چهارشنبه 23 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پخش اعتراف تلويزيونی متهمان به توهين به آيت الله خمينی و تهديد به ادامۀ بازداشت ها + فیلم

شبکۀ استانی فارس روز ۹ مهرماه فيلم اعتراف تعدادی از ۱۱ نفری که به اتهام توهين به امام خمينی از طريق ارسال جوک دستگير شده بودند را پخش کرد. در اين اعتراف تلويزيونی که توسط ماموران سپاه ناحیۀ ثارالله شيراز تنظيم شده بود، تعدادی از اين ۱۱ نفر مقابل دوربين تلويزيون حاضر شدند و از ارسال جوک های توهين آميز اظهار پشيمانی کرده و اعلام کردند که «فريب خورده اند.»

در اين اعتراف تلويزيونی که ۹ روز پس از دستگيری اين تعداد ضبط شده بود، آنها «سرشاخه های اصلی توزيع پيام های توهين آميز به ائمه اطهار، امام خمينی و ديگر شخصيت های علمی و انقلابی کشور» عنوان شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تعدادی از اين ۱۱ نفر با چهره های محو شده جلوی دوربين شبکه استانی فارس قرار گرفتند و همگی با کلمات متفاوت اظهار پشيمانی کردند و گفتند که نيت شان «سرگرمی و وقت گذرانی» بوده و دقيقا به عمل شان واقف نبوده اند.

در ماه های گذشته موج گسترده ای از پيامک های طنز که به «صفات بارز امام» معروف شده، از طريق وايبر و واتس آپ در ميان کاربران ايرانی رد وبدل می شد که پس از تهديدهای مسولان سپاه نسبت به دستگيری ارسال کنندگان اين گونه پيام ها متوقف شد. در اين پيامک ها صفات امام خمينی، بنيان گذار جمهوری اسلامی به تمسخره گرفته می شود.

يکی از افراد دستگير شده در اين اعتراف تلويزيونی با اظهار اينکه در «باتلاق نرم افزار» گير کرده بوده، گفت: «يک جوری شصت ما خبر دار شد که اين برنامه ريزی هدفمند است.» ديگری گفت پيام هايی که به تلفنش ارسال می شده را نمی خوانده و آنها را «فقط فوروارد می کرده است.»

هچنين در اين اعتراف تلويزيونی، يکی از عوامل سپاه که نام او ذکر نشد، درباره چگونگی دستگيری اين ۱۱ نفر گفت: «حدود ۱۵ روز قبل تيم هاقی برای رصد موضوع مشخص شدند. بعد از کار گسترده و پيچيدۀ اطلاعاتی عوامل پخش کننده اين اهانت ها و توهين ها در شهرهای مختلف شناسايی شدند و بعد از هماهنگی های قضايی صورت گرفته ۱۱ نفر از اين عوامل در استان فارس دستگير شدند.»

اين عضو سپاه در فيلم به شناسايی افرادی در شهرهای مختلف اشاره کرد. با اين حال تاکنون فقط ۱۱ نفر در استان فارس دستگير شده اند. پيش از اين سرهنگ پاسدار اسماعيل محبی پور، فرمانده سپاه ناحیۀ ثارالله شيراز روز ۳۰ تيرماه از بازداشت ۱۱ نفر در اين شهر به دليل «توليد و باز نشر مطالب توهين آميز نسبت به امام خمينی» در شبکۀ اجتماعی تلفن همراه خبر داده بود.

سرهنگ پاسدار اسماعيل محبی پور فرمانده سپاه ناحیۀ ثارالله همچنين گفته بود که در زمان تفتيش منزل همۀ دستگير شدگان ماهواره يافته شده است. او حضور ماهواره در خانه های آنها را نشانۀ «جنگ نرم» دانست و گفت: «به طور حتم استکبار جهانی در ادامۀ جنگ نرم از همۀ امکانات خود برای هجمه به باورها و اعتقادات ما استفاده می کند که با بصريت امت اسلامی بار ديگر در اين عرصه هم شکست خواهد خورد.»

کمال هاديانفر، رييس پليس فتای نيروی انتظامی روز ۲۲ شهريور ماه اعلام کرده بود که با عوامل انتشار پيام های توهين آميز به امام خمينی در فضای مجازی برخورد می شود. او همچنين خطاب به مردم گفته بود: «بايد بدانيد که پيام های خصوصی در وايبر، واتس آپ و .. توسط پليس فتا قابل کنترل است.»

اگرچه به دنبال اظهار نظر رئيس پليس فتا مبنی اينکه پيام های خصوصی در وايبر توسط نيروهای اين پليس قابل کنترل است، شرکت وايبر در پاسخ به سوالی در اين زمينه به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران امکان کنترل مکالمات روی اين اپليکيشن را رد کرد و گفت پيام های متنی و صوتی روی اين اپليکشن رمزگذاری می شود و امکان شنود آن وجود ندارد.

يکی از اعضای بخش پشتيبانی شرکت وايبر به کمپين گفت: «تمام پيام‌های متنی که از طريق وايبر ارسال می‌شوند به شرط پشتيبانی سيستم‌‌ها رمزگذاری می‌شود. پيام‌های چند رسانه‌ای مانند تصاوير،‌ ويديو‌ها در سيستم‌‌های تحت iOS ، اندرويد، ويندوز ۸ و ويندوز فون ۸ رمزگذاری می‌شوند.»

غلامحسين محسنی اژه ای، معاون اول قوۀ قضاييه روز ۲۹ شهريور ماه در نامه ای خطاب به وزير ارتباط دولت حسن روحانی نوشت شبکه های اجتماعی واتس آپ، وايبر و تانگو تا ماه آينده بايد فيلتر شوند. معاون اول قوۀ قضاييه در نامۀ خود اين شبکه های اجتماعی را دارای «محتوای مجرمانه» خوانده و نوشته است که شبکه های اجتماعی نظير واتس آپ،‌ وايبر و تانگو «بعضا توسط دولت های معاند نظام جمهوری اسلامی ايران در خارج از کشور مديريت فنی و محتوايی می شود.»

آقای اژه ای در اين نامه به طور مشخص نوشته که اگر چنين اقدامی از سوی وزارت ارتباطات صورت نگيرد، قوه قضاييه به «وظايف ذاتی» خود عمل خواهد کرد و خود به مسدود سازی شبکه های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه خواهد پرداخت و با مخالفان نيز برخورد خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016