دوشنبه 7 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

واکنش فرزند مهدی کروبی به اظهارات صادق خرازی

دکتر محمدتقی کروبی در يادداشتی به مصاحبه صادق خرازی با روزنامه الحياة واکنش نشان داد.

روز پنج‌شنبه، روزنامه آرمان درمطلبی به اظهارات صادق خرازی در مصاحبه با روزنامه الحياه اشاره کرده بود که وی درپاسخ به سوالی مبنی بربازگشت اصلاح‌طلبان(به عرصه سياسی) پس از حوادث انتخاباتی سال ۱۳۸۸ گفته بود:«به دليل پايه‌های فکری، اختلافات سياسی درايران کم نيست. برخی ازاين چارچوب‌های فکری خارج شدند و برخی ديگرازچارچوب سياست‌های کشور خارج شدند. برخی در راه خود افراط کردند و بسياری درباتلاق اتفاقات سال۱۳۸۸ فرو رفتند… بايدازاين اتفاقات درس بگيريم و برای آينده تلاش کنيم. من فکر می‌کنم گزينه درست، عمل کردن در چارچوب سازمان‌های جامعه مدنی است نه گزينه(کف) خيابان.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش سحام، درهمين زمينه فرزند مهدی کروبی نسبت به اين اظهارات واکنش نشان داده و دربخشی از يادداشتی که درصفحه فيس بوک خود منتشر کرده آورده:‌«به اصل برائت اعتقاد دارم، فلذا ادعای هر فرد در پيوستن به حرکت اصلاح طلبی را می پذيرم. فعاليت «ندا» به رهبری آقا صادق را به فال نيک گرفته و از ايزد يکتا برای اين تشکيلات نوظهور موفقيت مسئلت می کنم. در عين حال انتظار دارم ايشان و مجموعه شان با شناسنامه و هويت خودشان فعاليت کنند، زيرا فعاليت با هويت غير، امری است بس مذموم. آقا صادق تعجيل نفرمايند واجازه دهند اصلاح طلبان يعنی آنانی که در دهه های گذشته بنيان اين حرکت را بنا نهادند، درفضايی خارج ازحصر و زندان و تبعيد به بازخوانی اين حرکت و وقايع ۷۶ تا ۸۸ بپردازند.»

محمدصادق خرازی سفيراسبق ايران در فرانسه، برادر زاده کمال خرازی وزيرامورخارجه دولت اصلاحات و برادرهمسر سيد مسعود خامنه ای، يکی از فرزندان رهبر جمهوری اسلامی ست. وی رئيس کنونی تشکل سياسی اصلاح طلب موسوم به«ندا» است.

متن کامل يادداشت محمدتقی کروبی در واکنش به اظهارات صادق خرازی را در ادامه بخوانيد:

روزنامه آرمان پنج شنبه برابر با سوم مهرماه، بخشی از مصاحبه رئيس تشکيلات ندا، آقا صادق خرازی با الحياة را منتشرکرد که حاوی نکاتی پيرامون وقايع ۸۸ بود. ايشان دراين مصاحبه مدعی شدند:«… برخی ازاين چارچوب‌های فکری خارج شدند و برخی ديگرازچارچوب سياست‌های کشورخارج شدند. برخی در راه خود افراط کردند و بسياری درباتلاق اتفاقات سال ۱۳۸۸ فرو رفتند و …». روزنامه اصلاح طلب آرمان با{…} از ديگر سخنان اين مدعی جديد والبته پرکاراصلاح طلبی پيرامون وقايع ۸۸ می گذرد. آقا صادق پيش‌ترهم از پوست اندازی اصلاحات به روشی که از مابهتران برای اصلاح طلبان می پسندند، سخن گفته بود. ابعاد اين موضوع بماند برای بعد.

به اصل برائت اعتقاد دارم، فلذا ادعای هر فرد در پيوستن به حرکت اصلاح طلبی را می پذيرم. فعاليت ندا به رهبری آقا صادق را به فال نيک گرفته و ازايزد يکتا برای اين تشکيلات نوظهور موفقيت مسئلت می کنم. درعين حال انتظار دارم ايشان و مجموعه شان با شناسنامه و هويت خودشان فعاليت کنند، زيرا فعاليت با هويت غير، امری است بس مذموم. آقا صادق تعجيل نفرمايند و اجازه دهند اصلاح طلبان يعنی آنانی که در دهه های گذشته بنيان اين حرکت را بنا نهادند، درفضايی خارج از حصر و زندان و تبعيد به بازخوانی اين حرکت و وقايع ۷۶ تا ۸۸ بپردازند.

فراموش نکردم که مرحوم آيت الله توسلی بارها درجمع بزرگان تاکيد می کردند که آقاصادق در۷۶ به جد دنبال آقای ناطق‌‌نوری بودند نه آقای خاتمی. ظرفيت جذب واعطای موقعيت‌های ديپلماتيک در دولت اصلاحات به فعال ستاد رقيب، نبايد منجر به توهم سابقه اصلاح طلبی و تلاش درجهت استحاله آرمان های اين جريان مردمی به نفع اصحاب قدرت گردد.

به انتخاب آقاصادق درآن مقطع وانتخاب امروزش وانتخاب آتی اش احترام گذاشته و می گذارم وخواهم گذاشت؛ اما براين باورم که فعاليت سياسی در پرتوسوابق گذشته امری است بس ارزشمند.

اصرار برفعاليت با شناسنامه غير، نه تنها مطلوب نيست، بلکه يادآور مشی و روش شکست خورده حاکميت درمقطع ديگری است. بعدازاجرايی کردن پروژه حذف جريان چپ، موسوم به خط امامی‌ها توسط شورای نگهبان دراوايل دهه هفتاد، آقای خامنه ای- همان‌طور که به پدرم گفته بودند- برای پرکردن اين خلاء در فضای سياسی آن روز جريانی را تقويت کرد که خروجی امروزی اش شد جنتی، علم الهدی و سيداحمد خاتمی. آيا پروژه ی ديگری با خروجی های ديگری در راه است؟ ان شاالله که چنين نيست زيرا آزموده را آزمودن خطاست. با اين وجود اصرار بر تاختن به هويت اصلاح طلبی، مفاخراصلاح طلبان، اهداف والای اين جريان و ناديده گرفتن خون های ريخته شده را چگونه می‌توان تفسير کرد؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016