دوشنبه 14 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آقای "ش" در پرونده ريحانه جباری کيست؟

انصاف‌نيوز ـ پرونده ريحانه جباری روزهای سرنوشت‌ساز خود را سپری می‌کند و حالا گفته شده است شخصی مرموز به نام آقای «ش»، نقشی محوری در کشف حقيقت پرونده دارد.

پرونده ريحانه جباری که حدود شش سال است در محاکم قضايی کشور در جريان است و به روزهای نهايی می‌رسد، نقاط ابهام و تاريک فراوانی برای افکار عمومی دارد و در اين بين باز هم قضاوت‌های عجولانه و هم‌سو با بلندگوهای رسانه‌ای از سمت افکار عمومی جای تأسف دارد. برای همين خارج از اينکه کداميک از طرفين در اين داستان محق هستند، پرداختن به يکی از حلقه‌های اصلی ولی مفقوده قتل مرحوم سربندی می‌تواند سرآغازی باشد برای يافتن حقيقت.

«می‌خواهد که اين آقا را پشت پرده نگه دارد و معرفی نکند و شايد فکر می‌کند که اين آقا نجاتش می‌دهد، حتی اگر پای چوبه دار برود». اين يکی از جملاتی است که جلال، فرزند مرحوم سربندی درباره شخصيت مرموز پرونده ريحانه در مصاحبه با اعتماد گفته است؛ جملاتی درباره فردی به نام آقای «ش» که نقشی محوری در کشف حقيقت اين پرونده دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانواده مرحوم سربندی معتقدند که ريحانه حقيقتی درباره قتل پدرشان را پنهان می‌کند؛ آن هم نقش آقای «ش» در اين قتل است. جلال سربندی گفته که ممکن است در صورت پی بردن به واقعيت، ريحانه را عفو کند.

محمد مصطفايی يکی از وکلای ريحانه در اين رابطه نوشته است: "آقای «ش» فردی بوده است که با برنامه‌ريزی کامل چنين ماجرايی را برای ريحانه و مرتضی درست کرده است و هيچ ردپايی از خود باقی نگذاشته است".

وی همچنين از وجود يک سی‌دی در ابتدای تحقيقات پرونده نام می‌برد که جعبه سياه راز قتل مرحوم سربندی است ولی خبری از اين سی‌دی وجود ندارد؛ مصطفايی مدعی است که اين سی‌دی بر اساس شنود مکالمات و پيام‌های «ش» با مقتول تهيه شده بوده است.

فرزند مرحوم سربندی در گفت‌وگوی خود می‌گويد: "باز هم طبق اقرار صريح ريحانه کسی به اسم «ش» وارد آپارتمان می‌شود و پدرم در پی دويدن به دنبال آن فرد در راه پله‌ها از شدت خونريزی به زمين می‌افتد و فوت می‌کند و خانم جباری همچنان از معرفی و نقش «ش» برای پرونده سر باز می‌زند".

اما بازپرس پرونده ريحانه نظر ديگری دارد. او می‌گويد: "حرف ريحانه درباره «ش» مستند نبود. فردی که به عنوان «ش» در دادگاه حاضر شد هم، مطلع بود نه متهم. ما برای اينکه «ش» واقعی را شناسايی کنيم همه تلاش‌مان را کرديم. حتی از ثبت احوال همه افرادی که به اين نام و در همان محدوده سنی که ريحانه گفته بود را شناسايی کرديم و در نهايت به اين فرد رسيديم. ما همه مراودات مالی ۲۰ سال گذشته او را بررسی کرديم. جزء به جزء زندگی او را بررسی کرديم اما دلايلی وجود نداشت که او در اين قتل دست داشته باشد. در کل متهم دليل محکمی برای حضور «ش» در اين ماجرا نداشت. ريحانه ممکن است به اين اعتقاد رسيده که در آخرين لحظه کسی به کمکش خواهد آمد. ما همه تلاش‌هايمان را انجام داديم. متاسفانه ريحانه داستان‌هايی تعريف می‌کرد که به نظر توهم و خيال بود".

به هر حال نقش «ش» در پرونده ريحانه يکی از بزرگترين ابهامات اين پرونده است؛ شخصی که ريحانه در لابه‌لای اعترافاتش از آن نام برده، خانواده مقتول و وکلای قاتل از نقش اساسی وی در قتل می‌گويند ولی بازپرس با اطلاعات موجود در تحقيقات درباره آن آقای «ش» بررسی شده، آن را بی‌ارتباط با قتل می‌داند. در اين ميان اما يک چيز مشخص است؛ به قول آقای بازپرس، انگيزه قتل "نامشخص".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016