دوشنبه 21 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رايزنی‌های دو جانبه ايران و آمريکا فردا در وين

شهر وين روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ميزبان رايزنی‌های دو و سه‌جانبه بين هیأت مذاکره‌کننده ايران، آمريکا و رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپاست.

به گزارش فارس، شهر وين روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری ۲۲ و ۲۳ مهر ماه ميزبان رايزنی‌های دوجانبه و سه‌ جانبه هیأت مذاکره کننده ايرانی به رياست محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان است.

در همين راستا و در پی توافقات حاصله در هفتمين دور مذاکرات جامع ايران و گروه ۱+۵ (آلمان، انگلستان، فرانسه، آمريکا، روسيه و چين) در نيويورک و به منظور حل اختلافات موجود قرار شد رايزنی‌ها بعد از دو هفته از سر گرفته شود و اعلام شد که رايزنی‌ها در يکی از شهرهای اروپايی خواهد بود و بر اين اساس تيم مذاکره کننده ايرانی به رياست محمدجواد ظريف رئيس دستگاه ديپلماسی دوشنبه شب راهی وين می‌شود و سيد عباس عراقچی و مجيد تخت روانچی معاونان وزيرخارجه ايران صبح سه‌شنبه با ويليام برنز قائم مقام وزير خارجه و وندی شرمن معاون وزير خارجه آمريکا در هتل پله کوبورگ شهر وين به گفت‌وگو خواهند پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


*نشست سه جانبه ظريف، کری و اشتون
سه‌شنبه شب نيز محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران و کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا بر سر ميز شام به گفت‌وگو و رايزنی خواهند پرداخت.

چهارشنبه ۲۳ مهر ماه نيز نشست سه جانبه‌ای با حضور محمدجواد ظريف، جان کری و کاترين اشتون در اين شهر برگزار خواهد شد.

البته اين احتمال وجود دارد که اين رايزنی‌ها در روزهای بعد نيز ادامه يابد.

سيد عباس عراقچی جمعه ۱۸ مهر ماه در شهر مشهد و در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات هسته‌ای با بيان اينکه مذاکرات به مراحل حساسی رسيده، خاطرنشان کرد: در نيويورک انتظار می‌رفت پيشرفت حاصل شود، اما اين اتفاق نيفتاد و طرفين برای ادامه مذاکرات جدی هستند.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای ابراز اميدواری کرد که کمال استفاده از زمان مذاکرات بشود و افزود: در مذاکرات وين در خصوص موضوعات کليدی از جمله تحريم‌ها، چگونگی رفع آنها و در خصوص غنی سازی صحبت خواهيم کرد و اميد داريم بتوانيم مسير جديدی را باز کنيم.

لازم به ذکر است مرضيه افخم سخنگوی دستگاه ديپلماسی نيز ۱۶ مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد که پيشرفت مذاکرات بسيار کند است.

*نگاهی به مذاکرات قبل
هفتمين دور مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ درباره راه‌حل جامع هسته‌ای روز جمعه ۲۸ شهريور ماه در شهر نيويورک رسماً آغاز شد. البته تيم مذاکره کننده هسته‌ای به رياست محمدجواد ظريف سه‌شنبه ۲۵ شهريور ماه به منظور حضور در اين نشست و همچنين شرکت در نشست مجمع عمومی راهی نيويورک شد و روز چهارشنبه ۲۶ شهريور ماه ظريف و اشتون بر سر ميز ناهار به مدت سه ساعت و نيم درباره اين مذاکرات به رايزنی پرداختند و پس از آن رايزنی‌های دوجانبه و چند جانبه تيم مذاکره کننده ايرانی با هیأت‌های ۱+۵ برگزار و اين مذاکرات پنجم مهر ماه بعد از حدود ۱۰ روز آن هم در پی دومين نشست سه جانبه ظريف، اشتون و کری پايان يافت.

يک منبع مطلع بعد از پايان اين دور از مذاکرات در گفت‌وگو با فارس با بيان اينکه اين مذاکرات در فضايی کاملاً جدی و صريح صورت گرفته و ابعاد مختلف فنی، سياسی و حقوقی برنامه هسته‌ای کشورمان و نيز تحريم‌ها را در بر گرفت، خاطرنشان کرد:‌ اين مذاکرات در مجموع مفيد و سازنده بوده اگرچه منجر به پيشرفت قابل ملاحظه‌ای در موضوعات مورد اختلاف نشد.

اين منبع عنوان کرد: با عنايت به مجموعه شرايط و بحث‌های فنی فشرده‌ای که تاکنون صورت گرفته است، طرفين تصميم گرفتند مشورت‌ها در آينده نزديک از سر گرفته شود.

مواردی چون تاسيسات فردو، رآکتور آب سنگين اراک، ميزان غنی سازی، تحريم‌ها و بازه زمانی لغو تحريم‌ها و بازه زمانی اجرای توافقنامه جامع هسته‌ای از جمله موارد مورد اختلاف بين ايران و گروه ۱+۵ است.

مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که اگر طرف مقابل حسن نيت داشته باشد و دست از زياده‌خواهی بردارد و در مذاکرات جدی باشد، حصول توافق تا ۳ آذر سال جاری امکانپذير است.

رئيس دستگاه ديپلماسی ايران هفته گذشته در نشست مشترک دفتر مطالعات سياسی و بين‌المللی وزارت خارجه با موسسه شورای روابط خارجی اتحاديه اروپا در تهران طی اظهاراتی با بيان اينکه محروم کردن ايران از برنامه هسته‌ای راه‌حلی برای اين موضوع نيست، گفت: دانش و توانمندی دانشمندان ما قابليت محدود شدن را ندارد و طرف‌های مذاکره بايد واقعيت‌ها را بپذيرند و نمی‌توان به گذشته بازگشت.

رئيس دستگاه ديپلماسی همچنين خطاب به ۱+۵ عنوان کرد که بايد واقعيت‌ها درباره مسئله هسته‌ای ايران را بپذيرند.

وزير امور خارجه کشورمان همچنين در ديدار سفير جديد بلژيک درباره مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ تصريح کرد: جمهوی اسلامی ايران توافقی را که حقوق ملت ايران در آن در نظر گرفته نشود، قبول نخواهد کرد.

رئيس دستگاه ديپلماسی همچنين در ديدار «دومينيک دو ويلپن» نخست‌وزير و وزير خارجه اسبق فرانسه با بيان اينکه مذاکرات به مرحله حساسی رسيده و ايران پيشنهادات متعددی را ارائه کرده، گفت: اکنون نوبت طرف مقابل است که اراده خود را برای رسيدن به توافق نشان دهد و متأسفانه تاکنون زياده‌خواهی‌ها در برخی اعضای طرف مقابل مانع رسيدن به توافق بوده است.

ايران و گروه ۱+۵ پيش از اين ۶ بار با هم مذاکره داشته‌اند که در پنجمين دور مذاکرات نگارش متن پيش‌نويس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شد. در ششمين دور مذاکرات در وين ۶۰ تا ۶۵ درصد پيشرفت در تدوين متن پيش نويس حاصل شد، ولی به دليل اينکه اختلافات بر سر موضوعات اصلی از جمله غنی سازی، راکتور آب سنگين اراک، تحريم‌ها و بازه زمانی اجرای توافق جامع باقی ماند توافق شد که اين مذاکرات برای چهار ماه ديگر نيز تمديد شود.

وزرای خارجه ايران و ۶ کشور به همراه کاترين اشتون در سوم آذر ماه سال گذشته (۱۳۹۲) در شهر ژنو درباره برنامه هسته‌ای ايران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست يافتند که اين توافقنامه در سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و پس از آن مذاکرات برای دستيابی به توافق جامع آغاز شد.

در مقدمه اين توافقنامه آمده است: هدف اين مذاکرات رسيدن به يک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمين کند برنامه هسته‌ای ايران کاملاً صلح آميز باقی خواهد ماند. ايران اعلام می‌کند که تحت هيچ شرايطی به دنبال دستيابی يا گسترش سلاح هسته‌ای نيست.

راه حل جامع مذکور مبتنی بر اين اقدامات اوليه بوده و به يک گام نهايی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد. اين راه حل جامع، ايران را قادر می‌سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گيری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آميز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعايت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. اين راه حل جامع متضمن يک برنامه غنی سازی با تعريف مشترک و محدوديت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمين ماهيت صلح آميز برنامه هسته‌ای می‌باشد.

اين راه حل جامع به مثابه يک مجموعه منسجم خواهد بود که هيچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گيرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. اين راه حل جامع شامل يک فرايند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحريم‌های شورای امنيت، تحريم‌های چندجانبه و تحريم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ايران می‌انجامد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016