جمعه 2 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

خزانه داری آمریکا در پی قطع شریان مالی داعش

وزارت خزانه‌داری آمریکا می گوید حملات هوایی اخیر علیه مواضع گروه "دولت اسلامی" (داعش سابق) در عراق و سوریه، توان مالی این سازمان از محل فروش نفت را مختل کرده است.
141023225045_david_cohen_640x360_carnegie.jpg
به گزارش بی‌بی‌سی٬ دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری آمریکا در مبارزه با فعالیت‌های مالی سازمان‌های تروریستی، روز پنجشنبه در موسسه کارنگی در واشنگتن تخمین زد که "دولت اسلامی" از میانه ماه ژوئن تا همین اواخر، روزانه بیش از ۵۰ هزار بشکه نفت تولید می کرده و با فروش آن در بازار سیاه، درآمدی بالغ بر روزی یک میلیون دلار داشته است.

آقای کوهن که اخیرا از عربستان سعودی و قطر به واشنگتن برگشته است گفت این میزان پول، غیر از درآمدهایی است که گروه داعش از راه‌های دیگر کسب می کند، نظیر "باج گرفتن از ربوده شدگان، دزدی و اخاذی از مردمی که در قلمرو آنها زندگی می کنند، و تا حدی کمتر، کمک‌های مالی که از هواداران خود در خارج از سوریه و عراق می گیرند."

همزمان با حملات هوایی ارتش آمریکا به گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه، کارزاری دیگر به رهبری وزارت خزانه داری آمریکا علیه این گروه جریان دارد که مقامات آمریکایی امیدوارند شریان حیاتی آن را قطع کند.

منابع درآمد گروه دولت اسلامی:

کسب میلیون ها دلار از محل فروش نفتی که از میادین نفتی عراق و سوریه استخراج می‌شود.

دریافت باج برای آزادی شهروندانی که به گروگان گرفته شده اند.
جمع آوری میلیون ها دلار در ماه از راه اخاذی و وضع مالیات‌های غیرقانونی از ساکنان محلی.

دیگر فعالیت‌های تبهکاری، نظیر دزدی از بانک، غارت و فروش قطعات عتیقه هزاران ساله، غارت اموال دامداران و کشاورزان، و فروش زنان و دختران ربوده شده به عنوان بردگان جنسی.

تا حدی محدود، دریافت کمک مالی از شبکه حامیان مستقر در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته این مقام دولت آمریکا، مبارزه با منابع مالی "دولت اسلامی" مانند بخش نظامی کارزار علیه این گروه، اقدامی زمانبر است و "هیچ روش منحصربفرد یا سلاح عجیبی در دست نیست که بتوان یک شبه خزانه دولت اسلامی را خالی کرد."
اداره مبارزه با توان مالی گروه هایی که آمریکا آنها را "تروریستی" می داند از سال ۲۰۰۴ در وزارت خزانه داری آمریکا تاسیس شد.

به گفته آقای کوهن، در کارزار مبارزه با منابع مالی گروه دولت اسلامی ابتدا روش‌های ده سال اخیر این اداره به کار رفت، اما ماهیت متفاوت درآمدزایی این گروه باعث شد تا آمریکا هم روش‌های تازه ای برای هدف گرفتن این گروه بکار گیرد.

معاون وزارت خزانه داری آمریکا می گوید: "برخلاف هسته القاعده، گروه دولت اسلامی تنها بخش نسبتا کوچکی از پولش را از جیب حامیانش کسب می کند. در عوض بخش اعظم سرمایه دولت اسلامی، از فعالیت‌های تروریستی و تبهکاری محلی است."
نهادهای اطلاعاتی آمریکا، گروه دولت اسلامی را ثروتمندترین و از نظر مالی پیشرفته‌ترین سازمان تروریستی می دانند.

به گفته دیوید کوهن، تنها در بهار امسال، این گروه توانست از راه دریافت باج برای آزادی شماری از روزنامه نگاران و گروگان‌های اروپایی که در اختیارش بود دستکم ۲۰ میلیون دلار بدست آورد.

معاون وزیر خزانه داری آمریکا با تشریح جزییات کسب درآمد داعش از محل فروش نفت در بازار سیاه منطقه ای گفت حالا ترکیه و حکومت کردستان عراق متعهد شده اند که از ورود نفت قاچاق به اراضی خود جلوگیری کنند.

دیوید کوهن می گوید: "دولت اسلامی نفتی را که از میادین نفتی استخراج می کند به قاچاقچیان می فروشد تا از قلمروشان خارج شود. این نفت قاچاق با روش‌های مختلفی انتقال می یابد از حمل با تانکرهای کوچک تا بشکه‌های کوچکتر. همچنین می دانیم که دولت اسلامی پالایشگاه هایی با ابعاد مختلف را در کنترل دارد و پولی هم از فروش محصولات نفتی تصفیه شده در می آورد."

در تحولی که به گفته دیویدکوهن، نشانگر "وضع اسفبار حکومت سوریه" است، دولت دمشق هم در این مدت برای تامین نیازهایش از "دولت اسلامی" نفت خریده است.

درباره خریداران احتمالی نفت قاچاق از قلمرو دولت اسلامی، معاون وزیر خزانه داری آمریکا می گوید بر اساس شواهد موجود و تا ماه قبل، "دولت اسلامی" این نفت را با قیمتی بسیار پایین در اختیار واسطه هایی قرار می داده که از جمله اهل ترکیه بوده اند: "بخش دیگری از نفت آنها به کردها در عراق فروخته می شد و بعد کردها همان نفت را به ترکیه می فروخته اند."

گروه دولت اسلامی که بخش‌های وسیعی از خاک سوریه و عراق را تصرف کرده، به گفته آقای کوهن، با هزینه سنگینی برای اداره این قلمرو مواجه است.

تنها برای آنکه در یک مقایسه مشخص شود هزینه این قلمرو چقدر سنگین است این مقام آمریکایی گفت دولت مشروع عراق امسال برای استان هایی که حالا در تصرف دولت اسلامی اند بودجه ای بیش از دو میلیارد دلار اختصاص داده بود: "مبلغی فراتر از کل درآمدهای دولت اسلامی، تنها برای محدوده ای که شامل مناطق تحت تصرف این گروه در سوریه هم نمی شود."

به گفته معاون وزیر خزانه داری آمریکا، این گروه برای ثبت همه درآمدها و هزینه هایش باید براساس یک الگوی مدیریتی پیچیده عمل کند که چند مدیر امور مالی در راس گروه هستند. به همین منظور، وزارت خزانه داری آمریکا کار شناسایی و تحت تعقیب قراردادن افرادی را که در حال کمکرسانی به مدیریت مالی "دولت اسلامی" هستند آغاز کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016