سه شنبه 22 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بمباران مواضع پ‎ک‎ک توسط جنگنده‎های ترکيه


رسانه های ترکيه از بمباران مواضع حزب کارگران کردستان (پ‎ک‎ک) توسط جنگنده های ارتش اين کشور خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از گذشت چند روز از تهديد حزب کارگران کردستان مبنی بر نقض آتش بس و از سرگيری اقدامات مسلحانه عليه آنکارا، جنگنده های ارتش ترکيه مواضع اين حزب را در جنوب شرقی اين کشور بمباران کردند. روزنامه حريت دليل اين حمله را يورش اعضای پ‎ک‎ک به پاسگاهی در استان هاکارای اعلام کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



البته اين حمله می تواند دليل ديگری نيز داشته باشد و آن تنش های ايجاد شده ميان دولت ترکيه و کردهای اين کشور بر سر شهر کوبانی است. اين تنش ها در هفته گذشت بيش از ۳۰ کشته بر جا گذاشت و "جميل بايک" يکی از بنيانگذاران حزب کارگران کردستان (پ‎ک‎ک) مقامات ترکيه را تهديد کرد که اگر همچنان به سرکوب کردهای ترکيه ادامه بدهند، نيروهای پ‎ک‎ک که در طول يک سال اخير از اين کشور خارج شده اند بار ديگر به ترکيه بازگشته و مبارزات مسلحانه خود را از سر می گيرند. در همين رابطه چند روز قبل نيز يکی از رهبران شاخه نظامی پ‎ک‎ک، ترکيه را تهديد به از سرگيری مبارزات مسلحانه کرده بود.

حزب کارگران کردستان پس از ۳۰ سال مبارزه مسلحانه برای کسب استقلال از ترکيه در سال گذشته پيمان صلحی را با آنکارا امضا کرد و ميان آنها آتش بس برقرار شد. به موجب اين پيمان نيروهای پ‎ک‎ک اقدام به ترک ترکيه کردند.

در هفته های گذشته شهرهای مختلف ترکيه از جمله شهرهای کردنشين صحنه اعتراضات گسترده در واکنش به بی تفاوتی آنکارا به وضعيت شهر عين العرب(کوبانی) بود که اين اعتراضات با سرکوب گسترده پليس مواجه شد و در نتيجه آن بيش از ۳۰ نفر از مردم ترکيه کشته شدند. همين امر موجب واکنش پ‎ک‎ک شده است.

شهر کردنشين کوبانی در مرز ترکيه و سوريه نزديک به يک ماه است که در محاصره داعش قرار دارد و حتی خبرهايی از سيطره داعش بر بخشهايی از اين شهر منتشر شده است و با وجود جناياتی که اين گره تروريستی در مرز ترکيه مرتکب می شود، آنکارا واکنش مناسبی را برای در امان ماندن مردم کوبانی انجام نمی دهد. سکوت ترکيه در برابر اين جنايات ها نه تنها موجب اعتراض کردهای اين کشور شده بلکه در هفته های اخير کردهای حاضر در اغلب کشورهای جهان نيز با انجام اعتراضاتی سکوت و انفعال دولت ترکيه در اين خصوص را محکوم کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016