دوشنبه 21 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
10 مهر» مصباح منهای "پايداری"
7 مهر» نشست برخی اعضای جبهه پايداری با احزاب اصولگرا
پرخواننده ترین ها

همايشی به نام وحدت اصولگرايان و به کام پايداری‌ها؛ از حضور وزرای احمدی‌نژاد تا مدح مصباح‌يزدی

• گرچه نام اين نشست همگرايی اصولگرايان بود اما به نظر می‌رسيد که چهره‌های خاصی از اين جريان که بيشتر منصوب به جبهه پايداری و طيف احمدی‌نژاد هستند، در اين مراسم حضور دارند.

نشست همگرايی اصولگرايان با عنوان جشن بزرگ ولايت با حضور آيت الله مصباح يزدی؛ سخنران ويژه اين برنامه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، پيش از اين با طرح بحث‌هايی در خصوص محوريت مصباح يزدی برای وحدت اصولگرايان انتقادهای زيادی در اين خصوص از سوی برخی از اصولگرايان سنتی شنيده می‌شد؛ به گونه‌ای که برخی از آنها اعلام کردند که در اين همايش حضور نخواهند داشت چرا که محوريت مصباح يزدی برای آنها قابل پذيرش نيست.
با اين وجود همايش همگرايی اصولگرايان حدود ساعت ۱۵ روز شنبه در سالن ۱۳ آبان با مداحی سعيد حداديان آغاز شد.
حداديان با سرودن ابياتی در وصف امام علی(ع) و رهبر معظم انقلاب از خدا خواست که اختلاف سليقه‌ها تبديل به اختلاف عقيده نشود.
گرچه نام اين نشست همگرايی اصولگرايان بود اما به نظر می‌رسيد که چهره‌های خاصی از اين جريان که بيشتر منصوب به جبهه پايداری و طيف احمدی‌نژاد هستند، در اين مراسم حضور دارند.
گويی اين مراسم نشست طيف تندرو جريان اصولگرا بود؛ از حميد رسائی، مرتضی آقا‌تهرانی و ‌روح‌الله حسينيان گرفته تا وزرای دولت احمدی‌نژاد از صادق محصولی،‌ مسعود ميرکاظمی، مصطفی محمد نجار،‌مرتضی حاجی بابايی و سيد محمد حسينی در اين مراسم حضور داشتند.
ناکامان انتخابات رياست جمهوری دوره يازدهم و دلواپسان امروز دور هم جمع شده بودند تا همه تلاش خود را برای وحدت اصولگرايان به کار گيرند و نشان دهند که در جريان وحدت اصولگرايان همه طيف‌ها شرکت می‌کنند اما واقعيت چيز ديگری را نشان می‌داد.
از نکات جالب توجه اين مراسم حضور سعيد جليلی، شخصيت آرمانی افراطيون در سالن ۱۳ آبان بود.
با شروع مراسم مجری برنامه از پشت تريبون درگذشت دختر سيد رضا تقوی متولی بحث وحدت اصولگرايان را اعلام کرد، اما بحث وحدت اصولگرايان آنقدر مهم‌ بود که حجت الاسلام تقوی با وجود فوت فرزندش ترجيح داده بود در اين مراسم حاضر شده و نظرات خود را از پشت تريبون اعلام کند.
وی با حضور در جايگاه به بيان پيام‌های روز غدير پرداخت.در ميان صحبت‌های تقوی سخنران ويژه مراسم يعنی مصباح يزدی با سلام و صلوات حاضران بر روی جايگاه قرار گرفت و جمعی خطاب به او شعار می‌دادند که «صل علی محمد، عمار و ياور رهبر آمد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تقوی در تشريح چگونگی برگزاری جلسات وحدت اصولگرايان گفت: بعد از انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوری عده‌ای از دوستان آمدند و گفتند اصولگرايان سرخورده شده‌اند و يکی بايد آنها را جمع کند. آيت‌الله مهدوی کنی اين مسئوليت را نپذيرفت و آيت‌الله موحدی کرمانی هم اعلام کرد که شرايطم به گونه‌ای نيست که بتوانم در اين راه فعاليت کنم، بنابراين قرعه فال به نام من افتاد.
تقوی اين را هم گفت که تاکنون چهار نشست همگرايی اصولگرايان در تهران برگزار شده است و تا امروز در جهت وحدت اصولگرايان به ۱۳ يا ۱۴ استان سفر کرده و مدعی بود که استقبال عظيم وعجيبی از اين وحدت در استان‌ها شده است.
رئيس شورای سياستگذاری ائمه جمعه که عنوان می‌کرد ما به دنبال دغدغه مقام معظم رهبری راه افتاده‌ايم يادآور شد که برخی همان ابتدای کار از من می‌پرسيدند که تقوی، شما پشت صحنه با چه کسی بسته‌ايد؟ گفتم جلسات ما پشت و رو ندارد و با کسی نبسته‌ايم. اگر قرار باشد گزارشی از اين جلسات بدهيم آن را به جامعه روحانيت و جامعه مدرسين که يکی از اعضای آن نيز آيت‌الله مصباح است، خواهيم داد؛ برای همين هم بنده خدمت ايشان رسيدم و گزارشی را ارائه دادم.
وی با بيان اينکه هر يک پنجشنبه در ميان جلسات وحدت اصولگرايان با حضور حدود ۶۰ نفر از همه سلايق اصولگرا تشکيل می‌شود، گفت که ما تنها بحث همگرايی را دنبال می‌کنيم و در اين راه دست همه را به گرمی می‌فشاريم.
متولی بحث وحدت اصولگرايان در پايان شعری از فيض کاشانی را قرائت کرد که بی‌ارتباط با بحث وحدت اصولگرايان نبود:
بيا تا مونس هم يار هم غمخوار هم باشيم /انيس جان غم فرسوده ی بيمار هم باشيم
شب آيد شمع هم گرديم و بهر يکديگر سوزيم /شود چون روز دست و پای هم در کار هم باشيم
دوای هم شفای هم برای هم فدای هم/ دل هم جان هم جانان هم دلدار هم باشيم
بهم يک تن شويم و يکدل و يکرنگ و يک پيشه / سری در کار هم آريم و دوش بار هم باشيم
جدايی را نباشد زهره ای تا در ميان آيد/ بهم آريم سر بر گرد هم پرگار هم باشيم
حيات يکديگر باشيم و بهر يکديگر ميريم / گهی خندان ز هم گه خسته و افگار هم باشيم
به وقت هوشياری عقل کل گرديم بهر هم / چو وقت مستی آيد ساغر سرشار هم باشيم
شويم از نغمه سازی عندليب غم سرای هم / به رنگ و بوی يکديگر شده گلزار هم باشيم
به جمعيت پناه آريم از باد پريشانی / اگر غفلت کند آهنگ ما هشيار هم باشيم
برای ديده‌بانی خواب را بر خويشتن بنديم / ز بهر پاسبانی ديده ی بيدار هم باشيم
جمال يکديگر گرديم و عيب يکديگر پوشيم / قبا و جبه و پيراهن و دستار هم باشيم
غم هم شادی هم دين هم دنيای هم گرديم / بلای يکديگر را چاره و ناچار هم باشيم
بلا گردان هم گرديده گرد يکديگر گرديم / شده قربان هم از جان و منت دار هم باشيم
يکی گرديم در گفتار و در کردار و در رفتار / زبان و دست و پا يک کرده خدمتکار هم باشيم
نمی‌بينم به جز تو همدمی ای «فيض» در عالم / بيا دمساز هم گنجينه ی اسرار هم باشيم
مجری سالن اين بار، شروع سخنرانی مصباح يزدی را اعلام کرد و حاضران هر بار با شنيدن نام مصباح يزدی صلوات می‌فرستادند.
معلم اخلاق جبهه پايداری با حضور در پشت تريبون اعلام کرد که ادعای ما اين است که حاضران در اين مراسم کسانی هستند که می‌خواهند خود را از انحرافات و نوسانات زشت حفظ کنند.
او بی توجه به طيف‌های ديگر جامعه کشور را به دو دسته اصولگرا و غيراصولگرا تقسيم کرد و با طعنه‌ای به شخصيت‌های بزرگ کشور عنوان کرد که "برخی می‌گويند ما خودمان آقا را به اين مقام رسانده‌ايم و حالا بايد مطيع او باشيم؟ گيريم که شما در رهبری آقا کمک کرده‌ايد اما چرا سر اين مسئله منت می‌گذاريد؟ آنها که با حضرت علی(ع) و پيامبر(ص) بيعت کردند همواره به بيعت خود افتخار کردند و از آنها تبعيت نمودند.
مصباح يزدی که در جريان انتخابات رياست جمهوری مدعی بود در آسمان‌ها و زمين کسی را شايسته‌تر از باقری لنکرانی برای پست رياست جمهوری سراغ ندارد در مراسم وحدت اصولگرايان نيز عنوان کرد که ما زير اين آسمان و روی اين زمين کسی را شايسته‌تر از رهبر معظم انقلاب سراغ نداريم و بايد خدا را شاکر باشيم که چنين فردی را به ما شناساند و عهد می‌بنديم که تا پای جان از ايشان اطاعت کنيم.
رئيس موسسه تحقيقاتی امام خمينی (ره) در ادامه طعنه‌های خود گفت که اگر چه همه افراد ضدانقلاب و کافر نيستند اما برخی ايمانشان دارای ضعف است. بنده نيز ضعف‌هايی دارم و گاهی هم گناه می‌کنم اما آنها قدری بيشتر گناه دارند و می‌گويند اگر به هفتاد ميليون مسلمان ضرر بخورد، مهم نيست مهم اين است که ما رئيس باشيم در اين ميان جمعی سازمان‌يافته شعار «‌مرگ بر غارت‌گر بيت المال» را سر دادند.
مصباح يزدی ادامه داد: ديگران هر کجا که کوتاه آمدند دنيا و آخرتشان را از دست دادند ما اگر نخواهيم اين‌گونه باشيم، بايد اصول را بشناسيم و در عمل به آن پايبند باشيم.
در پايان اين مراسم برخی از شخصيت‌های حاضر با حضور در جمع خبرنگاران در ارزيابی خود از اين نشست مطالبی را مطرح کردند.
حداد عادل يکی از اين افراد بود که با حضور در جمع خبرنگاران اين قدم را مثبت خواند و مدعی شد که در انتخابات مجلس زمينه برای وحدت اصولگرايان بيش از انتخابات رياست جمهوری است.
وی که معتقد بود صحبت از ارائه ليست واحد در ميان اصولگرايان هنوز زود است، منکر اختلاف طيف خود با جبهه پايداری نشد و گفت: اگر اختلافی وجود نداشت اين جلسات امروز تشکيل نمی‌شد.
کامران دانشجو از افراد منصوب به طيف احمدی‌نژاد نيز تاکيد کرد که همه ما به نقش روحانيت در بحث وحدت اصولگرايان قائل هستيم و معتقديم که جامعتين پرچمدار همگرايی اصولگرايان هستند، اما در پاسخ به اين سوال که آيا احمدی‌نژاد هم پشت روحانيت قرار خواهد گرفت، سکوت کرد و گفت: اين سوال را از خود آقای احمدی‌نژاد بپرسيد.
در پايان اين مراسم مجلات و برگه‌هايی ميان حاضران در اين مراسم توزيع می‌شد که نکات مربوط به هريک از آنها قابل تامل بود.
در يکی از اين برگه‌ها به فرازهايی از بيانات رهبری در مورد شخصيت مصباح يزدی اشاره شده بود.
در نشريه ديگری با عنوان "نگاه" نيز با اين تيتر که"چرا اصولگرايان نيازمند محور وحدتی همچون آيت‌الله مصباح هستند؟ " نويسنده مدعی شده بود که اصلاح‌طلبان از بحث وحدت اصولگرايان به وحشت افتاده‌اند و محوريت شخصی مثل مصباح يزدی در ميان اصولگرايان مانع از انحراف و کج‌روی خواهد شد.
در قسمت‌های مختلف اين نشريه با عناوين مختلف به سياست‌های اقتصادی، فرهنگی و حتی ديپلماسی دولت روحانی به شکل بی‌پروايی حمله شده بود.
در نشريه‌ديگری نيز با عنوان "عاشورای عبرت‌ها" با تيتر درشتی نوشته شده بود که"فرهنگ در وضعيت هشدار! مسئولان چه می‌کنند؟!"
در بخش ديگری از اين نشريه با عنوان "فاميل بازی يا شايسته سالاری؟!" از انتصاب‌های فاميلی در دولت روحانی انتقاد شده بود اما اين نشريه اشاره‌ای به انتصابات فاميلی در دولت‌های نهم و دهم نکرده بود.
نشريات توزيع شده پر از از مطالب توهين‌آميز به دولت، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان اما گرداورندگان اين نشريات سازمان‌يافته گويی چشمشان را به روی تمام مفاسد دولت آرمانی‌شان که اخيرا نيز يکی از همين مفاسد در مجلس برملا شد بسته بودند.
با اين حال از نکات قبل توجه در اين ميان توزيع برگه‌ای بود که در ظاهر فرم اشتراک نشريه پرتو سخن متعلق به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)به نظر می‌رسيد، بود. اما پشت اين فرم اشتراک با اعلام شماره حسابی به نام يک فرد از متقاضيان خواسته شده بود که برای پشتيبانی اين نشريه هدايای نقدی خود را به حساب اين شخص واريز کنند.
اگرچه از نظر پايداری‌ها اين همايش بسيار پرشور بود اما جالی خالی عقلا و اصولگرايان سنتی نشان می‌داد که بدون حضور اصولگرايان سنتی آبی از اين نمايش به اصطلاح "وحدت اصولگرايان" گرم نخواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016