند.

غرب درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کند. اما تهران می‌گوید برنامه‌اش صلح‌آمیز و برای تولید برق و استفاده دارویی و تحقیقاتی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رقیق‌سازی چهار تن گاز اورانیوم

گزارش تازه آژانس می‌گوید چنان که ایران و ۱+۵ در زمان تمدید مذاکرات توافق کرده‌اند، ایران شروع کرده است ذخیره اورانیوم با غلظت بالا را به سوخت تبدیل کند. کارشناسان می‌گویند با این اقدام، استفاده از این مواد برای تولید سلاح هسته‌ای دشوارتر می‌شود.

در گزارش‌های پیشین آژانس اتمی هم آمده بود ایران ۳.۵ کیلوگرم از اورانیوم ۲۰ درصدی‌اش را که اکسید کرده بود، برای تولید سوخت به کار برده است.
گزارش تازه هم ادامه این روند تبدیل اکسید اورانیوم به سوخت هسته‌ای را تایید کرده است.

این گزارش همچنین می‌افزاید که ایران در حال رقیق‌کردن چهار تن گاز اورانیوم با غنای بالای دو درصد است؛ همان‌طور که در تمدید توافق ژنو، متعهد شده است.
در روزهای گذشته ایران و آژانس انرژی اتمی به مواردی از اختلافات بر خورده بودند.

طوری که یوکیا آمانو، دبیرکل این نهاد، گفت که ایران یا باید برای شفاف‌سازی با آژانس همکاری کند یا بپذیرد حکمی متکی بر اطلاعات ناقص از جمله ادعاهای مربوط به جنبه‌های احتمالا نظامی برنامه اتمی‌اش صادر شود.

آقای آمانو گفت که وضع جاری "علیرغم اظهارات مقام‌های عالی ایران در مورد تعهد قاطع به تسریع یافتن راه‌حلی برای همه مسائل باقی‌مانده" پیش آمده است.

آلمان: ایران نمی‌تواند بیش از این وقت تلف کند

با برگزارشدن دور جاری مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی در نیویورک، آلمان می‌گوید این گفت‌وگوها به مرحله تعیین‌کننده‌ای رسیده است و ایران نمی‌تواند بیش از این "وقت تلف کند".

فرانک والتر اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان، روز جمعه گفت: "غرب مایل است به توافقی منصفانه با ایران برسد اما برای این، ایران باید درباره مسائل اصلى از خود انعطاف نشان دهد."

در حال حاضر برخی دیپلمات‌های غربی نزدیک به مذاکرات، ایران را به "درخواست‌های غیر واقع‌گرایانه" و "بی‌میلی به ارائه پیشنهادهای اساسی برای رفع نگرانی‌های موجود درباره ماهیت برنامه هسته‌ای" متهم می‌کنند.

در سوی دیگر هم ایران قدرت‌های غربی را به "زیاده‌خواهی" متهم می‌کند و این‌که به طور کلی در پی جلوگیری از ادامه فعالیت هسته‌ای تهران هستند.

انتظار می‌رود این دور از گفت‌وگوها در روزهای آینده و پیش از آن که نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز شود، ادامه داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016