چهارشنبه 30 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فيلترينگ هوشمند شبکه‌های اجتماعی کليد خورد

فاز نخست اجرای سامانه هوشمند فيلترينگ شبکه های اجتماعی و سايتهای اينترنتی با هدف صيانت فرهنگی و اجتماعی از فضای مجازی کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، طراحی مدل جديد پالايش هوشمند شبکه های مجازی طی مراسمی با حضور مسئولان شرکت ارتباطات زيرساخت و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تفاهم نامه امضاء شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين تفاهم نامه پس از طرح و تصويب مدل مفهومی پالايش هوشمند در کميسيون امنيت شورای عالی فضای مجازی به منظور توسعه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی بر اساس اصول و ضوابط فرهنگی و اجتماعی کشور به مرحله اجرا در آمده است.

در اين تفاهم نامه که بين شرکت ارتباطات زيرساخت به نمايندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مرجع پژوهشی و علمی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منعقد می شود مقرر شده که فاز نخست سامانه پالايش هوشمند فضای مجازی تا پايان خرداد سال ۱۳۹۴ به بهره برداری برسد.

اين پروژه برای حداقل سازی عوارض مدل سلبی موجود که انسداد عمومی صفحات اينترنتی را در بر می گيرد و با توجه به گستره درخواست های متعدد کاربران مبنی بر دسترسی به صفحات و اطلاعات علمی و تخصصی موجود در فضای اينترنت، طراحی و اجرايی می شود.

با اجرای مدل جديد، علاوه بر رفع نگرانی های صاحب نظران فرهنگی و دينی و نهادهای ذيربط، محتوای موجود در صفحات اينترنتی شامل متن، عکس و ويدئو بر اساس نياز واقعی طيف مخاطبان در لايه های مختلف دسته بندی و مديريت می شود.

با بهره گيری از اين سامانه که به صورت هوشمند طراحی و اجرايی می شود امکان تفکيک، مميزی و پالايش صفحات زيرمجموعه سايت های اينترنتی فراهم شده و اين سايت ها به صورت کامل مسدود نمی شود.

شرکت ارتباطات زيرساخت اعلام کرده است که با اجرايی شدن اين پروژه علاوه بر استفاده از ظرفيت علمی و دانش فنی شرکت های دانش بنيان و مراکز علمی و دانشگاهی کشور در راستای بومی سازی فناوری های نوين ارتباطی، انقلابی در مسير صيانت فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور صورت می گيرد.

به گزارش مهر، اوايل مهرماه نيز مرکز ملی فضای مجازی در راستای برنامه های اعلام شده خود، با حمايت از جامعه دانشگاهی، اولين نرم افزار فيلترينگ هوشمند کشور را به بهره برداری رساند.

اين مرکز اعلام کرد: به منظور بهره گيری از خدمات مفيد شبکه جهانی اينترنت و برنامه ريزی برای صيانت از آسيب های ناشی از آن، با حمايت مرکز ملی فضايی مجازی از طرح های علمی دانشگاهی، سيستم فيلترينگ هوشمند تصوير، فيلم و متن در موضوعات اخلاقی به بهره برداری رسيد.

از مشخصه های اين طرح، تشخيص هوشمند محتوای درخواست شده کاربر است که سرعت و گستره صفحات پالايش شده را افزايش می دهد و با کاهش نرخ خطا، کاربر سريع تر و دقيق تر به محتوای مفيد مورد نياز خود دست پيدا می کند. همچنين در اين نرم افزار به دليل امکان پالايش جزئی صفحات و ريزدانگی، پالايش صرفاً بر صفحاتی اعمال می شود که به دليل محتوای نامناسب نياز به پالايش دارند و نيازی به بستن کل دامنه نيست.

از ويژگی های ديگر اين طرح، توزيع شدگی است که براساس آن سازمان ها، شرکت ها و مؤسسات می توانند اين نرم افزار را مستقلاً به کار گيرند.

نرم افزار فيلترينگ هوشمند کشور که از سوی مرکز ملی فضای مجازی معرفی شده در حال حاضر مراحل آزمايشی نهائی خود را به پايان رسانده و در چندين سازمان و نهاد راه اندازی شده است.

اين طرح با همکاری مشترک پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهيد بهشتی و سازمان تبليغات اسلامی (مؤسسه اطلاع رسانی تبيان) در چندين مرکز داخل کشور و همزمان به عنوان يک طرح صادراتی در خارج از کشور راه اندازی شده و قرار است مراحل بعدی آن در آينده نزديک به اجرا درآيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016