دوشنبه 5 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اثرات کاهش قيمت نفت بردرآمد کشورهای حوزه خليج فارس

روز گذشته مجمع موسسات مالی و بانکی کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در کويت تشکيل شد.در سخنرانی افتتاحيه اين مجمع، محمد هاشل رئيس بانک مرکزی کويت به موسسات مالی و بانکی و تجار عرب هشدار داد که خود را با قيمت های جديد نفت وفق دهند.

ايلنا: قيمت نفت همچنان به سير نزولی خودادامه می‌دهد و کمتر کار‌شناسی پيش بينی بازگشت نفت ۱۰۰ دلاری را به بازار دارد. بازار و دولت‌ها هم گويا اين تغيير را قبول کردند و با توجه به نزديک شدن به ماهای آخر سال ميلادی بودجه خود را با نفت ۶۰ تا ۸۰ دلاری تنظيم می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



روز گذشته مجمع موسسات مالی و بانکی کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در کويت تشکيل شد. در سخنرانی افتتاحيه اين مجمع، محمد هاشل رئيس بانک مرکزی کويت به موسسات مالی و بانکی و تجار عرب هشدار داد که خود را با قيمت‌های جديد نفت وفق دهند و انتظار سال مالی سختی را داشته باشند. هاشل از کشورهای منطقه خواست که در خصوص روند نزولی قيمت نفت ترتيبی اتخاذ کنند.

شورای همکاری خليج فارس در ۲۵ مه سال ۱۹۸۱ تشکيل شد و ۶ کشور حاشيه جنوبی خليج فارس عضو اين شورا هستند. کشورهای عضو اين شورا ۴۰ درصد از منابع نفتی و يک سوم از منابع گازی جهان را در اختيار دارند و بر همين اساس اثرات تصميمات اتخاذ شده در اين شورا فرا‌تر از منطقه خاورميانه است.

در حال حاضر بعد از سازمان اوپک اين شورا دومين نهاد حقوقی است که کشورهای عضو بيشترين توليد نفت را در اختيار دارند و تنها فرق آن اين است که تصميمات اوپک به صورت گروهی اخذ می‌شود اما در شورا به طور غير محسوس اين عربستان است که سياستهای شورا را در همه زمينه‌ها معلوم می‌کند.

در حال حاضر ۶ کشور عضو شورا روزانه ۱۷ ميليون بشکه توليد دارند که ۱۲ تا ۱۳ ميليون آن را صادر می‌کنند.
از آنجايی که ۹۰ درصد در آمدهای کشورهای عضو از راه فروش نفت است. نوسانات اخير در بازار تاثير زيادی بر روی اقتصاد اين کشور‌ها گذاشته است.

عبداله کويز عضو سابق کميسيون انرژی شورای همکاری خليج فارس در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت تصميمات نفتی اين شورا به تنهايی نمی‌تواند به بازار ثبات بخشد و اگر کشورهای عضو دنبال تثبيت قيمت نفت هستند بايد از طريق اوپک بر بازار تاثير بگذارند. کويز به کشورهای عضو پيشنهاد داد که بودجه خود را با نفت ۸۰ دلاری ببندند.
بر اساس گزارش صندوق بين المللی پول و موسسه سرمايه گزاری kamco کويت در آمد نفتی کشورهای شورا در سال ۲۰۰۹ بود ۳۶۶ ميليارد دلار بوده است در حاليکه در سال ۲۰۱۳ اين رقم به ۷۲۹ ميليارد دلار رسيده است.

در زمان سالهای طلايی نفت شيوخ اين کشور‌ها با استفاده از مشاوره موسسات مالی بين المللی شروع به سرمايه گذاری بخشی از درآمدهای نفتی خود در مناطقی که از ريسک حداقلی برخوردار بود کردند تا بدان جا که هولدينگ قطر فروشگاه‌های زنجيره‌ای مارکس‌اند اسپنسر را خريداری کرد. با اين وجود پيش بينی می‌شود ميزان ذخيره ارزی اين کشور‌ها ۲۴۵۰ ميليارد دلار باشد. ثمره اين سالهای طلايی برای اين کشور‌ها رشد ۴. ۵ درصدی اقتصاد بوده است

بزرگ‌ترين صادر کننده نفت شورا در ماه اوت ۹ميليون ۵۹۷ هزار بشکه توليد داشته است که در ماه سپتامبر اين توليد افزايش يافته و به ۹ ميليون و ۷۰۰ هزار بشکه رسيده است. اين در حاليست که جاسم الموسعی در گفتگو با روزنامه عکاظ ميزان فروش نفت عربستان را ۷ ميليون بشکه اعلام کرده است.

در آخرين تحولات کريستين لاگارد رئيس صندوق بين المللی پول در يک کنفرانس خبری در کويت گفت با قيمت‌های جديد نفت ميزان در آمد ناخالص کشورهای عضو شورا ۸ درصد کاهش داشته است و مقامات کشورهای عضو بايستی خود را در برابر شوک‌ها ی ناشی از کسری بودجه آماده کنند و به نظر می‌رسد بهترين را ه حل در حال حاضر کاستن از هزينه‌های عمومی است.

با توجه به ذخيره ارزی بالا، سود آور بودن و مطمئن بودن پروژه‌های سرمايه گذاری کشورهای عضو پيش بينی می‌شود اين کشورهای بحران کاهش قيمت نفت را به سادگی پشت سر بگذارند.

گزارش: بسيم لاله


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016