دوشنبه 7 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ديدار نمايندگان کنگره مليتهای ايران فدرال با پارلمان اروپا

از روز دوشنبه ۲۲ تا پنجشنبه ۲۵ سپتامبر هفته گذشته، يک هيئت از نمايندگان و اعضاء کميته روابط بين المللی کنگره مليتهای ايران فدرال همراه با بعضی از نمايندگان اقليتهای ملی و مذهبی با تعدادی از نمايندگان جديد الانتخاب پارلمان اروپا ملاقات بعمل آوردند.

هيئت مذکور متشکل از آقای دکتر کريم بنی سيعد عبديان و آقای ناصر بليده ای از اعضاء کميته روابط بين المللی کنگره مليتها و خانم آيدا کريملی از اتحاد آذربايجان جنوبی وخانم شيما اهوازی از سازمان حقوق بشر اهواز بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هدف اصلی از اين ملاقات ارائه نشانه هائی از وخيم شدن وضعيت حقوق بشر و افزايش اعدامها در ايران برای نمايندگان جديد الانتخاب پارلمان بود که بعد از تعطيلی دو ماه پارلمان اروپا، اکنون دو هفته ای است با اعضای جديد کار خود را آغاز کرده است.

محور اصلی اين ديدار ملاقات با اعضاء جديد کميته بين المللی، کميته روابط با ايران، کميته حقوق بشر، کميته محيط ريست ، کميته امنيت و کميته جامعه مدنی و عدالت بود. هيئت با اعضاء اين کميته های پارلمانی از جمله پرفسور کلاس بوخنر ، تونر کلمان ، خانم دکتر کورتيليا ارنست، خانم مارجتی دوچ وآقای تری کابراس و نيز با مسئولين احزاب پارلمانی از جمله با احزاب سوسياليست ،اعضای حزب سبز و حزب مردم اروپا و ائتلاف احزاب سوسيالست و مترقی، ائتلاف احزاب ليبرال و دمکرات و نيز ائتلاف احزاب سبز ملاقات نمودند.

از طرف ديگر اين نمايندگان در خلال اين ۴ روز علاوه بر پارلمان با مسئولين کميسيون اروپا و بطور اخص با روسای ادارات روابط ايران و اروپا و با مسئولين روابط اروپا و خاور ميانه و نيز مسئولين حقوق بشر و گروه هماهنگی مذاکرات ۵+۱ ملاقات نمودند.

در کليه ديدارهای اين هيئت بحث مرور قريب به يکسال و نيم از انتخاب حسن روحانی به رياست جمهوری ايران مطرح شد و تأکيد گرديد که نه فقط وضعيت حقوق بشر در ايران بهبود نيافته که بمراتب بد تر نيز شده است و فقط با اشاره به تعداد اعدام ها در يکسال گذشته با رقم بيش از ۷۰۰ اعدامی مواجه می شويم که در بالای فهرست آنها اعدام های سياسی تحت عنوان "محاربه" و "مفسد فی الارض" و " اقدام بر عليه امنيت ملی" در سراسر ايران و بخصوص در مناطق عرب و بلوچ و کرد نشين، به شکل قابل توجهی ادامه يافته است.

علاوه بر آن موضوع افزايش سرکوب واختناق گسترده در درون کشور ونقش فعال ايران در همه منازعات و بحران های منطقه ای کشورهای خاورميانه و ديگر منازعات جاری ، يکی از محورهای مطرح شده توسط اين هيئت در اين ديدارها بود.

برای نمايندگان پارلمان اروپا توضيح داده شد که با بررسی کارنامه يک سال و اندی رياست جمهوری آقای روحانی، هيچکدام از وعده های انتخاباتی ايشان در موارد طرح ۱۰ ماده ای ای " مطالبات اقوام" که شامل رئوس خواسته های مليتهای غير فارس و ديگر اقليتهای ملی ، مذهبی و زبانی انباشته شده در گذشته بود از جمله تدريس به زبان مادری، مطلقاً و در هيچ سطحی به تحقق نپيوسته است.

اعضاء هيئت مدارک مشخصی از سياست يکسان سازی اجباری مليت های غير فارس ، غصب اراضی کشاورزان عرب اهواز، انحراف رود کارون به مناطق فارس نشين مرکز و عدم آبگيری درياچه های اروميه و هامون و ديگر نشانه های سياست های پاکسازی قومی و ژنوسايد فرهنگی اتخاذ شده بر ضد شهروندان خود ارائه نمودند. همچنين نشان دادند که افزايش دستگيری و اعدامها در ملاء عام ، برای ارعاب مردم ، يورش و هجوم وحشيانه به زندانيان سياسی دربند و خانواده های آنها در خارج زندان، ناپديد شدن فعالان و تشديد خفقان؛ کارنامه يکسال و نيمه آقای روحانی در مورد حقوق بشر بوده است . در ادامه هيئت مذکور تأکيد کرد که نه فقط هيچگونه نشانه ای از مخالفت آقای روحانی با سياست يکسان سازی اجباری ملت های غير فارس موجود نيست ، بلکه بمراتب بسيار بيشتر از گذشته ادامه دارد. تمرکز هرچه بيشتر قدرت در مرکز و سلطه و سيطره سپاه با شتاب فوق العاده و بی سابقه ای در تمامی سطوح سياسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی، کماکان در جريان بوده است.

از نمايندگان پارلمان اروپا خواسته شد که با تاْثير گذاری بيشتری بر روی کميسيون و شورای اروپا سعی شود در مذاکرات اتمی نقض حقوق بشر رعايت شود و تفکيک اين دو در مذارکرات از جمله نگرانی های جامعه مدنی در ايران ميباشد.

قرار شد در اين مورد پارلمان اروپا از نمايندگان مختلف اپوزيسيون و نيز نمايندگان زنان و نمايندگان اقليتهای ملی و مذهبی برای ارائه مدارک و گزارشاتی در اين خصوص، در جلسات عمومی وعلنی پارلمان، دعوت بعمل آورد.

در خاتمه پيشنهاد لزوم تشکيل يک فراکسيون دائمی از نمايندگان ذينفع پارلمان برای پيگيری حقوق بشر و دفاع از حقوق زنان و اقليتهای ملی و مذهبی ، بين رهبران ائتلاف های پارلمانی، به بحث گذاشته شود.

هيئت ديدار با پارلمان اروپا
کميته روابط بين المللی کنگره مليتهای ايران فدرال
شنبه ۲۶ سپتامبر۲۰۱۴


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016