سه شنبه 6 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: انتساب اسيدپاشی به آمران معروف مورد پيگرد قانونی قرار گيرد


احمد خاتمی

قم - خبرگزاری مهر: عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبری موضوع اسيدپاشی را جنايتی فردی و اجتماعی دانست و گفت: از قوه قضائيه می‌خواهم رسانه‌هايی را که بی‌دليل اين جنايت را منتسب به امر به معروف و نهی از منکر کردند تحت تعقيب قانونی قرار دهد.

آيت‌الله سيداحمد خاتمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حادثه اسيدپاشی در کشور اظهار کرد: جنايت اسيدپاشی که اين روزها در کشور صورت گرفت هم جنايت فردی بود که بايد فرد اسيدپاش قصاص شود و هم جنايت اجتماعی بود، چون حيثيت نظام را زيرسئوال برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين عضو جامعه مدرسين با بيان اينکه عامل يا عاملان اين جنايت بايد به اشد مجازات برسند، درباره انتساب اين حادثه به آمران به معروف و ناهيان از منکر گفت: در کنار جنايت اسيدپاشی، گناه بزرگ ديگری صورت گرفت که عاملش برخی از سايت‌ها و روزنامه‌ها بودند و آن انتساب اين جنايت به آمران به معروف و ناهيان از منکر است.

آيت‌الله خاتمی تاکيد کرد: مصرانه از قوه قضائيه می‌خواهم که سايت‌ها و روزنامه‌هايی که بی‌دليل و بی‌مستند اين جنايت را منتسب به امر به معروف و نهی از منکر کردند تحت تعقيب قانونی قرار دهد چراکه اين منکر هم منکری بود همانند منکر اسيدپاسی که همزمان بايد به اين دو رسيدگی شود.

لزوم همگانی‌شدن امر به معروف

همگانی شدن امر به معروف و نهی از منکر، محور ديگری سخنان اين عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبری بود و وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که پرسيد چگونه می‌توان مسئله تذکر لسانی را در جامعه اسلامی همگانی کرد، گفت: برای همگانی شدن وظيفه الهی امر به معروف و نهی از منکر بايد چند گام برداشته شود که گام اول معرفی معروف‌ها و منکرهاست.

وی اضافه کرد: در باب امر به معروف و نهی از منکر يک شرط، معرفت معروف و معرفت منکر است که اين گام بايد برداشته شود تا در همه عرصه‌های فردی، اجتماعی و سياسی بگويند اين معروف است و اين منکر، تا کسانی پيدا نشوند که به بهانه انکار منکری، منکر ديگری را تحقير کنند.

آيت‌الله خاتمی با بيان اينکه بايد باور اين وجوب در همگان پديد آيد، از اين مهم به عنوان دومين گام همگانی شدن امر به معروف و نهی از منکر ياد کرد و افزود: امر به معروف و نهی از منکر واجبی است مثل نماز و روزه. حتی در برخی روايت هست که امر به معروف و نهی از منکر واجبی است که واجبات ديگر با اين واجب برپا می‌شوند.

طرح امر به معروف ۳۶ سال دير به مجلس رفته است

استاد درس خارج حوزه سومين گام همگانی شدن امر به معروف و نهی از منکر را قانونمندشدن امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرد و گفت: اصل هشتم قانون اساسی اصل امر به معروف و نهی از منکر است.

به اعتقاد آيت‌الله خاتمی، طرحی که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است ۳۶ سال دير به مجلس رفته است.

عضو هيئت رئيسه خبرگان رهبری معتقد است که اين طرح، امر به معروف و نهی از منکر را ضابطه مند می‌کند.

وی تاکيد کرد: اين طرح حمايت‌کردنی است، آنچنان که بحمدالله نمايندگان مجلس با همراهی خوب، مفاد اين طرح را تصويب می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016