چهارشنبه 16 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت خارجه ایران: به عملکرد احمد شهيد ترديد داريم

سخنگوی وزارت خارجه از برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای تا قبل از پايان هفته آينده خبر داد.

به گزارش ايسنا مرضيه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: تا قبل از پايان هفته آينده مذاکرات دوجانبه و چند جانبه بين ايران و اعضای ۱+۵ در وين برگزار می‌شود.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان درباره اين‌که آيا اظهارات حسن روحانی، رئيس جمهور کشورمان مبنی بر اينکه ايران و گروه ۱+۵ در مواضع اصولی اتفاق نظر دارند، با اظهارات پيشين وی مبنی بر کند بودن روند مذاکرات هسته‌ای در نيويورک پارادوکس و تناقضی وجود دارد، گفت: ما پارادوکس و تناقضی در اين مورد نمی‌بينيم.

وی ادامه داد: دو طرف تلاش دارند از طريق مذاکره راه‌حلی را برای اين بحران ساختگی پيدا کنند. اين بخش مشترک مذاکرات است. در عين حال پيشرفت‌ها کند است اما تفاهمی وجود دارد مبنی بر اينکه مذاکرات ادامه يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


افخم اضافه کرد: درک بهتری درباره موضوعات اختلافی نسبت به گذشته در حال پديد آمدن است و از اين بخش‌ها در عين حال که بخش‌های ديگر مهمی در حال گفت‌وگو است می‌توان به عنوان بخش‌های اشتراکی ياد کرد. بحث تناقض و پارادوکس نيست. اگر ديدگاه‌ها به هم نزديک باشد ديگر مذاکره با اين مفهوم معنايی ندارد.

افخم در ادامه در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخير احمد شهيد درباره ايران، گفت: ما اين گزارش را يکجانبه و به دور از واقعيات می‌بينيم و معتقد هستيم که اين گزارش بدون رعايت مقررات و وظايف مربوط به گزارشگران شورای حقوق بشر انجام گرفته است و فاقد وجاهت حقوقی لازم است و به نظر می‌رسد در تدوين اين گزارش اراده فراتر و خارج از سازوکارهای حقوق بشر و سازمان ملل دخيل بوده است.

وی ادامه داد: ما به عملکرد غيرمنصفانه و غيرعلمی گزارشگر به علت عدم رعايت اصول و موازين بين‌المللی ترديد داريم. گزارشگر ويژه با پايه گذاری روش‌های نادرست و غيرواقعی و غيرقانونی از جمله تحت عنوان حقيقت‌يابی، سفر به کشورهای اروپايی و انجام مصاحبه‌های جهت‌دار و پيش‌داوری نسبت به ادعاهای خود در موضع يک مدعی سياسی عليه جمهوری اسلامی ايران قرار گرفته‌ است و از شرح وظايف گزارشگر و مأمورين سازمان ملل تخلف جدی شده است.

به گزارش ايسنا، مرضيه افخم در پاسخ به سوالی درباره کمپين حمايت از توافق هسته‌ای اخير تعدادی از فيلمسازان مطرح کشورمان و واکنش‌های منفی به آن از سوی برخی، اظهار کرد: پوستری از سوی هنرمندان کشور در حمايت از روند مذاکرات هسته‌ای منتشر شده است. برخی از هنرمندان پيش از اين نيز در حمايت از مذاکرات اعلام آمادگی کرده بودند و ما از اين ايده کلی در چارچوب ديپلماسی عمومی استقبال کرديم.

وی ادامه داد: همان طور که مشاهده کرديد وزارت امور خارجه اطلاعيه‌ای در اين زمينه صادر و مراتب قدردانی خود را اعلام کرد.

افخم تأکيد کرد با توجه به اينکه اين فيلمسازان از چهره‌های شناخته شده در خارج از کشور هستند اقدام آنها با هدف تأثيرگذاری بر مخاطبان خارجی مورد حمايت است. ما پاسخ‌هايی در اين رابطه دريافت کرده‌ايم و معتقديم اقدام موثری در بيرون از کشور در رابطه با مذاکرات هسته‌ای بوده است. هرچند که در داخل برخی از اين اقدام برداشت ديگری داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با ترديدهايی که نسبت به موضع وزارت امور خارجه در رابطه با بحث هسته‌ای مطرح می‌شود، اظهار کرد: مواضع تيم هسته‌ای کاملا روشن و مشخص است و بر اساس خطوط قرمز تعيين شده حرکت می‌کند. حرکت و فعاليت هنرمندان و اقشار مختلف در حمايت از مذاکرات و توافق هسته‌ای در جای خود حرکتی مثبت است و آن را قابل قدردانی می‌دانيم.

وی در پاسخ به اين‌که اين پوستر از طرف وزارت امور خارجه طراحی شده است، گفت: گروه‌هايی در حوزه ديپلماسی عمومی فعاليت دارند که در حوزه هنرمندان نيز ما از اين گروه‌ها و افراد و فعاليت در زمينه حمايت از مذاکرات هسته‌ای استقابل کرديم.

افخم درباره نقش ترکيه در تحولات عراق و حمايت از تروريست‌ها، گفت: در اين رابطه آقای ظريف با همتای ترک خود که همزمان با مصوبه مجلس ترکيه برای ورود به حملات نظامی عليه تروريست بود گفت‌وگو کردند و نگرانی خود را نسبت به هر اقدامی که شرايط منطقه را پيچيده‌تر کند بيان کردند و ما اعلام کرديم که ترک‌ها بايد با تحولات منطقه مسئولانه برخورد کنند. نگرانی‌های ما نسبت به برخی اقدامات در شرايط کنونی وجود دارد و ما اميدواريم کشورها هوشمندانه و واقع‌بينانه برخورد کنند تا تروريست به سمت اهداف مقطعی و کوتاه مدت و منافع موردی کشورها هدايت نشود.

وی درباره مذاکرات هسته‌ای و ادامه آن طی روزهای آينده، اظهار کرد: گفت‌وگوها و هماهنگی‌ها در حال انجام است تا مذاکرات به زودی از سر گرفته شود و فکر می‌کنم تا قبل از پايان هفته آينده مذاکرات دوجانبه و چندجانبه‌ای را در وين پايتخت اتريش داشته باشيم.

افخم از بيان زمان دقيق اين مذاکرات خودداری کرد و گفت: به محض اطلاع دقيق و به محض مشخص شدن زمان مذاکرات آن را اعلام می‌کنيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با سفر هیأتی از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به ايران و مذاکره در رابطه با مسائل باقيمانده گفت: مذاکرات ميان ايران و آژانس از روز سه شنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و هنوز اطلاع قطعی از نتيجه مذاکرات در دست نيست و بايد اجازه دهيم تا کار به اتمام برسد.

وی ادامه داد: ايران بر اساس توافق با آژانس نسبت به همکاری و پايبندی به تفاهمش با آژانس که تاکنون چند گام از آن طراحی و انجام شده است پايبند می‌باشد و نسبت به تداوم اين روند و همکاری شفاف تأکيد داريم.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه وزارت امور خارجه چه اقدام عملی را در مقابله با داعش و محکوميت اقدامات آن انجام داده است، گفت: ما همواره اعلام کرده‌ايم بايد نسبت به حاکميت ملی و احترام به موازين بين‌المللی در هر عملياتی عليه تروريسم با دقت برخورد شود و اگر کشورها درخواستی از ايران برای کمک داشته باشند ما آن را بررسی و در زمينه‌های مختلف کمک خواهيم کرد؛ اين سياست کلی ايران است و متناسب با روند تحولات به ارائه کمک و مشاوره می‌پردازيم.

وی در رابطه با درخواست سوريه از ايران برای کمک به خارج کردن تروريست‌ها از کوبانی، گفت: تا الان از طرف سوريه درخواست کمک صورت نگرفت است.

وی ادامه داد: ما تأکيد داريم کشورها حاکميت و استقلالشان مورد توجه قرار گيرد. چرا که بدون توجه به اين اصل نه تنها دستاوردی نخواهيم داشت بلکه آسيب جدی به مقررات بين‌المللی وارد می‌شود. در اين رابطه حتی مشاهده کرده‌ايم برخی حقوقدانان مطرح نسبت به تغيير قواعد حقوقی بين‌المللی در تحولات اخير ابراز نگرانی جدی داشته‌اند.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی درباره سفر رجب طيب اردوغان به تهران، گفت: اين سفر در حال برنامه‌ريزی است و هر وقت برنامه‌ريزی آن قطعی شود اطلاع‌رسانی می‌کنيم.

افخم درباره انتقاداتی که به صحبت‌های وزارت امور خارجه در شورای روابط خارجی آمريکا در سفر به نيويورک در چند روز اخيرشاهد هستيم، اظهار کرد: در اين رابطه بايد توضيحاتی را ارائه دهم.

وی با انتقاد از برخی از رسانه‌ها در انتشار غيردقيق اظهارات آقای ظريف، تصريح کرد: متن سخنرانی وزير امور خارجه کشورمان در شورای روابط خارجی در سايت اين شورا به طور دقيق قرار گرفته است و کسانی که می‌خواهند در اين رابطه اطلاع دقيق کسب کنند می‌توانند به اين سايت مراجعه کنند.

وی همچنين به انتشار ترجمه نادرست اين سخنان تصريح کرد: متأسفانه در انتشار اين سخنان به طور سليقه‌ای برخورد شده و تنها چند جمله از مجموعه صحبت‌های ايشان انتخاب شده است که آن هم به درستی ترجمه نشده بود. برای کسانی که می‌خواهند برداشت‌های خود را از اين صحبت‌ها ارائه کنند توضيحی نمی‌توان داشت و کسانی که اين بحث را ادامه می‌دهند هم مبنای صحبت‌هايشان همان ترجمه غلط است.

وی تأکيد کرد: نگاه ما در بحث هسته‌ای بايد منافع محور باشد و اين موضوعی ترديدناپذير است و پرداختن به اين موضوع از جهت منافع حزبی و گروهی مردود است. موضوع هسته‌ای از طرف همه اعضای تيم مذاکره کننده و مسئولان کشور به دقت دنبال می‌شود که آسيبی به مذاکرات وارد نشود و اميدواريم دوستانی که به اين بحث‌ها می‌پردازند بيش از پيش منافع ملی را در نظر بگيرند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016