پنجشنبه 17 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سکون دلار پس از ۴۰ روز

ديروز قيمت دلار در بازار پس از ۴۰ روز نوسان‌های مثبت و منفی، وضعيت بدون نوسانی را سپری کرد تا بهای اين ارز در سطح نرخ روز سه‌شنبه ساکن بماند. اما قيمت سکه تحت‌تاثير رشد اخير نرخ اونس، به يک کانال بالاتر صعود کرد و با ۵ هزار تومان افزايش از کانال ۹۳۰ هزار تومان به کانال ۹۴۰ هزار تومانی وارد شد. بانک مرکزی نيز برای سومين روز متوالی نرخ رسمی دلار را يک ريال کاهش داد.

دومين روز افزايشی سکه

روز چهارشنبه هر سکه بهار آزادی به بهای ۹۴۰ هزار تومان در بازار معامله شد که افزايشی ۵ هزار تومانی در مقايسه با روز پيشين داشت. اين جهش قيمتی در حالی صورت گرفته که قيمت سکه در ۲۵ روز گذشته پايين‌تر از ۹۴۰ هزار تومان و عمدتا در دو کانال ۹۲۰ هزار تومان و ۹۳۰ هزار تومان قرار داشت. بهای سکه در روزهای اخير بيشتر تحت‌تاثير اونس جهانی بوده و شاخص بازار ارز به دليل نوسانات محدود تاثير چندانی بر قيمت سکه نداشته است. بهای اونس که در روز جمعه به زيرمرز روانی ۱۲۰۰ دلار سقوط کرده بود، در هفته جاری با ۵/۲ درصد افزايش به ۱۲۱۷ دلار رسيد و قيمت سکه به تبع آن در بازارهای داخلی در دو روز گذشته حدود ۴/۱ درصد و ۱۳ هزار تومان افزايش پيدا کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين در حالی است که «ارزش ذاتی» اين فلز همچنان با «بهای بازاری» سکه اختلاف دارد و مطابق روال يک هفته اخير قيمت سکه «حباب مثبت» داشته است. محاسبات «دنيای اقتصاد» نشان می‌دهد روز گذشته ارزش ذاتی سکه ۹۳۵ هزار تومان بود و اختلافی ۵ هزار تومانی با نرخ بازار داشت. با اين حال در روزهای اخير کمی از حباب مثبت قيمتی سکه کاسته شده و از ۱۶ هزار تومان در ابتدای هفته به ۵ هزار تومان رسيده است. البته روز گذشته بين فروشندگان درباره نرخ فروش سکه توافق چندانی وجود نداشت ولی در مجموع، کف قيمت سکه در بازار ۹۳۸ هزار تومان و سقف قيمتی حدود ۹۴۰ هزار تومان بود که نرخ غالب بازار نيز در همين سطح ۹۴۰ هزار تومان قرار داشت.

ثبات قيمتی پس از ۴۰ روز

روز چهارشنبه دلار، نرخ روز سه‌شنبه خود را حفظ کرد. در اين روز دلار معاملات خود را با ۳۲۴۵ تومان آغاز کرد. به اين ترتيب قيمت اين ارز در شروع بازار نيز با نرخ روز سه‌شنبه تفاوتی نداشت. در ادامه بهای اين ارز تنها با نوسانات يک يا دو تومانی مواجه شد و سرانجام در ساعات انتهايی بازار شاخص بازار ارز با همان نرخ ۳۲۴۵ تومان به کار خود پايان داد. به اين ترتيب دلار پس از گذشت حدود ۴۰ روز نوسانی را نسبت به روز قبل تجربه نکرد و نرخ روز گذشته خود را حفظ کرد. آخرين بار دلار در روز ۵ شهريورماه قيمت روز قبل خود را حفظ کرده بود، اما پس از اين تاريخ نرخ دلار بازار همواره نسبت به روز قبل خود با تغييراتی مواجه بوده است.

با کاهش نوسانات دلار از ابتدای هفته جاری ديروز قيمت اين ارز در سطح قيمت روز سه‌شنبه باقی ماند و شدت نوسان‌های آن نيز کاملا محدود شد. بهای دلار از ابتدای هفته جاری بين دو نرخ ۳۲۴۰ تومان و ۳۲۴۵ تومان قرار داشته است. به اين ترتيب دلالانی که در هفته‌های گذشته از طريق نوسانات روزمره کسب سود می‌کردند، از نوسانات محدود اين روزهای دلار ناراضی هستند. اين در حالی است که عده‌ای از تحليلگران بازار عنوان می‌کنند با آغاز بازگشت زائران از امروز (پنج‌شنبه) و بازگشت بخشی از ارز آنها، عامل ديگری برای حفظ ثبات بازار اضافه خواهد شد. همچنين روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را ۲۶ هزار و ۶۷۵ ريال اعلام کرد که کاهشی يک ريالی نسبت به روز سه‌شنبه داشت. به اين ترتيب بانک مرکزی برای سومين روز متوالی نرخ رسمی دلار را کاهش داد.

افزايش نرخ خريد فعالان غيررسمی

روز گذشته نرخ خريد دلالان بار ديگر از نرخ خريد صرافی‌ها فاصله گرفت، درحالی‌که روز سه‌شنبه اختلاف نرخ خريد بين فعالان رسمی و غير‌رسمی به حدود ۵ تومان رسيده بود، روز گذشته نرخ خريد فعالان غيررسمی کمی بالا رفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016