پنجشنبه 17 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

درگیری سنگین در کوبانی همزمان با هشدار آمریکا

پیکارجویان گروه دولت اسلامی بار دیگر برای پیشروی به سوی مرکز شهر کوبانی در سوریه نبردها را شدت داده اند و همزمان آمریکا هشدار داده که حملات هوایی به تنهایی ممکن است برای نجات شهر کافی نباشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ یک رهبر کردها در کوبانی به خبرگزاری رویترز گفت که پیکارجویان داعش در میان نبردهای سنگین وارد بخش هایی از شهر شده اند.

یک سخنگوی پنتاگون هم گفت که واقعیت این است که "شهرها و روستاها - شاید هم کوبانی - توسط داعش اشغال شود."

همزمان به نظر می رسد که آمریکا در مورد طرح پیشنهادی ترکیه برای ایجاد یک ناحیه حفاظتی (ضربه گیر) یا ناحیه ای امن در طول مرز با متحدانش اختلاف داشته باشد.

سه هفته نبرد بر سر کوبانی باعث مرگ حدود ۴۰۰ نفر و بیجا شدن ۱۶۰ هزار نفر سوری شده که از مرز به ترکیه گریخته اند.

آسیه عبدالله از رهبران حزب دموکراتیک کردستان در کوبانی که نماینده کردهای سوریه است گفت: "امشب داعش با سلاح های سنگین از جمله تانک وارد دو محله شده. احتمال مرگ غیرنظامیان به خاطر نبردهای شدید وجود دارد."

یک مقام دیگر در این شهر گفت که داعش بعضی ساختمان ها را در شرق شهر اشغال کرده و زد و خوردهای شدیدی با نیروهای مقاومت کرد جریان دارد.

دیده بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است گفت که نیروهای داعش چهارشنبه عصر حدود ۱۰۰ متر به سوی مرکز شهر پیشروی کرده اند.

این گروه افزود که داعش درحال آوردن نیروی تقویتی از پایگاهش در استان رقه است.

دریاسالار جان کربی سخنگوی پنتاگون وزارت دفاع آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت:‌ "حملات هوایی به تنهایی برای این کافی نیست. این حملات کوبانی را نجات نخواهد داد. ما این را می دانیم."

آمریکا درحال آموزش شورشیان میانه روی سوریه در پایگاهی در عربستان سعودی است اما آماده شدن این نیروها برای نبرد ماه ها طول می کشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا شهرهای سوریه به دست داعش سقوط خواهد کرد گفت: "باید خودمان را برای این واقعیت که سایر شهرها و روستاها - شاید هم کوبانی - توسط داعش اشغال می شود آماده کنیم."

پیشتر جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت که آمریکا عمیقا نگران مردم کوبانی است.

اما او افزود:‌ "تماشای این خشونت ها هولناک است، اما مهم است اهداف استراتژیک آمریکا را به یاد داشته باشیم" و افزود که این هدف شامل محروم کردن مراکز فرماندهی داعش و زیرساخت های لازم برای انجام حملات است.

ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به شبکه ای بی سی گفت که داعش "زرنگ تر شده است."

او گفت:‌ "ما هر وقت توانسته ایم آنها را زده ایم. آنها پرچم بالا نمی گیرند و مثل قبل با کاروان های بزرگ جابجا نمی شود. ستادهایی ایجاد نمی کنند که قابل رویت یا شناسایی باشد."

فرماندهی مرکزی آمریکا گفت که شش حمله هوایی علیه اهدافی در جنوب و جنوب غربی کوبانی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه انجام شده است. این مرکز گفت که یک نفربر زرهی، چهار وسیله نقلیه مسلح و دو توپخانه داعش منهدم شده است.

فشار بر ترکیه

ترکیه همچنان زیر فشار شدیدی برای کمک بیشتر به نیروهای کرد در کوبانی است.

مرال دنیس بستاس یک سیاستمدار ارشد کرد در ترکیه در مصاحبه با بی بی سی خواستار "مجرایی امن برای کردها جهت رساندن سلاح و کمک انساندوستانه به کوبانی شد."

در دو روز گذشته دست کم ۱۹ نفر در اعتراضات کردها علیه دولت ترکیه کشته شده اند.

کردها از اینکه ترکیه مانع عبور جنگجویان کرد از مرز برای نبرد با داعش شده خشمگین هستند.

پارلمان ترکیه هفته پیش اقدام نظامی علیه این گروه جهادی در عراق و سوریه را تصویب کرد اما تاکنون علیه این گروه اقدامی نکرده است.

ترکیه قبلا گفته بود که شرط دخالت بیشتر این کشور علیه داعش، کمک آمریکا به ساقط کردن بشار اسد است.

ترکیه اصرار می ورزد که یک ناحیه حفاظتی در آنسوی مرز ترکیه در سوریه ایجاد شود و در آن منطقه پرواز ممنوع اعلام شود تا پناهجویان به راحتی جابجا شوند.

فرانسه روز چهارشنبه از این ایده حمایت کرد و فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا هم گفت درحال بررسی آن است.

با این حال جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: "این چیزی نیست که درحال حاضر درحال بررسی آن باشیم."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016