سه شنبه 15 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی در دانشگاه‌: دولت وعده‌ خود به دانشگاه‌ را فراموش نکرده است

• نمی‌توانم تاسفم برای از دست دادن فرجی‌دانارا بيان نکنم
• اينکه در برنامه امروز نمايندگان دانشجويان حرف نزدند مايه تاسف است
• نگذاريد در دانشگاه فضای تملق باز شود
• حضور دانشجو و بيان نقدهايش فقط نبايد در خصوص مسائل سياسی باشد
• به خاطر خرده اشکال، افراد بزرگ را کنار نگذاريم.

رئيس جمهور گفت: دولت وعده‌ای را که نسبت به دانشگاه‌ها داده فراموش نکرده است و به اعتقاد من به بخشی از آنها نيز جامه عمل پوشانده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، رئيس جمهور در مراسم آغاز سال تحصيلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: دانشگاه تهران تلاوت و عظمت خاص خود را دارد. امروز دانشگاه‌های بزرگ ديگری در کشور هستند که هر کدام در زمينه خود در علم و دانش سرآمدند. در واقع دانشگاه تهران ترکيبی بود از مراکز بزرگ علمی که به دست بزرگان و فرهيختگان تاسيس شد. از دارالفنون دوران اميرکبير گرفته تا مدرسه صنايع و هنرهای کمال‌الملک و مدرسه سياسی دهخدا.

وی گفت: اساتيدی که در رشته‌های قديم و جديد تبحر داشتند، در اين مدارس به کار گرفته شدند. دانشگاه تهران تلفيقی بين همه مراکز علمی و علوم کهن و جديد بود. شايد دانشکده حقوق و علوم سياسی از مظاهر حضور دانشمندان مقتدر حتی بيش از دانشکده الهيات بود. استاد شهابی‌ها، گرجی‌ها و کاتوزيان‌ها در اين دانشگاه‌ها از دانش جديد و قديم بهره بردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس جمهور خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران به عنوان مظهر تلفيق علوم و اولين مرکز مهم برای رشد علم و دانش در اين سرزمين است. علم يک سنت جاری است. اساسا روزی علم رشد پيدا کرد که حکمت ايرانی با فسلفه يونانی و فلسفه يونانی با حکمت اسلامی در کنار هم تلفيق شدند. علوم جديد و قديم قطرات و جويبارهای کوچکی بودند که در کنار هم رودخانه علم و دانش را به وجود آوردند.

وی افزود: ما نمی‌توانيم هيچ علمی را کنار بگذاريم. معنای علم بشری اين نيست که در آن خطا و اشتباه نباشد. حتی علم بشری بايد ابطال‌پذير هم باشد. امروز دانشی مورد احترام است و فردا نظريه‌ای بالاتر می‌آيد. امروز ايده‌ای از سوی گروهی دانشمندان به اثبات می‌رسد و تبديل به نظريه علمی می‌شود و فردا دانشمندان ديگری نکته جديدی را به اثبات می‌رسانند.

روحانی با تاکيد بر اينکه تحول علمی در سايه نقدپذيری علم است، گفت: حتی در تفاسير قران و نظرات فقهی و اصولی نيز اينچنين است. بسياری از استدلال‌ها را می‌ديديم که دانشمندانی اثبات کرده و روز گذشته گروهی آن را نقض کردند.

وی با بيان اينکه علم و دانش نقدپذير است، گفت: حتی فهم وحی الهی ممکن است تغيير کند. امروز ممکن است علمی به يک عمق و فردا به فهم عميق‌تری برسد. لذت علمی در سايه تحولات علمی است.

رئيس جمهور گفت: اسلامی کردن علوم انسانی به آن مفهوم نيست که دانش بشری را در بخش علوم انسانی کاملا کنار بگذاريم. ممکن است در اين بخش نقدهايی داشته باشيم، اما علم را بايد نقد کرد و نبايد آن را حذف کرد. اشکال ما اين است که می‌خواهيم برخی علوم را حذف کنيم در حاليکه علم حذف شدنی نيست.

روحانی تاکيد کرد: چطور است که عده‌ای به اين فکر افتاده‌اند که بخشی از علوم را حذف کنند. چنين چيزی معنا ندارد. ما می‌توانيم حرف دقيق‌تر و علمی‌تری را عرضه کنيم و نکات گذشته را مورد نقد و حتی ابطال قرار دهيم. اين مساله اشکالی ندارد.

رئيس جمهور مجموعه حرکت علمی کشور را مطلوب ارزيابی کرد و گفت: دولت وعده‌ای را که نسبت به دانشگاه‌ها داده فراموش نکرده است و به اعتقاد من به بخشی از آنها نيز جامه عمل پوشانده است. اينکه در برنامه امروز نمايندگان دانشجويان حرف نزدند مايه تاسف است. آمدن من به دانشگاه بيشتر برای شنيدن بود تا حرف زدن.

رئيس جمهور اضافه کرد: پارسال دقايقی که دانشجويان حرف می‌زدند برای من لذت‌بخش و آموزنده بود. نقد دانشجويی لذت ديگری دارد. نقد دانشجو، بی‌غل و غش است چرا که هر آنچه می‌بينيد و در دل دارد و می‌فهمد را بيان می‌کند و نشاط دانشگاه نيز به همين مسئله است.

وی با بيان اينکه اگر فضای دانشگاه برای نقد و گفت و شنود فراهم نباشد ديگر آنجا را نمی‌توان دانشگاه ناميد، يادآور شد: زمانی که من دانشجو بودم کلاس‌هايی را می‌پسنديديم که فضا برای نقد فراهم بود. حياط کلاس و دانشگاه به نقد، سخن و بيان نظرات متفاوت است و نبايد بترسيم که اساتيد ما سخنان متفاوتی را بيان ‌کنند.

رئيس دولت تدبير و اميد با تاکيد بر اينکه سخن متفاوت غير از سخن مغرضانه است اظهار داشت: خواهش می‌کنم سخت‌گيری نکنيد. سختگيری‌های بی‌مورد منجر به عدم تساهل و عدم تساهل منجر به رانده شدن افراد لايقی که بيان‌شان صريح است می‌شود. سخت‌گيری منجر به بالا آمدن تملق‌گويان می‌شود و نگذاريد در دانشگاه فضای تملق باز شود.

روحانی ادامه داد: من در جايی گفته بودم که دوست ندارم که جمعيت هشتاد ميليونی ايران به ۱۶۰ ميليون تبديل شود که هر فرد دو چهره داشته باشد. می‌خواهيم هشتاد ميليون، همان هشتاد ميليون بماند.

رئيس دولت يازدهم با يادآوری اينکه حکومت کردن بدون سعه صدر امکان پذير نيست، تصريح کرد: خواهش می‌کنم صبر پيدا کنيد و اجازه بدهيد افراد حرف‌شان را بزنند. به خاطر خرده اشکال، افراد بزرگ را کنار نگذاريم. همه اشتباه می‌کنند و بی‌جهت نبايد افراد را زير علامت سوال نبريم.

وی با اشاره به اينکه قصد داشته تا فردی را برای سمتی منصوب کند، خاطرنشان کرد: يک نفر عکسی را آورد و از ميان جمعيت يک نفر را نشان داد و گفت اين همان فردی است که می‌خواهيد منصوب کنيد. من گفتم از کجا استعداد داری که از ميان آن همه می‌گويی اين فرد همان است. گفت احتياط است که کنار بگذاريم. اين در حالی است که اساس دين در برائت است. اين‌ها جزو الفبای علوم اسلامی هستند. در يکی از مراکز مهم تصميم‌گيری و زمانی که می‌خواستيم فردی را برای دانشگاه منصوب کنيم، گفتند که اين کار را نکنيد و اين به مصلحت نيست. چطور آبروی افراد را می‌بريم و اسمش را گذاشته‌ايم دقت نظر. اين دقت نظر، تخريب يک مسلمان و بردن آبرو است و اگر سند و مدرک قابل اتکايی بود می‌توان به آن استناد کرد نه آنکه اتهام‌زنی کنيم.

رئيس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بيان اينکه تلاش دولت در يک سال گذشته اين بوده است که فضای دانشگاه‌ها از فضای امنيتی فاصله بگيرد تاکيد کرد: تلاش کرده‌ايم اگر فردی با دلايل ضعيف کنار گذاشته شد به سر کار و کلاس خود برگردد. تلاش بوده که در دانشگاه، فضا آرامش باشد ضمن آنکه همه گروه‌ها نقد و نظرات خودشان را داشته باشند. با اين مساله که اينجا دانشگاه است و نه باشگاه سياسی و اينجا محل فعاليت احزاب نيست.

روحانی با بيان اينکه حضور دانشجو و بيان نقدهايش فقط نبايد در خصوص مسائل سياسی باشد، ابراز داشت: محيط زيست، شرايط آب و هوايی، خشکسالی و کم‌آبی، صادرات و واردات، تعادل ميان استان‌ها و مسائل اقتصادی چطور؟ اگر در کشور ما از لحاظ محيط زيست مشکل داريم تنها دولت مسئول نيست. دانشگاه‌های ما هم مسئولند. اگر مشکل اقتصادی داريم دولت تنها مسئول نيست. بلکه دانشگاه‌های ما نيز مسئول هستند. بايد بگويم که دانشگاه فقط برای جذب افراد برای پاس کردن چند واحد و مدرک دادن نيست بلکه دانشگاه برای ساختن افراد مسئول و مشارکت‌جو است.

رئيس جمهور با يادآوری اينکه ما تنها از علمی فاصله می‌گيريم که با اخلاق فاصله داشته باشد عنوان کرد: ما به دنبال علم سلاح‌های کشتار جمعی، شيميايی و... نمی‌رويم. سعی ما در اين است که فعاليت‌مان در چارچوب اخلاق علمی باشد و دولت چقدر هزينه می‌دهد که فعاليت‌هايش در چارچوب اخلاق علمی باشد.

وی افزود: حق مجلس در استيضاح است ولی نمی‌توان تاسف خود را از اين که يک وزير عالم، اخلاقی، دانشمند و انقلابی را از دست داده‌ايم بيان نکنم. آيا وقتی آن همه از سوی شما برای من نامه نوشته می‌شود که دکتر فرجی دانا شايسته‌ترين فرد برای وزارت علوم است من با فشار اين و آن حاضر شوم که ايشان استعفا دهد؟ مگر اين با اخلاق و چارچوبی که قول آن را به مردم داده بودم انطباق دارد؟

رئيس دولت تدبير و اميد با اشاره به اينکه سال قبل نيز وزارت علوم دارای سرپرست بود گفت: در اين مدت اين وزارتخانه ۴ سرپرست و وزير را تجربه کرده است. ابتدا از آقای ميلی منفرد درخواست کردم تا اين مسئوليت را عهده‌دار شود که مجلس نپذيرفت. سپس دکتر توفيقی را انتخاب کرديم که از يمين و يسار به من فشار آمد که ايشان معرفی نشود و من برای آنکه کشور و دانشگاه در آرامش باشد سر تعظيم فرود آوردم. آقای دکتر فرجی دانا آمد و بورسيه مطرح شد. "و ما ادراک ما بورسيه". بايد به اخلاق علمی توجه کنيم. در صحبت اولی هم که با دکتر نجفی داشتم به ايشان بيان کردم که شما بايد مسئله بورسيه را دنبال کنيد.

روحانی اضافه کرد: خوشبختانه قدم‌های مهمی در اين يک سال گذشته از سوی مسئولان، دانشگاهيان و دانشجويان در عرصه علم و فناوری برداشته شده است.

رئيس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بيان اينکه دانشگاه‌ها در صورتی پيشرفت علمی می‌کنند که با دنيا متصل شوند و تعامل فقط در عرصه سياست خارجی نيست، اظهار داشت: سياست دولت تعامل با دنيا است. اقتصاد، محيط زيست و علم ما نيز بايد با دنيا ارتباط داشته باشد. ما به فکر ساخت يک شهرک بزرگ IT با يکی از کشورهای بزرگ هستيم. بايد بگويم که دنيای امروز دنيای رقابت است و اگر عقب افتاديم ديگر عقب افتاده‌ايم و حتی اين مساله می‌تواند استقلال ما را به خطر بيندازد.

وی ادامه داد: می‌گويند اگر اساتيدی به خارج بروند و اساتيدی از خارج بيايند ممکن است يک نفر از آنها جاسوس باشد. از اين بهانه‌گيری‌ها دست برداريد. اگر من در چيزی متخصص نباشم حداقل در امنيت ملی متخصص هستم. اساتيد ما بايد با مراکز علمی دنيا در تعامل باشند و بتوانند بروند و بيايند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016