چهارشنبه 30 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نيروهای امنيتی تحصن نسرين ستوده در اعتراض به آزار دگرانديشان را به هم زدند

نيروهای امنيتی پس از چند ساعت تحصن اعتراضی نسرين ستوده، وکيل سرشناس حقوق بشری و برنده جايزه ساخاروف در اعتراض به آزار مداوم دگرانديشان به دست حکومت ايران و کنترل روز افزون رژيم بر کانون وکلا و قوه قضاييه را به هم زدند. آن‌ها دوربين يکی از عکاسان خبرگزاری فرانسه را ضبط کردند و پس از پاک کردن عکس‌های تحصن به او بازگرداندند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH)
سازمان های ايرانی عضو فدراسيون:
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI)
کانون مدافعان حقوق بشر (DHRC)
و
اتحاديه بين المللی وکلا (UIA)

ايران:
نيروهای امنيتی تحصن نسرين ستوده در اعتراض به آزار دگرانديشان را به هم زدند

http://www.fidh.org/16284
پيام مشترک رسانه ای
پاريس: ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴ (۲۹ مهر ۱۳۹۳)

خانم نسرين ستوده، وکيل سرشناس حقوق بشری و برنده جايزه ساخاروف در سال ۲۰۱۲ در اعتراض به آزار مداوم دگرانديشان به دست حکومت ايران و کنترل روز افزون رژيم بر کانون وکلا و قوه قضاييه امروز در جلوی کانون وکلای مرکز در تهران دست به تحصن زد. نيروهای امنيتی پس از چند ساعت اين حرکت اعتراضی را به هم زدند. آنها دوربين يکی از عکاسان خبرگزاری فرانسه را ضبط کردند و پس از پاک کردن عکس های تحصن به او بازگرداندند.

عبدالکريم لاهيجی، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «حکومت ايران بايد به آزار و تعقيب فعالان حقوق بشر و وکلای دادگستری پايان دهد. فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر از فراخوان خانم نسرين ستوده به طور کامل پشتيبانی و همبستگی خود را با او و تمام ديگر مدافعان حقوق بشر در ايران اعلام می کند.»

رييس اتحاديه بين المللی وکلا، استفن ل دريفوس نيز يادآوری کرد: «اتحاديه بين المللی وکلا با قاطعيت از نسرين ستوده، وکيل متعهد به دفاع از حقوق بشر، پشتيبانی می کند. ايران بايد تعهد خود به حقوق بشر را تاييد کند و به اين وکيل برجسته اجازه ادامه اشتغال به حرفه اش را بدهد.»

خانم ستوده خبر تحصن را در نامه ای که ديروز در صفحه فيس بوک همسرش منتشر شد (http://www.fidh.org/article16275) اعلام و نگرانی خود را از فشار روزافزون و کنترل رژيم بر وکلای دادگستری و کانون وکلای دادگستری اعلام کرد. در اثر فشار رژيم بر کانون وکلای دادگستری، در پی شکايت های متعدد دادگاه انقلاب اسلامی و درخواست از کانون وکلا برای لغو پروانه خانم ستوده، اين کانون روز شنبه ۲۶ مهر اعلام کرد که خانم ستوده به مدت سه سال از اشتغال به وکالت محروم خواهد بود. اين تعليق پروانه بر اساس محکوميت سال ۱۳۹۰ خانم ستوده به «جرايم» متعدد از جمله «تبليغ عليه نظام» به خاطر مصاحبه های او با رسانه های بين المللی در باره وضع حقوق بشر در ايران انجام شده است. سازمان ملل محاکمه و محکوميت او را خودسرانه و غيرقانونی اعلام کرده بود. (برای اطلاعات بيشتر در باره تعليق و آزار خانم ستوده نگاه کنيد به اينجا (http://www.fidh.org/article16273).خانم ستوده از کانون وکلا خواهان لغو حکم غيرقانونی تعليق پروانه خود و از رژيم خواهان آزادی کار وکلای دادگستری و کانون وکلا به دور از آزار و تعقيب شده است.

سازمان های ما با يادآوری نقش اساسی وکلا در اجرای عدالت، با تاکيد از دولتمردان ايران می خواهند موازين مطرح در اصول پايه ای سازمان ملل در مورد نقش وکلا را که در سپتامبر ۱۹۹۰ به تصويب رسيد رعايت کنند. اين اصول مقرر می دارند: «دولت ها بايد تضمين کنند که وکلا بدون ترس، مانع، آزار يا مداخله نامناسب قادر به انجام تمام وظايف حرفه ای شان باشند» (اصل ۱۶).

به علاوه، اصل ۲۳ می گويد: «وکلا، همچون شهروندان ديگر سزاوار آزادی بيان، اعتقاد، تشکل و گردهمايی هستند. به ويژه، آنها حق دارند در بحث های عمومی در باره قانون، اجرای عدالت و پيشبرد حقوق بشر و حمايت از آن مشارکت کنند و بدون گرفتار شدن به محدوديت های حرفه ای به علت فعاليت های قانونی شان يا عضويت شان در يک سازمان قانونی، به سازمان های ملی يا بين المللی بپيوندند و در جلسه های آنها شرکت کنند.»

سازمان های ما از دولتمردان ايران می خواهند به آزادی بيان و تشکل احترام بگذارند و به آزار و تعقيب دگرانديشان پايان دهند. قوه قضاييه و کانون وکلا، به ويژه وکلای افراد مواجه با اتهام های مبتنی بر انگيزه سياسی، بايد امکان فعاليت مستقل داشته باشند.

متن انگلیسی: http://www.fidh.org/16283
متن فرانسوی: http://www.fidh.org/16281

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
League for the Defence of Human Rights in Iran (LDDHI) - FIDH member
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران
LDDHI
عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر
فيس بوک
http://www.facebook.com/lddhi.fidh
E-mail: lddhi(at)fidh.org
يا lddhi.fidh(at)gmail.com
Twitter: @fidh_fa
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCLy2KJACyt0kXaOm53OXtEw
صفحه ايرانِ فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر
FIDH's Iran page: http://www.fidh.org/en/asia/iran/


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016