پنجشنبه 10 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

انصار حزب‌الله: به تذکر زبانی اکتفا نمی‌کنيم

شرق: «انصار حزب‌الله» که هفته گذشته اعلام کرد فعلا از حضور سازمانی در خيابان‌ها برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر صرفنظر کرده، همچنان پروژه جذب و آموزش نيروهای داوطلب را ادامه می‌دهد. اين تشکل که اخيرا بر دامنه فعاليت خود افزوده، در جريان اطلاعيه‌های قبلی خود دو شماره «پيامک» برای ثبت‌نام نيروهای داوطلب اعلام کرده بود و در مرحله جديد از خانم‌هايی که با ارسال «يازينب» و آقايانی که با ارسال «ياحسين» به سامانه پيام‌کوتاه «انصار» اعلام آمادگی کرده بودند، دعوت کرد تا برای شرکت در جلسه توجيهی به مسجد امام‌صادق(ع)، واقع در ميدان فلسطين حضور يابند. زمان اين نشست، ساعت ۴ تا ۶ بعدازظهر روز چهارشنبه بود و سخنرانان هم حجت‌الاسلام دهقانی، استاد دانشگاه امام‌صادق، و مهندس تقوی، کارشناس ارشد تفسير قرآن معرفی شده بودند.

در حالی‌که جمعيتی کمتر از ۱۰۰نفر به مسجد آمده بود و در ميان اين جمعيت نزديک به ۳۰نفر خانم‌ و بقيه آقايان بودند، کلاس توجيهی تشکلی که قبلا گفته شده بود در مرحله اول چهارهزارنفر شامل سه‌هزارخانم و هزارآقا را آموزش داده، شروع شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حجت‌الاسلام دهقانی از آيات قرآنی درباره امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر گفت و مهندس تقوی که در ابتدای جلسه به حاضران توضيح داد چهره‌اش کم‌سن‌وسال‌تر از سن واقعی‌اش به‌نظر می‌رسد و از همه خواست تا به حرف‌هايش گوش کنند نيز، بر واجب و لازم‌بودن فريضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تاکيد کرد. حاضران جلسه نيز که غالبا کمتر از ۳۰سال داشتند در ضمن اين سخنرانی از همسان‌سازی دوره فعلی با دوران جنگ و لزوم اقدامات جهادی شنيدند و پس از اين سخنرانی‌ها هم عبدالحميد محتشم، رييس تشکل «انصار حزب‌الله» در سخنانی کوتاه خطاب به حاضران گفت: «ما سه‌برنامه داريم که در سه‌بخش انجام خواهد شد. بخش اول آن شامل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مسوولان می‌شود که گروهی معين به سراغ مسوولان مربوطه می‌روند و آنچه که بر گردن مسوولان است را به آنها امر می‌کنند و چنانچه کج‌روی کنند، نهی موکد می‌کنند که نبايد اينگونه باشد چرا که شما کارگزار حکومت اسلامی هستيد. بخش دوم شامل اماکن است که هماهنگی‌های لازم آن انجام شده و قرار است با همکاری و هماهنگی با ماموران انتظامی صورت گيرد که آنها نيز از اين موضوع استقبال کرده‌اند. بحث آموزش در يک‌روز است که سه‌تا دوساعت برگزار خواهد شد و استادان آن مشخص و برنامه‌های آموزشی آن نيز مدون شده است.»

وی سومين بخش فعاليت اين تشکل را حوزه ميدانی عنوان کرد و گفت: «بايد سعی کنيم هرچه‌بيشتر در اين عرصه حضور داشته باشيم و قبل از آن کلاس‌های آموزشی و سازماندهی لازم انجام شده باشد. البته خواهران در حال حاضر مشغول هستند و انجام وظيفه می‌کنند و انشاءالله ما هم بتوانيم با توان بيشتری کار را به پيش بريم.»

محتشم با تاکيد بر اينکه «ما تنها به تذکر زبانی اکتفا نمی‌کنيم»، گفت: «کارهای ديگری هم اگر لازم باشد برای مهار اين قضيه انجام می‌دهيم تا تغيير روشی صورت گيرد.»

محتشم همچنين با بيان اينکه«ما اولين گروه يا آخرين گروه نيستيم که داريم اين کار را می‌کنيم و قبل از ما ديگران تحت نام‌های مختلف اين کار را کرده‌اند»، گفت: «تمايز اين‌بار با بارز‌های قبل اين است که اين‌بار بتوانيم همزمان که دوستان کار تذکر را انجام می‌دهند عده‌ای ديگر کار ستادی انجام دهند و نتيجه کار را جمع‌بندی کنيم تا بتوانيم به آنهايی که بايد حالی کنيم، حالی بکنيم که بابا جمع کن اين بساط‌رو!»

وی در پاسخ به اين نقد که شما به معلول چسبيده‌ايد، گفت: «ما که در مقابل نص و دستور قرآن نمی‌توانيم اجتهاد شخصی کنيم. بايد با معلول برخورد کرد برخورد همگانی.»

اين در حالی است که حجت‌الاسلام طائب، رييس قرارگاه عمار روز سه‌شنبه اقدام عملی انصار بدون مجوز را حرام دانسته بود. وزارت کشور نيز با هرگونه اقدام بدون مجوز مخالفت کرده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016