شنبه 10 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وزیران خارجه ایران و آمریکا در پایتخت عمان با هم «دیدار می‌کنند»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که جان کری وزیر خارجه ایالات متحده در روزهای ۹ و ۱۰ نوامبر (۱۸ و ۱۹آبان) در مسقط پایتخت عمان با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش دیدار می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری‌ فرانسه و رویترز، کا‌ترین اشتون مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به نمایندگی از گروه ۱+۵ در این مذاکرات حضور خواهد داشت.
07717495-12EB-4BA6-8EFF-2B970249611C_w640_r1_s.jpg
عمان در سال‌های اخیر میزبان ملاقات‌های محرمانه میان مقام‌های بلندپایه ایرانی و آمریکایی بوده است تا یخ روابط میان دو کشور را بشکنند. مذاکرات محرمانه میان طرفین به حصول توافقنامه موقت ژنو در سوم آذر پارسال انجامید.

دیدار جان کری و محمد جواد ظریف در حالی صورت می‌گیرد که تنها سه هفته به پایان توافق موقت ژنو درباره برنامه هسته‌ای تهران باقی مانده است. ایران و شش قدرت جهانی باید در این فرصت، مذاکرات خود را برای دستیابی به توافق نهایی و جامع به سرانجام برسانند.

غرب بار‌ها ایران را متهم کرده است که در پوشش فعالیت‌های هسته‌ایش به دنبال دستیابی به دانش ساخت سلاح اتمی است. تهران این ادعا را رد کرده و می‌گوید که ماهیت برنامه هسته‌ایش صلح آمیز است.

جان کری پیشتر هشدار داده بود که هفته‌های پیش رو نشان خواهد داد آیا جمهوری اسلامی واقعا آماده اتخاذ تصمیمات دشوار است تا ابهامات مربوط به برنامه هسته‌ایش را رفع کرده و راه را برای لغو تحریم‌های بین‌المللی باز کند.

وی با بیان اینکه هدف از مذاکرات هسته‌ای، بستن تمام راه‌های دستیابی ایران به بمب اتمی است، اظهار داشت: «ایران برای دستیابی به بمب چهار راه پیش رو دارد: تاسیسات مخفی به نام فردو که در کوه پنهان شده است، تاسیسات غنی‌سازی نطنز که آشکار و غیرپنهان است، راکتور آب سنگین پلوتونیوم اراک و البته، فعالیت‌های پنهانی».

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری اتریش، قبل از دیدار کری و ظریف، مذاکره کنندگان ارشد گروه ۱+۵ روز هفتم نوامبر (۱۶ آبان)، بدون حضور ایران، در وین با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

ایران در زمینه تعداد سانتریفوژ‌ها، درجه غنی‌سازی اورانیوم و همچنین نحوه لغو تحریم‌های بین‌المللی اختلاف نظرهای جدی با شش قدرت جهانی دارد ولی طرفین امیدوارند که در سه هفته پیش رو بتوانند بر این مشکلات فائق آیند و به توافقی جامع برای حل و فصل ابهامات مربوط به برنامه اتمی ایران دست یابند.

بخشی از این ابهامات مربوط به آن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌شود که از نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمالا دارای جنبه نظامی است و تهران باید در همکاری با آژانس، در این زمینه راستی آزمایی کند.

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس، روز جمعه ۹ آبان در واشینگتن گفت که «پیشرفت ایران در زمینه اجرای تعهداتش ار تابستان امسال کند شده و دو اقدام عملی مهم که می‌بایست دو ماه پیش انجام می‌شد هنوز اجرا نشده است».

اشاره مدیرکل آژانس به موضوع «آزمایش‌ چاشنی‌های انفجاری» و «شبیه‌سازی کامپیوتری مرتبط با انفجار هسته‌ای» است که قرار بود ایران تا مردادماه امسال درباره آن‌ها شفاف‌سازی کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016