سه شنبه 29 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روايتی از پيشنهادات‌ جديد در مذاکرات‌ هسته‌ای

خبرگزاری رويترز در گزارشی با اشاره به خواسته‌های طرف‌های درگير در مذاکرات هسته‌ای ايران نوشت: عدم موافقت با پيشنهادات طرف مقابل در مذاکرات‌ نشان می‌دهد که دو طرف تا چه اندازه از يکديگر فاصله دارند.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاری رويترز، ايرانی‌ها می‌گويند که در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی طرح جديدی را برای سازش ميان طرف‌های مذاکره کننده ارائه داده‌اند اما مقامات غربی بر اين باورند که چيز جديدی در اين طرح مطرح نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين مقامات می‌گويند که آنها نيز در وين پيشنهاداتی که خود آن را سازش می‌خوانند را برای محدود کردن فعاليت‌های هسته‌ای ايران ارائه داده اند که از سوی تهران مورد مخالفت قرار گرفته است.

يک ديپلمات غربی در اين باره گفت: به نظر می‌آيد ايرانی‌ها نمی‌خواهند برنامه غنی‌سازی‌شان را تا سطحی محدود کنند که از نظر ما قابل قبول است.

اين ديپلمات غربی افزود: ما نيز انتخاب ديگری نداريم جز اين که مذاکرات را بعد از اواخر نوامبر تمديد کنيم يا اجازه دهيم رايزنی‌ها شکست بخورد.

مقامات ايرانی به رويترز، گفته‌اند که در آخرين پيشنهاد آنها آمده است که از نظر ايران شرايطی قابل قبول خواهد بود که موجب لغو تحريم‌های آمريکا و اتحاديه اروپا در حوزه‌ انرژی و بانکداری شود که در سال ۲۰۱۲ اعمال شده بودند.

اين ديپلمات‌ها خواست ايران برای لغو کامل تحريم‌ها را دليل پيشرفت کم مذاکرات هسته‌ای دانستند. اين در حالی است که ايران اين تحريم‌ها را ناعادلانه و غير قانونی می‌داند.

يک مقام ارشد ايرانی با اشاره به اين که پيشنهادات ايران با حمايت رهبر انقلاب مطرح می‌شود گفت که شايد برای ديگر طرف‌های درگير تنها اين يک مساله سياسی باشد، اما برای ايران چيزی که خطرناک است ادامه تحريم‌های اقتصادی کنونی عليه کشور است.

مقامات غربی همچنين به رويترز گفتند که ايرانی‌ها هميشه می‌دانند تحريم‌ها تنها می‌تواند به صورت گام به گام لغو شود. بدين معنی که هر گام تنها پس از اثبات پايبندی ايران به تعهداتش اجرايی خواهد شد.

به گزارش رويترز، آمريکا و اتحاديه اروپا بر مبنای قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل که در سال ۲۰۱۰ عليه ايران به تصويب رسيد تحريم‌هايی را در بخش گاز و نفت ايران اعمال کردند و محدوديت‌هايی را نيز بر سيستم بانکداری اين کشور به وجود آوردند.

اين مقام ايرانی يادآور شد: ايران خواهان بازگشت به شرايط پيش از اعمال تحريم‌هاست که اگر با آن موافقت شود به حصول توافق تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر کمک خواهد کرد.

يک مقام ارشد آمريکايی نيز در اين باره گفت: اگر ما به يک توافق جامع برسيم و ايران با آن موافقت کند اين کشور می‌تواند از انزوا بيرون بيايد چون تحريم‌ها در اولين گام به حالت تعليق در خواهند آمد و سپس به طور کامل لغو خواهند شد.

اين مقام آمريکايی تاکيد کرد: اين کار زمان می‌برد اما تحريم‌ها لغو خواهند شد.

غرب به رهبری آمريکا و رژيم صهيونيستی در حالی ايران را به تلاش برای دستيابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند که تهران همواره تاکيد کرده است فعاليت‌های هسته‌اش ماهيت کاملا صلح آميز دارند، اما مخالف ايران در سال‌های گذشته به اين بهانه با اعمال تحريم‌های اقتصادی فشارهای زيادی را بر ايران وارد کردند.

آمريکا و غرب اعلام می‌کنند که حق غنی سازی ايران را به رسميت می‌شناسند اما تلاش می‌کنند تا در مذاکرات هسته‌ای ظرفيت غنی سازی ايران را تا جايی که مورد رضايت خودشان است محدود کند.

به گزارش رويترز، يکی از مسائل اصلی مورد اختلاف تعداد سانتريفيوژ‌های ايران است. اين کشور در حال حاضر حدود ۱۹ هزار سانتريفيوژ نصب شده دارد که تقريبا ۱۰ هزار تای آن فعال هستند. طرف مقابل در اين مذاکرات تنها خواهان چند هزار سانتريفيوژ در ايران هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016