دوشنبه 28 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مرجع تقلید یهودستیز و مروج جنایت، اکبر گنجی

اکبر گنجی
مهمترین تولید حوزه علمیه قم، تولید مجازات های فقهی ناقض حقوق بشر است. حکم قصاص، حکم سنگسار، حکم محاربه، حکم ارتداد، حکم قطع دست سارقان، حکم سب النبی، حکم لواط و غیره و غیره. "علامه" آیت الله مصباح یزدی همچنان حکم برده داری را معتبر می دانند، منتها شرایط اجرایش باید مهیا شود(داعش شرایط اجرای این حکم را پدید آورده و در حال اجرای آن است)

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دریافت نسخه مناسب چاپ همراه با لینک به منابع

حوزه های علمیه دینی به درستی کاری به علوم تجربی طبیعی نداشته و ندارند، اما در زمینه علوم تجربی انسانی مدعی بوده و بیش از سه دهه است که شعار اسلامی کردن علوم انسانی را سر داده و می دهند. این حوزه هم ارتباطی به کار آنان نداشته و حاصل مالی دخالت ناموجه شان، نابود شدن ده ها میلیارد تومان بوده است. حاصل علمی کارشان صفر بوده و خواهد بود، چون علوم انسانی تجربی هستند، یعنی تجربه داور تأیید و ابطال نظریه های علمی است، نه دین و ایدئولوژی. اگر چه هیچ یک از قوانین علوم انسانی قطعی و دائمی نیستند، اما عینیت علوم انسانی ناشی از داوری تجربه است.

با این حال، ادعاهای گزاف فقیهان همچنان ادامه دارد. گویی ۳۵ سال انحصار حکومت هنوز چیزی به آنها نیاموخته است. اینک مدعا از اسلامی کردن علوم انسانی فراتر رفته و به ادعاهای باورنکردنی تبدیل قم به مرکز تولید علم جهانی و تبدیل ایران به مرکز تمدن جهانی بسط یافته است.

زنان ورزشکار و مدال آوری
آیت‌الله جوادی آملی- از مراجع تقلید حوزه علمیه قم- در درس تفسیر قرآن- سوره زمر- در ۱۶/۶/۹۳گفته اند:

"ما خیال می‌کنیم کمال زن در این است که برای ما برود مدال بیاورد، کمال زن در مادر شدن است، در فرزند تربیت کردن است، کمال زن در اصلاح جامعه است، چرا عواطف در جامعه کم است، زن از همین حقیقت خلق شده است، به ما گفتند بیراهه بروید ما هم گفتیم چشم، فضیلت زن در این نیست، که زن و دختر ما برود پایش را دراز کند و یک کسی را بزند و برای ما مدال بیاورد، فأین تذهبون، به کجا داریم می‌رویم...رهبری اهل‌بیت(ع) آن ملات نرم است،الان این عاطفه و ملات گرفته شد، به همین دلیل ده دوازده میلیون پرونده وجود دارد، جامعه را نه بانک ربوی اداره می‌کند که قرض‌الحسنه را برمی‌دارد و نه این خشونت‌ها و مدال‌گیری‌های زنانه، جامعه را زن و عاطفه زنانه اداره می‌کند... این عواطف که کم شود و زندگی گذشت و قرض‌الحسنه‌ای کم شود و بانک‌های ربوی زیاد شود، نتیجه‌اش همین ده دوازده میلیون پرونده‌ای است که در دستگاه قضا هست".

آیت الله جوادی آملی از آن دسته فقیهان و مراجع تقلیدی است که معتقد است تمامی علوم و معارف در قرآن وجود دارد یا از قرآن ناشی می شود. او تاکنون ده ها جلد تفسیر قرآن منتشر کرده و ده ها جلد دیگر هم آماده انتشار دارد.
یکی از مسائل جامعه ایران اختلافات و نزاع هایی است که به ده الی دوازده میلیون پرونده قضایی منتهی شده است. این مرجع تقلید و مفسر قرآن در تبیین این مسأله، عللی چون دوری جامعه از رهبری ائمه، بانک داری ربوی و مدال آوری زنان در مسابقات جهانی را دخیل می داند.

"تبیین علمی" آیت الله جوادی آملی بسیار مهم است. برای این که، اولاً: ایشان قرآن را فروشگاهی به شمار می آورد که همه نیازهای بشری در آن وجود دارد. ثانیاً: تبیین علمی وی از مسائل اجتماعی، محصول تفسیر او از قرآن است. ثالثاً: این تفسیر و تبیین، یکی از محصولات مهم علمی حوزه علمیه قم است.

قم مرکز تولید علم
آیت الله عبد الله جوادی آملی اخیراً نیز طی سخنانی گفته است:
"برای ما که به لطف الهی در فضای حکومت اسلامی تنفس می کنیم، درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته است مگر این که کسی خود بخواهد با فشار، قهر و تقلب، درهای جهنم را باز کند و گرنه درهای بهشت باز است و بهشت رفتن بسیار آسان شده است. زندگی در فضای حکومت اسلامی مانند ماه مبارک رمضان است و اگر کسی بخواهد می تواند "راهب اللیل" و "اسدالنهار" باشد یعنی زاهد شب و شیر روز. انقلاب اسلامی به مثابه یک مائده الهی است، به همین خاطر معتقدیم کسانی که پیش از جمهوری اسلامی به دنیا آمدند و از دنیا رفتند از بسیاری از فیوضات محروم شدند. اگر دیروز می گفتند "اطلبوالعلم ولو بالصین" اکنون حرف جهان این است: "اطلبوالعلم ولو بالقم"؛ در جست و جوی دانش باشید ولو تا قم بروید.امروز طلاب ۵۰ کشور دنیا در قم تحصیل می کنند واکنون مدار تمدن ایران اسلامی است نه چین و امثال چین".

تولید علمی حوزه علمیه قم چیست که همه جهانیان باید به سوی آن روان شوند و گروهی شده اند؟

مرتضی مطهری می گفت که حوزه های علمیه به "دانشکده فقه" تبدیل شده اند. حتی اگر حوزه های علمیه دینی تغییر اساسی کرده باشند، فقه همچنان مهمترین تولید آنان است. احکام فقهی چیست؟ برساخته های مردم جزیرة العرب قبل از اسلام. یعنی همان چیزی که خود فقها "احکام امضایی" خوانده و حدود ۹۹ درصد احکام فقهی را تشکیل می دهند.

مهمترین حکم فقهی، حکم ربا است، برای این که تنها عملی است که قرآن آن را جنگ با خدا و پیامبر به شمار آورده است. آیت الله جوادی آملی گوشزد می کند که بانک های جمهوری اسلامی با گذشت 35 سال، همچنان ربوی بوده و این یکی از علل نزاع ها و پیدایش ۱۲ میلیون پرونده قضایی است. به تعبیر دیگر، جمهوری اسلامی در حال جنگ با خدا و حضرت محمد است.

اما آیت الله جوادی آملی- و اکثر مراجع تقلید- نمی فهمند که، اولاً: نظام بانکداری بدون دادن و گرفتن بهره قابل دوام نیست. ثانیاً: در شرایطی که تورم ۴۰ درصد است، پولی که سال گذشته من به فردی قرض داده و امروز همان مبلغ را مطالبه می کنم، ۴۰ درصد از ارزش آن کاسته شده است. ثالثاً: بانک ها 160 هزار میلیارد تومان از مردم طلبکارند که 61 نفر از آنان بدهی شان بالا 100 میلیارد تومان است. مراجع تقلید هم گرفتن دیرکرد از بدهکاران را حرام اعلام کرده اند. یعنی عده ای رانت خوار از بانک ها نفری ۱۰۰ میلیارد تومان گرفته و پس نمی دهند. آگاهی اقتصادی فقیهان تا این حدود است و در عین حال به دنیا درس اقتصاد می دهند.

تولید مجازات ها
مهمترین تولید حوزه علمیه قم، تولید مجازات های فقهی ناقض حقوق بشر است. حکم قصاص، حکم سنگسار، حکم محاربه، حکم ارتداد، حکم قطع دست سارقان، حکم سب النبی، حکم لواط و غیره و غیره. "علامه" آیت الله مصباح یزدی همچنان حکم برده داری را معتبر می دانند، منتها شرایط اجرایش باید مهیا شود(داعش شرایط اجرای این حکم را پدید آورده و در حال اجرای آن است).

آیت الله جوادی آملی مدافع حکم جهاد ابتدایی است. می گوید تمامی ادیان- غیر از اسلام- باید رخت بربندند، "این جنگ برای فتنه زدایی است"،"این آیه، قتال با کافران را تا رفع فتنه و شرک و پذیرش اسلام واجب می داند"، "وقتی که کفر اهل کتاب هم مانند الحاد ملحدان یا شرک مشرکان فتنه زا باشد، جهاد برای خاموش کردن آن هم لازم است"( تسنیم، جلد ۹، صص ۶۴۱- ۶۰۵). می گوید در جهاد ابتدایی مسلمانان به حکم ولی امر خود به سوی غیر مسلمانان رفته و آنان را به اسلام دعوت می کنند تا آزادشان سازند. جهاد ابتدایی موانع پذیرش اسلام را کنار می زند( تسنیم، جلد ۱۲، صص ۱۷۵- ۱۷۴).

آیت الله جوادی آملی پذیرش احکام فقهی و ولایی را با اکره و اجبار می داند:"بخشی از این اکراه در پوشش امر به معروف و نهی از منکر ظهور می کند که از انزجار قلبی آغاز شده و تا قتل متخلف پیش می رود...قسمتی دیگر از اکراه، به شکل حدود و تعزیرات نمود می کند( تسنیم ، جلد ۱۲، ص ۱۶۵).

آیت الله جوادی آملی به قتل رساندن اهانت کننده به پیامبر و ائمه را توسط همگان واجب به شمار می آورد. می گوید: "اگر کسی به پیامبر و امامان معصوم دشنام دهد، شنونده شرعاً مجاز است او را به قتل برساند و نزد خدا مسئول نیست، زیرا ثبوت حکم نزد شنونده برای چنین کیفری کافی است و به اثبات در محکمه نیاز ندارد"( تسنیم، ج ۱۷، ص ۶۴۷).

اینها مجموعه تولیدات علمی قم است که جهانیان باید به سوی آن بشتابند. آیت الله جوادی آملی- و دیگر مراجع تقلید- گویی اصلاً خبر ندارند که دولت های غربی، سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری، دائماً ایران را به علت اجرای این مجازات های خشن، به عنوان ناقض حقوق بشر محکوم می کنند.

از قضا،آیت الله آملی لاریجانی - رئیس قوه قضائیه- مجدداً در ۲۳/۷/۹۳ گفته است که اکثر هجمه‌های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی، بیان "ادعاهای غیر مستند" است. سپس افزوده : "در برخی موارد نیز که مستنداتی وجود دارد، به اختلاف مبنایی ما با غربی‌ها باز می‌گردد. به عنوان نمونه در گزارش دبیرکل سازمان ملل پذیرفته شده است که حق قصاص در قوانین ایران از حقوق اولیاء دم است اما خواستار توقف صدور احکام قصاص از ناحیه دولت یا حکومت شده‌اند که به آنها باید گفت این موضوع چه ربطی به شما دارد".

پس فقیهان و مراجع تقلید با سازمان ملل و غربی ها اختلاف مبنایی دارند. اختلاف مبنایی بر سر چیست؟ بر سر اجرای برساخته های اعراب پیش از اسلام. قصاص یکی از برساخته های آنان بود.

با توجه به دیدگاه آیت الله جوادی آملی، اگر وی ولی فقیه بود، حتماً ورزش زنان ممنوع می شد. چون کاراته و فوتبال و کشتی و والیبال و بسکتبال و...، و مدال آوری- کار و فضیلت زنان نیست. این هم یکی دیگر از تولیدات حوزه علمیه قم است که جهانیان باید بیاموزند.

تعلیم و تربیت
مراجع تقلید می توانند مدعی شوند که تربیت انسان ها یکی از مهمترین وظایف حوزه های علمیه بوده است. آنان می توانند به نتایج اقدامات خود در ۳۶ سال گذشته بنگرند که چه بر سر اخلاق ایرانیان آورده اند؟ دروغ گویی کاهش یا افزایش پیدا کرده است؟

فساد آن چنان بیداد می کند که رئیس قوه قضائیه تهدید کرده که از این به بعد با رسانه هایی که در این زمینه بزرگ نمایی کنند، برخورد خواهد شد. اما مسأله این است که همه این فسادها توسط مقامات حکومتی افشا شده اند و رسانه ها صرفاً آن خبرها را انتشار داده اند.

وضعیت سرقت، کلاه برداری، قتل، خودکشی، آدم ربایی، وفای به تعهدات، ...چگونه است؟

آیت الله نوری همدانی- مرجع تقلید حکومتی- در ۲۳/۷/۹۳ به مسئولان آموزش و پرورش گفته است، دشمنی با آمریکا را از کودکی به دانش آموزان بیاموزید: "معلم باید نگرش صحیح سیاسی داشته باشد و با دشمنی دشمنان اسلام و ایادی کفر در جهان آشنایی داشته باشد و این را از کودکی به فرزندان بیاموزد". مراجع تقلید قصد دارند کلیه کودکان ایرانی را از همان کودکی این گونه بار بیاورند.

تفسیر قرآن
فقیهان مدعی اند که تفسیر قرآن کار تخصصی است و روحانیت مفسر رسمی قرآن است. اتفاقاً آیت الله جوادی آملی یکی از مفسران حوزه علمیه قم است. وی دارای دو نوع تفسیر قرآن است. اولی تفسیر موضوعی قرآن و دومی تفسیر کامل قرآن که تحت عنوان تسنیم منتشر شده است.

تفسیر قرآن وی به شدت شیعی است. وی تفسیر قرآن مستقل از راه ائمه شیعیان را به رسمیت نمی شناسد. ایشان یکی از شیعیان غالی است که عجیب ترین مدعیات شیعیان غالی را در تفسیر خود تکرار کرده است. به عنوان مثال می نویسد: امام حسین قبل از آفریده شدن فقیه بود و "پیش از این که وحی به مقام لفظ تنزل کند و در کسوت کلمات و حروف در آید معلوم آن حضرت بود"(آیت الله جوادی آملی، تسنیم، تفسیر قرآن کریم، مرکز نشر اسرأ، جلد ۳، ص ۱۱۷). علی بن ابی طالب قبل از حضرت آدم نبوت و رسالت پیامبر اسلام را تصدیق کرده است(پیشین، ص ۱۳۹).

مدیریت عالم هستی با ائمه است، آنان راسخان در علم اند و تأویل قرآن نیز فقط کار آنان است( تسنیم، جلد ۱۳، ص ۱۶۸). "حقیقتی در قرآن کریم نیست که اهل بیت به آن نرسیده باشند، چنان که اهل بیت نیز کمالی ندارند که قرآن کریم فاقد آن باشد...علی بن ابی طالب به کنه قرآن مهیمن رسیده است، به یقین از پیامبران دیگر برتر است"( تسنیم، ج ۱۴، ص ۴۶۶). صدها سخن غلو آمیزتر از اینها در تفسیر وی درباره ائمه وجود دارد.

یهودستیزی
آیت الله جوادی آملی یکی از یهودستیزان است. به برخی از مستندات این مدعا بنگرید:

"تفکر یهودیت و مسیحیت تا قیامت می ماند ولی با ذلت. یهودیان و مسیحیان همواره گرفتار اختلاف و ذلت خواهند بود"( تسنیم، ج ۱۴، ص ۴۰۲).

"امروز هیچ یهودی یا مسیحی ای نیست که عمل صالح داشته باشد، زیرا عمل صالح هر انسانی باید بر حجت زمانش منطبق شود و در عصر ما تنها عملی صالح است که موافق و منطبق با قرآن کریم و احکام و رهنمودهای عترت طاهره باشد"( تسنیم، ج ۱۴، ص ۴۰۴).

"ذلیل بودن یهودیان، از حیث مسکنت، نداشتن قدرت قیام و بیچاره بودن آنان است نه فقیر بودنشان. اکنون نیز تحت سیطره استعمارند و طناب دیگران را به گردن دارند، هر چند عده ای نیز مقهور آنان باشند... ذلت و مسکنت حاکم بر آنان را باید در تاریخ مذلت بارشان به نظاره نشست"( تسنیم، ج ۱۵، ص ۳۷۴).

جوادی آملی می نویسد که علت ذلت و مسکنت همیشگی یهودیان، قتل انبیا است. سپس می پرسد که این قتل در گذشته روی داده و این حکم نمی تواند به آینده سرایت داده شود. پاسخ او چنین است:"رضای به آن قتل و حق پنداشتن آن، که وصف متأخران و پسینیان است، زمینه خفت و زبونی آنان را فراهم کرده است"( تسنیم، ج ۱۵، ص ۳۷۶).

سخنان یهودستیزانه بسیاری در تفسیر او وجود دارد که ذکر آنها بر طول مقاله خواهد افزود.

قم فراموش شده
آن چه فقیهان تولید کرده و می کنند، فاقد دلربایی است. به همین دلیل با اکراه و اجبار و سرکوب تولیدات خود را به دیگران تحمیل می کنند. مراجع تقلید به واقع فاقد مرجعیت اند و مدتهاست که پیروی ندارند( رجوع شود به مقاله های "مرجعیت و نفوذ از دست رفته"، "نامرجعیت مرجعیت" و "مراجع تقلید: استوانه های اسلام یا گذشته").

همچون باستان شناسان به برساخته های 2 هزار سال پیش می پردازند. با این تفاوت که باستان شناسان ما را با اعصار گذشته و فرهنگ گذشتگان آشنا می سازند، اما اینها مجازات ها و سبک زندگی بدوی مردم جزیرة العرب قبل از اسلام را به همه به زور تحمیل می کنند.

با معنویت و اخلاق کاری ندارد، همه هدفشان دنیاست. برای سیطره بر قدرت های اقتصادی و سیاسی ، اجرای برساخته های اعراب پیش از اسلام را واجب الهی به شمار می آورند. قم مرکز تولید علم و تمدن سازی نیست، مرکز تولید خشونت و سبک زندگی صدها سال قبل به نام خداوند است.

منبع: رادیو زمانه، ۲۳ مهر ۱۳۹۳


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016