پنجشنبه 17 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پاسخ‌های جواد لاريجانی به گزارش احمد شهيد

ایسنا ـ دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با انتقاد از بند بند گزارش اخير گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ايران گفت: تعيين گزارشگر ويژه برای ايران هيچ توجيهی ندارد و غيرقانونی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از واحد مرکزی خبر محمدجواد لاريجانی درباره گزارش ۲۸ صفحه‌ای احمد شهيد افزود: اين گزارش در يک زنجيره‌ای از گزارش‌های سازمان ملل و دولت‌های مختلف اروپايی و شورای حقوق بشر، ضد جمهوری اسلامی ايران تنظيم شده است و چون در آينده ای نزديک بايد شورای حقوق بشر تشکيل شود و يکی از دستور کارهای اين شورا رسيدگی دوره‌ای به مسائل حقوق بشر ايران است فکر می‌کنم که آن‌ها با اين گزارش خواسته اند جو سياسی خاصی را به اين شورا القا کنند.

وی گفت: البته ما با گزارشگری هيچ مشکل ماهيتی نداريم اما به رفتار و کردار احمد شهيد اشکالات کاملاً دقيق، حرفه‌ای و فنی داريم.

وی با بيان اين‌که «در نامه ای به سازمان ملل اشکالات حرفه‌ای مان را در شش بند اعلام کرديم» افزود: اشکال نخست اين است که تعيين گزارشگر ويژه برای ايران توجيه می‌خواهد؛ با چه توجيهی برای ايران گزارشگر منصوب شده است؟

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه گفت: به هر صورت اگر مقصود، دموکراسی بزرگ ايران در منطقه است که شما بايد کشورهای اطراف را نگاه کنيد تا ببينيد از نظر ماهيت دموکراسی کدام يک به اين جمهوری اسلام ايران شباهت دارند.

وی گفت: از نظر من چنين دموکراسی بزرگی در ايران بايد تقدير شود و به گزارشگر نياز ندارد.

وی افزود: اگر رکورد حقوق بشری مد نظر باشد همين ماه گذشته ديديم که پليس يک سياهپوست بيچاره را در آمريکا زد و مقابل دوربين با کمال گردن کلفتی ايستاد تا جان داد و گفت کار اين سگ تمام شد.

لاريجانی گفت: اين نمونه است که در پی آن تظاهرات بزرگی هم برگزار شد.

وی افزود: آيا اين مثال ها کفايت نمی کند که گزارشگری ويژه در آمريکا بگمارند؟ رکورد دولت انگليس و اروپايی ها در نژاد پرستی و اسلام هراسی هم همين طور است.

وی گفت: در منطقه، کشورهايی هستند که مردمشان برای دادن يک رأی کشته می شوند و سابقه هيچ گونه دموکراسی ندارند اما چون نوکران آمريکا و دوستان آنها هستند هيچ مشکلی ندارند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه افزود: بنابراين تعيين گزارشگر ويژه برای ايران توجيهی ندارد و چون توجيهی ندارد غيرقانونی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: اشکال دوم ما به بی طرفی گزارشگری است؛ گزارشگر ممکن است با ايران خوب نباشد اما نبايد نقش يک هنرپيشه رسانه ای را ضد کشور ايران بازی کند.

وی افزود: احمد شهيد از يک برنامه تلويزيونی به ديگر برنامه فارسی زبان می رود و عليه جمهوری اسلامی ايران همان حرف هايی را می زند که تروريست ها و ديگر مخالفان نظام می زنند.

لاريجانی گفت: اينکه در شأن گزارشگر نيست که بيايد به نام سازمان ملل بيانيه هايی را صادر کنند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه افزود: وقتی اين موضوع مورد اعتراض قرار گرفت، وی وبسايت شخصی خود را فعال کرد؛ شايد اگر او در اين باره مختصری حرفه ای عمل می کرد و دندان روی جگر می گذاشت تا دوره مسئوليتش تمام شود بعد هر ناسزايی دلش می خواست می داد.

وی گفت: البته ما از شنيدن ناسزا از جانب غربی ها گوشمان پر است منتها به عنوان گزارشگر سازمان ملل حتماً اين کارها خلاف وضعی است که بايد باشد و اين تخلف آشکار است.

وی افزود: اشکال سوم ما به اين گزارش به متدولوژی اين گزارشگر در تهيه گزارش هاست زيرا وی هيچ روشی برای غربال کردن گزارش ها ندارد.

لاريجانی گفت: او وصله پينه می کند؛ داخل سايت های خبری می رود، افرادی را می بيند و گزارش هايی را سر هم می کند؛ اين‌که گزارش نيست.

وی افزود: اين کار را هر کسی پای اينترنت بنشيند با مختصری وقت تهيه می‌کند.

وی گفت: احمد شهيد بايد بگويد گزارش ها را چگونه غربال می کند؟ بنابراين گزارش او مانند گزارش های بازاری است که عليه ما پيدا می شود و ضد هر کشور بزرگی ممکن است گزارش‌های منفی باشد.

لاريجانی در تشريح ايراد چهارم گزارش احمد شهيد که به کلی از تروريست‌ها دفاع کرده است افزود: همه افرادی که به جرم تروريست در ايران دستگير يا مجازات شده‌اند در گزارش احمد شهيد به عنوان مدافعان حقوق بشر مطرح شده اند؛ اين گونه اظهار نظر پيگرد قانونی دارد يعنی مطابق مصوبات سازمان ملل هيچ نهادی نمی تواند از تروريسم دفاع کند.

وی افزود: احمد شهيد به عنوان گزارشگر سازمان ملل از تروريست هايی که آدم کشته اند و در حال ترور دستگير شده‌اند در حالی که خانه‌های آن‌ها پر از آر پی جی و مسلسل است دفاع می کند و آنها را مدافع حقوق بشر می داند؛ نمی دانم چطور مدافع حقوق بشری است که با آر پی جی از حقوق بشر دفاع می کند؟

وی گفت: اشکال ديگر من به اين گزارش اين است که گزارشگر بايد گزارش دهد نه اينکه پرونده سازی کند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه افزود: اين‌که به طور مثال افرادی به ترکيه، استانبول، برلين، پاريس و لندن دعوت شوند و پول سفرشان را هم بگيرند و يک هفته هم اقامت داشته باشند، بيايند مطالبی به او بگويند و بعد اعلام کند با اين افراد مصاحبه کرده است و گزارش های آنها را قوی بداند کاملاً غيرفنی و غير واقعی است.

وی گفت: او نمی گويد اين گزارش‌ها را چه کسی داده است فقط می‌گويد خانمی به من گفت که در زندان شلاق خورده و شکنجه شده است؛ حالا اين خانم کيست و در چه زندانی بوده است؟ چيزی درباره آن نمی‌گويد.

وی افزود: در قوانين ما شکنجه ممنوع است و اگر دستگاه قضايی آن را کشف کند که در زندان شکنجه بوده است همه را مجازات می‌کند.

لاريجانی در اين حال گفت: بی‌ترديد احمد شهيد درحال پرونده‌سازی ضد جمهوری اسلامی ايران است.

وی در تشريح اشکال ششم اين گزارش که و توهين وی به مقدسات دينی اسلام گفت: او حق ندارد قوانين اسلام را تحقير کند و بگويد اين قوانين، عقب افتاده، بربری و خشن است؛ او بايد گزارش کند و تنها بگويد قصاص در ايران صورت می‌گيرد و حق اظهار نظر ندارد.

وی افزود: او بايد بگويد کجای قصاص با تعهدات بين المللی ما مخالف است؟ اينکه وی اسلام را دوست ندارد به گزارشگری مرتبط نيست.

لاريجانی گفت: او بايد بگويد وقتی ما يک کسی را که در حين حمل ۵۰ تن ترياک دستگير و به اعدام محکوم شده، کجايش مخالف مقررات حقوق بشری است؟

وی افزود: ما هم اعدام را دوست نداريم اما بايد بگويد تخلف ما چيست؟

وی گفت: احمد شهيد می‌گويد توهين به انبياء مهم نيست؛ اين‌که مهم است يا نيست وظيفه او نيست؛ مگر او صاحب فتوا و مرجع تقليد است؟ اينها انحرافات بسيار بد از گزارشگری است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه گفت: آقای احمد شهيد به عنوان گزارشگر ويژه سازمان ملل به تبليغاتچی VOA تبديل شده است.

وی افزود: ما دلايل روشن و قطعی خود را درباره گزارش های احمدشهيد ارائه کرده ايم و هيئت های ما در مذاکرات خود بارها اشکالات خود را به اين گزارش کرده اند.

وی افزود: درباره گزارشی که احمدشهيد اخيرا منتشر کرد قضات برجسته و نهادهای زير نظر ستاد حقوق بشر پاسخ داده اند اما او نمی تواند جواب استدلالات ما را بدهد .

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه افزود: مثلا وی در بندی از گزارشش ادعا کرده که در ايران، ازدواج اجباری صورت می‌گيرد و ما زنان را به ازدواج مجبور می‌کنيم. طبيعتا ملت ايران می دانند که زنان ايرانی، قابل اجبار به ازدواج نيستند و اصلا فرهنگ زن ايرانی امروز اينگونه نيست. البته شايد پدر و مادر خانواده‌ای مشکلاتی داشته باشند.

وی گفت: مثلا در آمريکا کسی چند زن را برای مدت ۱۲ سال در زير زمين خانه‌اش نگه داشته و از نظر ما اين تخلفی است که بايد پيگيری شود و برای اينگونه تخلفات بايد گزارشگر تعيين کنند.

وی افزود: پس ازدواج اجباری چيز عجيبی است و اگر شما به ايرانی‌ها بگوييد تعجب می‌کنند که آيا واقعا امکان دارد ما دختری را به ازدواج مجبور کنيم؟

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه گفت: احمد شهيد در جای ديگری از گزارشش ادعا کرده است که ما افرادی را به خاطر بيان مطلبی، زندان انداخته و اعدام کرده‌ايم اما او نمی‌گويد ما چه کسی را و به خاطر بيان چه مطلبی اعدام کرده‌ايم. بيان مطلب يک فعل است و در همه جای دنيا شما نمی‌توانيد هر مطلبی را بيان کنيد.

وی گفت: الان شما در داخل روزنامه های انگليس اگر مطلبی عليه ملکه بنويسيد که توهين باشد بلافاصله جريمه می‌کنند ؛ زندان می‌اندازند و روزنامه را تعطيل می‌کنند همانگونه که چند ماه پيش اين اتفاق افتاد. هر فعلی طبق قوانين کشور يک مسئله ای دارد اما هيچ کسی به خاطر آزادی بيان و گفتن مطلبی عليه دولت اعدام نشده است و اين‌گونه اظهار نظرها عجيب است. ما در سيستم قضايی که مسئول دادگاه‌های‌مان هستيم سابقه چنين چيزی را نداريم .

وی در ادامه به پرونده قصاص ريحانه جباری اشاره کرد و گفت: ما نمی‌دانيم تخلف حقوق بشری جمهوری اسلامی ايران در اين پرونده کجاست؟ آقای احمدشهيد به عنوان گزارشگر حرفه‌ای بايد به ما توضيح دهد. يک دختر خانمی به قتل آقايی متهم شده، دادگاه رفته و در دادگاه بدوی و دادگاه عالی و ديوان عالی کشور چندين قاضی حکم قصاص داده‌اند با وجودی که او وکيل مدافع هم داشته است. حکومت علاقه ندارد قصاص اجرا شود و علاقه حکومت براساس دين مبين اسلام، عفو است اما حق خصوصی اوليای دم محسوب می‌شود .

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه افزود: احمدشهيد بايد بگويد کجای کار ما اشکال دارد، او می گويد" ما احتمال می دهيم که اين خانم در معرض تهديد جنسی بوده و در دفاع از خودش مرتکب قتل شده است" ؛ آيا اين احتمال کفايت می‌کند؟ اين خانم در دادگاه از خود دفاع کرده ، وکيل هم داشته اما قاضی نپذيرفته است و ما نمی‌فهميم اين جوسازی‌ها برای چيست؟

وی گفت: اگر اين حرف‌ها را راديو آمريکا و انگليسی ها و صهيونيست‌ها می‌گفتند تعجب نمی‌کرديم؛ چرا که کار آن‌ها پروپاگانداست؛ اما کسی که عنوان پرطمطراق گزارشگر ويژه سازمان ملل را با خود حمل می‌کند نبايد در حد تبليغاتچی VOA کار کند و به نظرم طرح اين مطالب در اين گزارش ، سطح گزارش را نازل کرده است.

وی افزود: البته جمهوری اسلامی ايران در پيشبرد مقاصد بسيار مهمش ترديدی ندارد و ملت ما پس از انقلاب بنای يک نظام مدنی سياسی را براساس فکر اسلامی گذاشته که عملا بزرگترين دموکراسی منطقه را تشکيل داده است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه گفت: ما در مقابل اين اتهامات پاسخ‌های دقيق، حرفه‌ای و منطقی داريم و پاسخ‌های‌مان را به بهترين بيان ارائه می‌کنيم و هيچ تزلزلی در مشی ما ايجاد نخواهد شد؛ چراکه ما مسلما اين گزارش را بسيار مندک، سطح پايين و رسوا می‌دانيم.

وی خطاب به احمدشهيد گزارشگر ويژه سازمان ملل گفت: بهتر است وی هرچه زودتر استعفا دهد زيرا کارنامه بدی از خود به عنوان گزارشگر سازمان ملل به جای گذاشته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که احمد شهيد با چه انگيزه ای از بهائيت در گزارش‌های خود دفاع می کند؟ افزود: با بهايی ها در ايران براساس تعهد و قرارداد شهروندی برخورد می‌شود.

لاريجانی گفت: اين‌ها از جهات مالی افراد متمولی هستند و در کشور کارخانه و فعاليت مالی دارند و تا از قوانين جمهوری اسلامی تخلف نکنند زير پوشش امنيت جمهوری اسلامی ايران هستند.

وی افزود: بطبع قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران، اديان رسمی را در کشور احصاء کرده است و اين‌ها جزو اديان رسمی کشور نيستند، منتها فعاليت‌های مربوط به شهروندی آن‌ها مطابق قانون منعی ندارد و انجام می‌شود و جمهوری اسلامی ايران از افرادی که متعهد به قوانين شهروندی باشند حفاظت می‌کند. اگر فردی تخلف کند هيچ ربطی به شيعه، سنی و غيره ندارد.

وی افزود: يکی از تخلفات مهم، تشکيل فرقه است؛ فرقه يعنی تشکلی که افراد می توانند با اختيارشان وارد شوند اما نمی‌توانند خروج پيدا کنند و اگر از آن فرقه ، تشکل و يا کلوپ خارج شوند مورد انواع مختلف فشارها مانند محروميت از ارث و حتی تهديد به قتل قرار می‌گيرند.

لاريجانی گفت: ما اکنون پرونده‌هايی داريم که افرادی شکايت کردند و گفته‌اند که ما از فرقه بهائيت يا از فرق ديگر خارج شده‌ايم و ديگر نمی‌خواهيم اين فرقه را داشته باشيم اما بلايی بر سر اين‌ها آورده‌اند که روزگارشان را سياه کرده است. اين‌گونه تشکل حتی اگر پايه اش مذهب شيعه اثنی عشری باشد خلاف قانون است. من فکر می کنم که رئيس‌جمهور آمريکا که حداقل سالی دو بار از اين گروه حمايت می‌کند و دبيرکل سازمان ملل حداقل هر دو ماه يکبار يک سری به اين خمره می‌زند و اظهار محبتی به اين‌ها می‌کند برای بهائيهای کشور ما خيلی بد است و به نظرم اينها بايد تقاضا کنند که اين حرفها را نزنند چرا که مسئولان انگليس، امريکا و اروپا در ايران خيلی منفورند و وقتی آنها از بهائيت تعريف می‌کنند مردم شک می‌کنند که حتما يک مشکلی در اينها بايد باشد که اين طور است. طبيعتاً اين امور بر مردم ما پنهان نيست.

وی گفت: به نظرم غربی‌ها بايد بدانند که امنيت ما به اندازه امنيت خودشان هم مهم است؛ آمريکايی ها به بهانه امنيت خودشان دنيا را به آتش کشيدند و صدها هزار نفر را در افغانستان، عراق، سوريه و جاهای ديگر به قتل رساندند؛ مگر امنيت کشور ما کمتر از کشور آنهاست؟ برای امنيت خودمان اجازه نمی ‌هيم از اين عناوين سوءاستفاده شود و از شهروندان خود مطابق ضوابط حفاظت می‌کنيم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اين‌که آيا تاکنون با احمد شهيد مواجه شده ايد يا نه؟ به مزاح گفت: من اين توفيق بسيار عالی را نداشتم که وی را در گفت‌وگويی زيارت کنم منتها در جلسات مختلف باهم جر و بحث‌های فراوان داشته‌ايم.: البته معاونان و همکاران من در نهادهای مختلف زير نظر ستاد حقوق بشر جلساتی را در سازمان ملل با او داشته اند اما من ظاهراً از اين توفيق عظيم محروم بودم.

لاريجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اين‌که چه توصيه‌ای به احمد شهيد داريد؟، گفت: توصيه اکيد من اين است که از اين سمت استعفا کند چون کارنامه وی به عنوان گزارشگر از لحاظ حرفه‌ای بد است و مسئله دفاعش از تروريسم قابل پيگرد قانونی است و ما نمی‌توانيم از اين مسئله به اين راحتی عبور کنيم. پيش از اين‌که بيش از اين رکورد کاری خود و سازمان ملل را خراب کند از اين شغل استعفا کند؛ ظاهراً به درد اين کار نمی‌خورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016