پنجشنبه 1 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

"توبه سران فتنه" تفسیر عجیب کیهان و صداوسیما از سخنان روحانی در زنجان + ویدئو

tobeMussaviKaroubi.jpg
کلمه – یک سال از زمانی که رهبری شرط توبه را برای آزادی موسوی و کروبی از حصر غیرقانونی را مطرح کرد، می گذرد و تلاش چهره ها و نهادهای مختلف برای راضی کردن سران جنبش سبز به کوچکترین عذرخواهی، بی نتیجه مانده است. حالا در شرایطی که سیل خواسته ها برای عمل به وعده رفع حصر به سمت کاخ ریاست جمهوری سوق یافته، بلندگوهای اقتدارگرایی همچون صداوسیما و روزنامه کیهان تلاش می کنند اظهارات روحانی در زنجان را به نفع تقاضای ناکام رهبری تفسیر کنند.

اوایل مردادماه ۹۲ بود که رهبری در پی مواجهه با تغییر فضای عمومی پس از انتخابات، تلاش کرد راه تغییر را دست کم در حوزه سیاسی سد کند و نگذارد مسیر غلطی که نظام پس از سال ۸۸ در پیش گرفته بود، اصلاح شود. آزاد نکردن زندانیان سیاسی، ادامه حصر موسوی و کروبی و تمدید شرایط امنیتی تا هر زمان و به هر میزان ممکن، مهمترین شاخصه های تلاش رهبری و نزدیکانش بود.

صریح ترین بیان آیت الله خامنه ای در واکنش به خواسته عمومی رفع حصر، در دیدار با جمعی از دانشجویان در هفته آغازین مرداد مطرح شد. وی مدعی بود که سران فتنه! در جمع های خصوصی پذیرفته اند تقلبی در انتخابات ریاست جمهوری صورت نگرفته، اما حاضر نیستند به طور عمومی به اشتباه خود اعتراف کنند. رهبری همچنین تصریح کرد که شرط آزادی موسوی و کروبی از حصر، عذرخواهی ایشان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چندی قبل هم کریمی قدوسی از نمایندگان افراطی مجلس، ادعا کرد که رهبری چهار شرط را برای پذیرش توبه! سران فتنه اعلام کرده است؛ ادعایی که هیچ گاه از سوی دفتر رهبری تکذیب نشد. شرط هایی شامل مرزبندی با دشمنان، پس گرفتن تهمت ها به نظام، جبران خسارت ها و آماده بودن برای مجازات. مطهری نماینده شجاع مردم تهران هم چندی قبل به صراحت گفت که آیت الله خامنه ای درخواست وی برای رفع حصر و یا تن دادن حکومت به محاکمه موسوی و کروبی را اینگونه پاسخ داده که مجازات آنها در صورت محاکمه بسیار سنگین تر خواهد بود!

با این حال چیزی طول نکشید که سردار نقدی اعتراف کرد اقتدارگرایان حاکمیت از توبه موسوی و کروبی ناامید شده اند و هیات رئیسه مجلس خبرگان نیز با فرار به جلو در بیانیه ای نوشت که فرصت برای توبه سران فتنه به پایان رسیده است!

اکنون در شرایطی که تکلیف همه در این خصوص با رهبری روشن شده و احتمال نرمش و تن دادن وی به قانون از بین رفته، همه خواسته ها متوجه رئیس جمهوری شده که با وعده رفع حصر سران جنبش سبز موفق به کسب رای اکثریت مردم شده است. روحانی اگرچه اختیارات لازم را ندارد، اما به اذعان بسیاری از منتقدان در شرایطی که قوه قضاییه و هیچ نهاد دیگری حاضر به پذیرش مسئولیت بازداشت موسوی و کروبی نیست و همه برای توجیه به ظاهر قانونی حصر به مصوبه شورای عالی امنیت ملی دوره احمدی نژاد درباره حصر ارجاع می دهند، او به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی می تواند و باید اولین قدم را برای توقف این قانون شکنی بردارد تا اگر بخش های دیگری از حاکمیت بنا دارند همچنان به نقض قانون و حصر خانگی ادامه دهند، لااقل مسئولیت آن را به گردن منتخب مردم نیندازند.

در این میان، افراطیون که از توبه موسوی و کروبی، پشیمانی سبزها و حتی تن دادن دولت به خط قرمز رهبری مبنی بر عدم ورود اصلاح طلبان سبز به دولت ناامید شده اند، تلاش می کنند با تفسیرهای عجیب و غریب و استفاده از مصونیت آهنین رسانه ای که دارند، موضع رئیس جمهور را متمایل به نظر ناکام رهبری برای توبه سران جنبش سبز و حل و فصل موضوع با کوتاه آمدن آنها نشان دهند.

آخرین تلاش از این نوع، گزارشی است که شب گذشته در بخش های خبری ویژه صداوسیما پخش شد و در آن، اشاره روحانی به پذیرش توبه حر از سوی امام حسین (ع) در کنار تصاویری از میرحسین موسوی و مهدی کروبی قرار گرفت تا گوینده ی صداوسیما این سوال را مطرح کند که: «آیا سران فتنه حاضرند به تبعیت از حر توبه کنند؟!»

گوینده رسانه میلی در پایان گزارش خود، با اشاره ای صریح به ناکامی خواسته رهبری برای توبه موسوی و کروبی، گفت: «…از آن روزهای پر التهاب تا کنون بزرگان و دلسوزان بارها این عناصر را به توبه و بازگشت به آغوش انقلاب و جبران گذشته دعوت کرده‍اند اما این عناصر لجوج همچنان از اعلام برائت خودداری میکنند. آیا سران فتنه از توبه حر درس عبرت خواهند گرفت؟ آیا این عناصر از فرصت محرم برای توبه و بازگشت و جبران خطاهای بزرگ گذشته استفاده خواهند کرد؟…»

واکنش کیهان اما از این هم خواندنی تر بود. حسین شریعتمداری که ظاهرا گزارش صداوسیما و برداشت یکسویه و عجیبش از سخنان روحانی در زنجان را باور کرده بود، نوشت: «اگر خدای نخواسته منظور آقای رئیس‌جمهور از اشاره به این فراز از تاریخ کربلا، مقایسه آن با سران فتنه آمریکایی اسرائیلی ۸۸ باشد که متأسفانه شواهدی از این فرض حکایت دارد، باید گفت نظر یادشده از نوع «قیاس مع‌الفارق» است و نه فقط کمترین مشابهتی میان جناب «حر» با سران فتنه وجود ندارد، بلکه این دو ماجرا با یکدیگر تفاوتی در حد تضاد و فاصله‌ای به اندازه زمین و آسمان دارند.»

نماینده ولی فقیه در کیهان، در ادامه یادداشت خود که با تیتر «آقای روحانی از شما بعید بود» منتشر شده، آورده است: «چنانچه منظورتان از پیش کشیدن ماجرای توبه حر و پذیرش آن از سوی امام حسین علیه‌السلام، اشاره و کنایه به سران فتنه نبوده است، این بخش از اظهارات حضرتعالی در جغرافیای سخنان دیروز شما در زنجان چه جایگاهی داشته است؟! و با چه مقصود و منظوری مطرح شده است؟! شواهد فراوانی که برخی از اظهارات و مواضع اخیر نزدیکان جنابعالی از جمله آنهاست، نشان می‌دهد منظور شما از پیش کشیدن ماجرای حر، ارتباط دادن آن با ماجرای خیانت سران فتنه بوده است که نه فقط قیاس مع‌الفارق است بلکه می‌تواند برای جنابعالی یک درس بوده و «توبه» شما را از آنچه گفته‌اید در پی داشته باشد.»

شریعتمداری سپس در کمال صداقت از روحانی پرسیده: «آیا سران فتنه از جنایت و خیانتی که مرتکب شده بودند، توبه کرده‌اند؟ که سخن از بخشش و پذیرش توبه آنها در میان باشد؟!»

به نظر می رسد افراطیون پس از مدتی امید بستن به اینکه موسوی و کروبی توبه کنند تا راهی برای خلاصی حاکمیت از دامی که از سال ۸۸ برای خود پهن کرده بود پیدا شود، حالا از سویی می خواهند جریان های میانه رو و هوادار اعتدال را متمایل به نظر افراطیون مبنی بر لزوم توبه سران جنبش سبز بدانند و از سوی دیگر بدون اعتراف به تلاش بی حاصل خود برای راضی کردن همراهان پایدار مردم به توبه، بگویند که حالا دیگر توبه هم کافی نیست! آنچنان که قبلا در بیانیه خبرگان، سپس در شرط گذاشتن های منقول از رهبری و حالا در یادداشت کیهان آمده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016