دوشنبه 5 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حزب ندای ايرانيان و راه‌اندازی کمپين "آب، زندگی است"

خبرآنلاین ـ جامعه - محيط زيست - احمد مسجد جامعی به همراه ۱۵ هنرمند، فعال سياسی و استاد دانشگاه شناخته‌شده از کمپين «آب، زندگی است» اعلام حمايت کردند.

به گزارش کميته تبليغات و اطلاع‌رسانی ندای ايرانيان، علاوه بر احمد مسجد جامعی تاکنون تهمينه ميلانی، داريوش فرهنگ، بهاره رهنما، حديث فولادوند، جمشيد پژويان، رضا يزدانی، رضاايرانمنش، بابک حميديان، سيامک انصاری، آرام جعفری و همچنين عيسی کلانتری، شهربانو امانی، طهماسب مظاهری، صادق زيباکلام و مهدی تقوی از کمپين «آب، زندگی است» حمايت کردند.

احمد مسجد جامعی، با حمايت از راه‌اندازی کمپين «آب، زندگی است»، گفت: «من هم حتماً به اين کمپين می‌پيوندم چراکه پيوستن ما به اين کمپين و تلاش برای کمک به حل بحران آب اجباری است، اگر ما به اين کمپين و تلاش‌ها برای رفع اين بحران نپيونديم چه کنيم؟ دفاع از آب يک ضرورت است و با هست و نيست شهر و شهروندان ما بستگی دارد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: «من ضمن اينکه از هنرمندان و همه اقشار مردم برای پيوستن به اين کمپين و تلاش‌های فردی و جمعی برای حل اين بحران دعوت می‌کنم يادآور می‌شوم که اين دعوت يک دعوت فانتزی نيست، مسئله بسيار جدی‌تر از آن چيزی است که فکر می‌کنيم اين‌يک انتخاب نيست يک ضرورت است که به اين مسائل فکر کنيم اما متأسفانه در روزمرگی و سياست زدگی اين مسائل مهم را فراموش کرده‌ايم و خيلی ممنون هستم که شما به‌عنوان يک تشکل، به اين فکر افتاديد که نگرش‌ها و افراد مختلف را پيرامون مسئله آب گرد هم آوريد و اين مسئله بسيار مهمی است.»

عضو شورای شهر تهران در ادامه بابيان اينکه آب يک مسئله اساسی برای شهر تهران است، اظهار داشت: «آب، نقش و جايگاه تاريخی در تهران دارند و نمود آن را می‌توان در نام‌گذاری‌های صورت گرفته در مناطق و محلات تهران ديد، مثل دروازه دولاب يا آب کرج که به نام بلوار کشاورز شناخته می‌شود و درواقع بازمانده طرح انتقال آب از کرج به تهران از زمان قاجار و اميرکبير است، چراکه در آن ايام هم مشکل تأمين آب برای تهران بود و طرح به‌عنوان آب کرج پايه‌گذاری و تا حدودی اجرا شد برای انتقال آب از کرج به تهران.»

وی ادامه داد: «علاوه بر اينکه محله قديمی اودلاجان که درواقع همان «اوو» به معنی آب و «لادج» به معنای پخش شدن آب است يا سرچشمه که کنار اودلاجان قرار گرفته و با آب نسبت دارد يا «سنگلج» که درواقع «سنگ رج» بوده، سنگ واحد اندازه‌گيری آب و رج هم برای تعيين مسيرهای آب بوده يا محله‌های آبشار و يخچال يا حتی قله توچال که اسم قديمش «او چال» بوده يعنی چاله‌ای که در آن آب بوده اين پسوند و پيشوندها نشان‌دهنده اهميت آب است.»

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات يادآور شد: «از اول هم که تهران را ۴۰۰ سال پيش ساختند و روستای تهران تبديل به شهر تهران شد، مسئله آب مهم بود و منابع آب را در حصار طهماسبی که حصار بسيار بزرگ‌تری از چارچوب شهر بود تعريف شد و اين‌ها نشان می‌دهد علی‌رغم اينکه آب همه جای دنيا اهميت دارد اما در تهران اهميتی مضاعف داشت.»

مسجد جامعی تصريح کرد: «متأسفانه در توسعه شهری روی کمبود منابع آب دقت نشده است و تهران امروز آب همه مناطق هم‌جوار خودش را می‌بلعد از طالقان و کرج گرفته تا جاجرود و ... همه آب‌ها به سمت تهران می‌آيد و بازهم با کمبود منابع آبی مواجه هستيم.»

وی بابيان اينکه بخشی از مشکلات کم‌آبی امروز تهران ناشی از نحوه شهرسازی تهران، ساخت‌وسازهای گسترده و همچنين امکانات پايتخت و نظام اقتصادی متمرکزی است که همه را به سمت تهران می‌کشاند»، گفت: «تلاش برای رفع مشکل بحران آب يک کار جمعی بين دولت و مردم است، اين کار همه است و نياز به نگاه ملی دارد و همه بايد در آن مشارکت کنند منتهی بايد برای رفع مشکل بحران آب يک استراتژی دقيق تدوين شود.»

عضو شورای شهر تهران، تأکيد کرد: «اين‌طور نباشد که بگوييم دو ماه ديگر آب نيست و بعد از دو ماه هيچ اتفاقی رخ ندهد و آب جريان داشته باشد، مردم بی‌اعتماد می‌شوند وقتی مسئولين رده اول از سدهای در حال خشک شدن ديدن کردند و هشدار می‌دهند نسبت به وضعيت آب و از اين‌طرف کوچک‌ترين مشکلی در توزيع و فشار آب رخ نمی‌دهد ما برای حل اين بحران نياز به يک راهبرد داريم و يا اگر اين راهبرد تدوين‌شده نحوه اجرايی شدن آن يا عملياتی نشده يا درست اطلاع‌رسانی نشده است.»

کلانتری: اين کمپين در راستای سياست‌های دولت يازدهم است
عيسی کلانتری، وزير اسبق کشاورزی نيز اظهار داشت: «تشکيل کمپين آب زندگی است را مفيد می‌دانم، من از هر کمپينی که از واقعيت موجود کشور حمايت کند و در جهت آشنايی مردم با بحران روزافزون آب باشد حمايت می‌کنم. مسلماً کمپين آب، زندگی است می‌تواند در جهت سياست‌های اعلامی دولت يازدهم حرکت کند»

مظاهری: بحران آب، اقتصاد ايران را تهديد می‌کند
طهماسب مظاهری، رئيس اسبق بابک مرکزی نيز با اعلام حمايت از اين کمپين، تأکيد کرد: «بحران آب، اقتصاد ايران را در آينده بسيار نزديک تهديد می‌کند. در ميان راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و فرهنگ‌سازی يکی از کارهايی است که می‌شود انجام داد. من هم به‌عنوان يک شهروند دوست دارم عضوی از کمپين آب زندگی است باشم.»

زيباکلام: از بحران کمبود آب تنها می‌توان باتدبير عبور کرد
صادق زيباکلام، استاد دانشگاه نيز اظهار داشت: «آنچه اکنون لازم است همدلی و همراهی مردمی است که تقصير چندانی هم در کمبود آب و خشک‌سالی ندارند. شرايط ايران می‌طلبد که مصرف آب در کشاورزی و صنعت بهينه شود. بی‌ترديد به‌روزرسانی و نوسازی سيستم لوله‌کشی آب شهری هم گام مهمی در جهت کاهش هدر رفت آب خواهد بود. از بحران کمبود آب تنها می‌توان باتدبير عبور کرد و نه با خواهش و تمنا؛ کمپين آب، زندگی است راهی درست برای فرهنگ‌سازی و هشدار به جامعه است.»

پژويان: عضويت در اين کمپين برای من افتخار است
جمشيد پژويان، اقتصاددان نيز اظهار داشت: «من هم مانند هر ايرانی از نحوه مصرف آب و مديريت آن بسيار گله‌مند هستم. درست است که امسال و سال‌های بعد هم ممکن است ميزان نزولات جوی کم باشد، اما لازم است که مديريتی کارآمد بر مسئله آب کشور نظارت داشته باشد. عضويت در کمپين آب و زندگی برای من به‌عنوان يک استاد دانشگاه باعث افتخار خواهد بود.»

امانی: من هم عضوی از اين کمپين هستم
شهربانو امانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نيز با اعلام حمايت از اين کمپين، تصريح کرد: «من هم عضوی از کمپين آب وزندگی هستم. از همه انتظار داريم در کنار دولتمردان، به دولت يازدهم برای بحران چاره‌ای بينديشد همگان به‌خوبی می‌دانند سال‌های آتی به سال‌های بد بحرانی برای آب شور است نبايد فراموش کرد که اين خطر محيط‌زيست ما را بيشتر تهديد می‌کند.»

تقوی: اين کمپين حمايت از حقوق مردم است
مهدی تقوی، اقتصادان نيز خاطرنشان کرد: «کمپين آب، زندگی است، حمايت از حقوق خود مردم است به‌عنوان يک استاد دانشگاه از کمپين آب زندگی است حمايت می‌کنم.»

رهنما: اين کمپين راهی برای فرهنگ‌سازی است
بهاره رهنما، بازيگر سينما و تلويزيون با پيوستن به اين کمپين، اظهار داشت: «هنرمندان به‌واسطه جايگاه هنری خود می‌توانند مردم را به فرهنگ درست مصرف کردن رهنمون کنند. هنرمند تک ساحتی نيست که فقط به جنبه‌های حرفه‌ای زندگی‌اش بايد پرداخته شود. او زندگی اجتماعی دارد و به‌عنوان يک شهروند می‌تواند مفيد واقع شود من به‌عنوان يک هنرمند کمپين آب، زندگی است را به‌عنوان راهی برای فرهنگ‌سازی می‌دانم.»

يزدانی: بدون آب، هيچ‌چيز نيست
رضا يزدانی، خواننده مطرح کشورمان نيز با پيوستن به اين کمپين گفت: «وقتی آب نباشد يعنی هيچ‌چيزی نيست. نه کشاورزی، نه ميوه‌ای و نه سبزی و طراوتی هم وجود ندارد. متأسفانه فرهنگ مصرف آب در ايران وجود ندارد. وجود کمپينی مانند آب زندگی است به فرهنگ مصرف درست آب کمک می‌کند.»

فرهنگ: عضويت در اين کمپين کمترين کاری است که می‌توانيم انجام دهيم
داريوش فرهنگ، کارگردان سينما و تلويزيون نيز با اعلام پيوستن به اين کمپين، تصريح کرد: «عضويت در کمپين‌ها کمترين کاری است که ما هنرمندان می‌توانيم انجام دهيم. به نظر من راه انداختن کمپين برای تشويق مردم به مصرف صحيح آب و بحث با مسئولان پيرامون راه‌حل‌های مناسب، آن چيزی است که همگان از وظايف يک کمپين انتظار دارند. اما حضور هنرمندان در کمپين‌ها و تشويق مسئولان و مردم به تنها کاری است که هنرمندان می‌توانند انجام دهند.»

رضا ايرانمنش: برای اين کمپين فيلم می‌سازم
رضا ايرانمنش بازيگر و کارگردان سينما و تلويزيون کشورمان نيز گفت: «راه‌اندازی اين کمپين، اقدام درستی محسوب می‌شود و من حاضرم برای کمپين آب، زندگی است فيلم بسازم.»

ميلانی: بايد توجه مردم را به اين بحران جلب کنيم
همچنين تهمينه ميلانی، کارگردان سينمای کشورمان با پيوستن به اين کمپين گفت: «راه انداختن کمپين برای تشويق مردم به مصرف صحيح آب مفيد است. به نظر من توجه مردم را به اين بحران جلب می‌کند. اظهارنظر افراد صاحب‌نام يا چهره‌های فرهنگی که اعتباری نزد جامعه دارند موجب می‌شود مردم در مصرف آب دقت کنند و حساسيت جامعه نسبت به اين موضوع بيش از گذشته جلب شود.»

حميديان: کمپين برای آب مؤثر است
بابک حميديان، بازيگر سينما و تلويزيون کشورمان نيز با پيوستن به اين کمپين، اظهار داشت: «فرهنگ پذيری در اين سرزمين امری است زير استاندارد جهانی، اينکه ما بخواهيم در بيلبوردها بگوييم آب را کم‌مصرف کنيد قطعاً مؤثر نخواهد بود. تشکيل اين کمپين‌ها را مؤثر می‌دانم.»

انصاری: عضويت در اين کمپين، کاری برای فرهنگ‌سازی است
سيامک انصاری، بازيگر سينما و تلويزيون کشورمان نيز تأکيد کرد: «حمايت از کمپين آب زندگی است و عضويت در آن تنها کاری است که هنرمندان برای فرهنگ‌سازی می‌توانند انجام دهند.»

جعفری: از کنار کمبود آب به‌سادگی نگذريم
آرام جعفری، بازيگر سينما و تلويزيون نيز با اعلام حمايت از اين کمپين، خاطرنشان کرد: «مسئله آب، کمبود آن و مشکلاتی که پيش روی کشور قرار دارد. مسئله‌ای نيست که به‌سادگی بتوان کنار از آن گذشت. مانند هر هنرمند ديگری حمايت خود را از کمپين آب، زندگی است انجام می‌دهم.»

فولادوند: اين کمپين کاری برای تشويق جامعه به مصرف صحيح آب
حديث فولادوند، بازيگر سينما و تلويزيون نيز اظهار داشت: «تشويق مردم به مصرف صحيح آب، تنها کاری است که هنرمندان انجام می‌دهند. کمپين آب، زندگی است يک کار تشويقی و فرهنگ‌سازی برای جامعه‌ای است که هنوز با مصرف درست آب آشنا نشده است.»

هدف ندای ايرانيان از راه‌اندازی اين کمپين چيست؟
مسئول کميته تبليغات و اطلاع‌رسانی ندای ايرانيان، با تشکر از فعالان سياسی، اساتيد دانشگاه، بازيگران و چهره‌های فرهنگی و هنری که به کمپين «آب، زندگی است» پيوسته‌اند، تأکيد کرد: «اين کمپين همان‌طور که پيش‌ازاين هم اعلام شد يک کمپين کاملاً غيرسياسی و غير حزبی و در راستای منافع ملی و برای زندگی و آينده تک‌تک ايرانی‌هاست.»

بهروز شجاعی اظهار داشت: «اينکه يک تشکل سياسی علاوه بر حضور فعال در عرصه سياسی به ساير عرصه‌های زندگی بپردازد متأسفانه موضوعی است که مورد غفلت واقع‌شده است درحالی‌که يکی از وظايف احزاب و گروه‌های سياسی توجه ويژه به مسائل اجتماعی است.»

وی تصريح کرد: «ندای ايرانيان به دنبال بافتن کلاهی از نمد بحران آبی برای خود نيست، ما اين کمپين را راه‌اندازی کرديم و در ادامه از تمامی گروه‌های سياسی از اصولگرا گرفته تا اصلاح‌طلب، از تمامی هنرمندان و ورزشکاران در عرصه‌های مختلف، دانشگاهيان و اقشار مختلف و به‌ويژه جوانان دعوت می‌کنيم که به اين کمپين بپيوندند و حتی آن را مديريت کنند تا کاری برای آب و آينده اين مرزوبوم انجام دهيم.»

شجاعی خاطرنشان کرد: «برای آنکه شائبه سياسی بودن اين کمپين و تلاش برای سوءاستفاده از آن نيز پيش نيايد بعد از ايام عزاداری سرور و سالار شهيدان، سايت اختصاصی کمپين رونمايی خواهد شد تا انشالله فعاليت‌های ويژه‌ای در آن سايت انجام شود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016