یکشنبه 30 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

طرح پیشنهاد تازه در مذاکرات هسته‌ای

روزنامه نیویورک تایمز از بررسی یک پیشنهاد جدید برای رسیدن به توافق جامع هسته ای در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ خبر داده است.

این روزنامه به نقل از این دیپلمات‌هایی که از آنها نام برده نشده است، نوشته است در صورت پذیرفته شدن این طرح جدید، ایران بدون کاستن از تعداد سانترفیوژهای موجود در تاسیسات غنی‌سازی هسته‌ای، اتصالات مربوط به تزریق اورانیوم به این دستگاه‌ها را قطع خواهد کرد.

دو طرف هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند اما انتشار این گزارش در نیویورک تایمز که در پی برگزاری دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ انجام شد، با واکنش تند سناتورهای جمهوریخواه همراه شده است.

در روزهای گذشته مذاکره کنندگان ایران با همتایان خود در گروه ۱+۵ در نیویورک گفت و گو کرده اند.

تعداد سانتریفیوژهای ایران یکی از اختلاف های اصلی در مذاکرات هسته ای ایران با این گروه بوده است.

آمریکا در پی کاهش تعداد سانترفیوژهای ایران از حدود ۱۹ هزار دستگاه به ۱۵۰۰ دستگاه است و مقام‌های ایرانی به شدت با این درخواست مخالفت کرده‌ اند.

ادامه فعالیت تاسیسات غنی سازی فردو و راکتور آب سنگین در اراک از دیگر موضوع های مورد اختلاف در مذاکرات هسته ای است.

دو طرف تا ۲۴ نوامبر، سوم آذر، برای توافق بر سر برنامه هسته ای ایران توافق دارند.

بهمن کلباسی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در نیویورک می‌گوید با این که طرف های مذاکره کننده هنوز به گزارش نیویورک تایمز واکنشی نشان نداده اند اما طرح چنین پیشنهادی نشان از این دارد که طرفین در تلاشند راه های جدیدی بیابند که هم نگرانی های غرب را رفع کند و هم از فشارهای سیاسی به تیم مذاکره کننده ایران بکاهد.

بهمن کلباسی با اشاره به جلسات و مذاکرات در سطوح معاونان وزیر و تیم های فنی در ۲۴ ساعت گذشته در در نیویورک که بیانگر اهمیت این دور از گفت‌‌و‌گوهاست، افزود: "بسیاری معتقدند که اگر ایران و آمریکا در این هفته سرنوشت‌ساز که تصمیم گیران اصلی از وزرای خارجه تا روسای جمهوری در نیویورک حضور دارند، نتوانند از اختلافاتشان بکاهند احتمال رسیدن به یک توافق تا سوم آذر به صورت جدی کاهش می یابد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ادامه مذاکرات

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که برای مذاکره با گروه ۱+۵ و شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می برد، بر آمادگی کشورش برای رسیدن به یک توافق تاکید کرد.

آقای ظریف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پی بی اس درباره مقاومت احتمالی کنگره آمریکا در برابر کاخ سفید بر سر لغو تحریم‌ها گفت برای ایران فرقی نمی کند که دولت آمریکا از چه روشی برای بی اثر کردن تحریم ها استفاده می کند.

آقای ظریف گفت: "اگر باراک اوباما به ما وعده ای بدهد، قول او را می پذیریم و آن را محترم می شماریم."

همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره احتمال بررسی پیشنهاد تازه، ۳۱ سناتور جمهوریخواه در نامه ای خطاب به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از این موضوع به شدت انتقاد کرده اند.

این سناتورها در نامه خود از مصالحه هسته‌ای با ایران و نرم شدن موضع واشنگتن در برابر حکومت ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

سناتور جمهوریخواه مارک کرک، از تهیه کنندگان اصلی مصوبات مربوط به تحریم های ایران از امضاکنندگان این نامه است.

وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت امورخارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد این کشور در گفت‌و‌گوهای هسته ای با ایران پیش از دور تازه مذاکرات در نیویورک از اختلاف عمده دو طرف بر سر ظرفیت غنی سازی ایران خبر داده بود.

خانم شرمن به همراه ویلیام برنز، قائم مقام وزارت امورخارجه آمریکا در روزهای گذشته با عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجه ایران در نیویورک گفت و گو کرده اند.

این دیدار در حاشیه نشست ایران و گروه ۱+۵ در نیویورک به سرپرستی محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران و کاترین اشتون، مذاکره کننده ارشد این گروه صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار بی بی سی فارسی مذاکرات در نیویورک همزمان با برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه پیدا می کند و وزرای خارجه کشورهای ۵+۱ و ایران هم قرار است با هم دیدار کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016