شنبه 19 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کشورهای عربی در حال بررسی اعزام نيروی زمينی به سوريه

خبرگزاری فرانسه نوشت پيش بينی می شود ۴ کشور جنوب خليج فارس نيروی زمينی گسترده ای به خاک سوريه اعزام نکنند بلکه تنها واحدهای کوچکی از نيروهای ويژه زمينی اماراتی و قطر و احتمالا عربستان سعودی به سوريه بروند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تعدادی از کارشناسان گفته اند شماری از کشورهای جنوب خليج فارس در فکر اعزام نيروی زمينی به سوريه هستند.

به گزارش عصرايران، در حال حاضر شماری از کشورهای غربی و عربی با تشکيل ائتلاف نظامی، از طريق جنگنده ها و حملات موشکی، مواضع گروه افراط گرای اسلامی داعش در سوريه و عراق را بمباران می کنند.

در اين ميان اين کشورها، ۴ کشور جنوب خليج فارس شامل امارات، قطر، عربستان سعودی و بحرين حضور دارند. اين در حالی است که قبل از اين، ۴ کشور به طور غيررسمی از فعاليت های داعش در عراق و سوريه حمايت می کردند.

هم اکنون درباره ماهيت و چرايی مشارکت کشورهای جنوب خليج فارس در ائتلاف ضدداعش مطرح شده است. برخی می گويند کشورهای جنوب خليج به دنبال بهره برداری از اين ائتلاف برای حمله به نيروی ارتش سوريه هستند.

همزمان پيشنهاد آنکارا برای ايجاد منطقه امن در خاک سوريه و در نوار مرزی ترکيه باعث شده اين حدس و گمان ها بيشر شود. آمريکا گفته است اين پيشنهاد هم اکنون مطرح نيست اما فرانسه به طور جدی از اين پيشنهاد اعلام حمايت کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کارشناسانی نوشت: ارتقای سطح مشارکت کشورهای عربی حاضر در ائتلاف ضدداعش از نيروی هوايی صرف به اعزام واحدهای ويژه نيروی زمينی امکان پذير است. با اين حال اين کشورها در حال بررسی اين موضوع هستند که در مقابل اعزام نيروی زمينی به سوريه، چه چيزی دريافت می کنند. علاوه بر اين، آنها از واکنش ايران به اين مسئله نگرانی دارند.

"ماتيو گويدير" استاد بررسی های خاورميانه ای در دانشگاه تولز فرانسه گفت: تصميم کشورهای جنوب خليج فارس برای اعزام نيروی زمينی به سوريه در درجه اول به تصميم ترکيه برای دخالت زمينی در سوريه مرتبط است.

"فريديريک ويری" کارشناس سياست های آمريکا در خاورميانه در مرکز تحقيقات صلح کارنگی آمريکا هم گفت: پيش بينی می شود ۴ کشور جنوب خليج فارس نيروی زمينی گسترده ای به خاک سوريه اعزام نکنند بلکه تنها واحدهای کوچکی از نيروهای ويژه زمينی اماراتی و قطر و احتمالا عربستان سعودی به سوريه بروند.

در صورت اعزام نيروهای ويژه کشورهای عربی به سوريه، اين نظاميان در درگيری های مسلحانه مشارکت نخواهند کرد بلکه در اتاق های هماهنگی مستقر می شوند و حرکت مخالفان مسلح بشار اسد رئيس جمهور سوريه را هماهنگ می کنند و در زمينه آموزش و ارائه تسليحات فعاليت خواهند کرد.

اين همان نقشی است که قبل از اين قطر و امارات در جنگ عليه حکومت معمر قذافی رهبر وقت ليبی در سال ۲۰۱۱ ايفا کردند.

ويری ادامه داد: معتقدم هدف کشورهای جنوب خليج فارس از ائتلاف ضدداعش، دريافت هزينه و ما به ازای آن يعنی گسترش حملات آمريکا به مواضع ارتش بشار اسد رئيس جمهور سوريه است.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: مطبوعات کشورهای جنوب خليج فارس در هفته های اخير بارها از نقش اين کشورها در ائتلاف ضدداعش تقدير کردند. با اين حال برخی نويسندگان و روزنامه نگاران عرب درباره ما به ازای اين مشارکت سؤال می کنند.
آنها اين سؤال را مطرح می کنند که در صورت خروج زودهنگام آمريکا از ائتلاف ضدداعش به دليل تحقق اهداف ائتلاف، سرنوشت و آينده ائتلاف چه خواهد شد.

"عبدالخالق عبدالله" مدرس دانشگاه در يکی از روزنامه های امارات نوشت: "آمريکا در زمينه مقاصد اصلی خود، به دور از صداقت است."
اين مدرس علوم سياسی در دانشگاه امارات ادامه داد: "اين ترس دائمی وجود دارد که هر وقت امريکا دخالت می کند وضعيت خراب تر می شود."

عبدالله اضافه کرد: "ايران بارها نشان داده است که می داند چگونه از خطاهای آمريکا استفاده کند. ايران هم اکنون احتمالا از جنگ عليه داعش بهره برداری می کند."

خبرگزاری فرانسه هم در بخش پايانی گزارش خود نوشت: منابع نزديک به مراکز تصميم گيری در امارات می گويند که از بی توجهی و انزوای عرب های سنی در منطقه در نتيجه خلاء ايجاد شده از عمليات های نظامی نگرانی دارند.

يک مقام اماراتی که خواست نامش فاش نشود هم به خبرگزاری فرانسه گفت: ما به شدت از امکان استفاده ايران از وضعيت فعلی نگرانيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016